موفقیت المصطفی(ص) در پر کردن خلأ‌های قرآنی مدارس علمیه پاکستان
کد خبر: 3920014
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۱:۴۸
نماینده جامعةالمصطفی(ص) العالمیه در پاکستان بیان کرد:

موفقیت المصطفی(ص) در پر کردن خلأ‌های قرآنی مدارس علمیه پاکستان

نماینده جامعةالمصطفی (ص) العالمیه در پاکستان گفت: المصطفی (ص) در پرکردن بسیاری از خلأهای قرآنی در مدارس علمیه پاکستان موفق عمل کرده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسن دادسرشت، نماینده جامعةالمصطفی(ص) العالمیه در پاکستان در گفت‌وگو با خبرگزاری ایکنا در خصوص فعالیت‌های این نهاد در اسلام آباد به‌ویژه قبل از شیوع کرونا اظهار کرد: نمایندگی المصطفی(ص) از سال‌های قبل در پاکستان فعال بوده، اما دفتر مستقل این مجموعه ۸ سال قبل افتتاح شده و با تأسیس آن، فعالیت‌ها متنوع‌تر شده است.

وی افزود: بسیاری از مدارس شیعه با المصطفی(ص) طرف قرارداد هستند و ما در مرحله اول، اساتید مدارس را تأمین می‌کنیم و در تأمین متون درسی و کمک‌های موردی جهت تعمیرات و اصلاح ساختمان و تجهیزات مدارس فعالیت داریم.
 
دادسرشت تصریح کرد: در نمایندگی المصطفی(ص)، علاوه بر ظرفیت‌های موجود، چهار مدرسه تأسیسی نیز وجود دارد که دو مدرسه ویژه خواهران و برادران در اسلام‌آباد و دو مدرسه در کراچی به همت این نمایندگی فعال است که در مدارس المصطفی(ص) برخلاف دیگر مدارس پاکستان، برخی رشته‌های ارشد برادران و خواهران نیز تدریس می‌شود و برادران جهت تکمیل کارشناسی و ادامه تحصیل در ارشد و دکتری به قم مهاجرت می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه در نمایندگی پاکستان، چهار مجله منتشر می‌شود، افزود: بخشی از چاپ این مجلات بر عهده معاونت پژوهش مدارس و برخی از مجله‌ها از سوی معاونت پژوهش نمایندگی تهیه می‌شود. در ضمن؛ در این نمایندگی مجله خبری منتشر می‌شود که اخبار مهم پاکستان و فعالیت‌های نمایندگی و حوزه‌ها را منعکس می‌کند.

نماینده جامعة المصطفی(ص) در پاکستان بیان کرد: در کنار این برنامه‌ها، فعالیت‌های قرآنی در چند بخش دنبال می‌شود که اعزام مدرسین قرآنی به حوزه‌ها برای دروس مرتبط به قرآن مانند حفظ و تجوید بخشی از آن است.

حجت‌الاسلام دادسرشت گفت: نمایندگی المصطفی(ص) اجرای مسابقات قرآنی را به صورت سالانه بین مدارس در پاکستان برعهده دارد؛ در سال ۱۳۹۵ اولین المپیاد و مسابقات قرآنی بین ۵۰ حوزه آغاز شد و بحمدالله هر ساله ادامه داشته و در سال قبل، ۶۰ حوزه در این مسابقات شرکت و حدود ۱۸۰۰ طلبه برادر و خواهر در این برنامه حضور فعال داشتند.


برگزاری 40 دوره تربیت مربی قرآن کریم

وی تصریح کرد: همچنین در چهار سال گذشته حدود ۴۰ دوره تربیت مربی قرآن در مدارس برگزار شد که در کلاس‌ها بین ۱۵ تا ۲۵ نفر حضور داشتند، این دوره‌ها آزاد هستند و افراد با علاقه خود ثبت نام می‌کنند، این فعالیت‌ها در سال جدید تحصیلی نیز ادامه خواهد داشت.

دادسرشت بیان کرد: بخشی از فعالیت‌های قرآنی؛ تشکیل کلاس‌های قرآنی و تفسیری در حوزه‌های علمیه است که در هر ترم پنج کلاس با موضوع قرآنی در حوزه‌ها برگزار می‌شود؛ اهدای قرآن، قلم قرآنی و نرم‌افزار قرآنی به مدارس و طلاب از جمله فعالیت‌های نمایندگی است. از دیگر فعالیت قرآنی المصطفی(ص) برگزاری نشست‌ها و محافل انس با قرآن است که در چند سال گذشته بیش از ۱۰۰ برنامه نشست اجرا شده است.

مدرس جامعة المصطفی ادامه داد: یکی دیگر از فعالیت‌های قرآنی نمایندگی، ارزیابی قرآنی طلاب حوزه‌ها است که به صورت مستمر در هر ترم در حال اجراست؛ تأسیس بانک اطلاعات قرآنی در نمایندگی که تمام فعالیت‌های قرآنی مدارس و طلاب در آن جمع‌آوری می‌شود، یکی دیگر از فعالیت‌های قرآنی است.

حجت‌الاسلام دادسرشت خاطرنشان کرد: مردم پاکستان احساس اخوت شدیدی با ما دارند و به جمهوری اسلامی ایران بسیار علاقه‌مند هستند، اهل سنت و به ویژه دانشمندان در دانشگاه‌ها تمایل زیادی برای گفت‌وگو با علمای شیعه دارند، در واقع مردم عموماً و دانشمندان خصوصاً نگاه مثبتی به انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی و المصطفی(ص) دارند.

وی بیان کرد: جمعیت شیعه در پاکستان بیش از ۴۰ میلیون نفر برآورد می‌شود و حدود ۴۰۰ مدرسه و حوزه علیمه شیعه در پاکستان فعال است اما همه در یک سطح نیستند و حوزه‌هایی که از امکانات و تعداد طلبه مناسب برخوردار هستند با ما قرارداد همکاری دارند.

نماینده جامعة المصطفی(ص) در پاکستان اظهار کرد: 20 درصد از جمعیت بیش از ۲۲۰ میلیون نفری پاکستان شیعه هستند که بیش از ۴۰ میلیون نفر می‌شود و بقیه عموماً اهل سنت و درصدی مسیحی و پیروان ادیان دیگر هستند، اکثریت اهل سنت، بریلوی و دارای مشترکاتی با شیعه بوده و احترام خاصی برای اهل بیت(علیهم‌السلام) قائل هستند و به نظام جمهوری اسلامی علاقه‌مندند.

وی خاطرنشان کرد: گروه اقلیت دیوبندی‌ها نیز از اهل سنت و دارای گرایش‌های سلفی هستند، اما سایر اهل تسنن مواضع مثبتی دارند.

دادسرشت بیان کرد: ما استقبال می‌کنیم که در برخی از جلسات از اهل سنت دعوت شود؛ قبل از کرونا در چند کنفرانسی که نمایندگی برگزار کرد، برادران اهل سنت حضور فعال داشتند و در جریان کرونا به مناسبت ایام وحدت وبیناری برگزار شد که سه تن از اندیشمندان اهل سنت و شیعه به صورت مستقیم در این سمینار مجازی حضور داشتند.
گفت‌وگو از علی‌اکبر پوستچیان
انتهای پیام
captcha