لبنانی‌ها به اندیشه‌های امام صدر برای رهایی از تهدیدهای داخلی و خارجی نیاز جدی دارند
کد خبر: 3920147
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۴
رئیس مركز اطلاع‌رسانی کاتولیک لبنان در گفت‌وگو با ایکنا:

لبنانی‌ها به اندیشه‌های امام صدر برای رهایی از تهدیدهای داخلی و خارجی نیاز جدی دارند

کشیش عبدو ابوکسم، رئیس مركز اطلاع‌رسانی کاتولیک لبنان، دنبال کردن راه امام موسی صدر را از طریق تقویت گفت‌وگو میان اقوام و مذاهب، راه نجات این کشور از مصائب کنونی و مقابله با تهدید اسرائیل دانست.

لبنانی‌ها به اندیشه‌های امام صدر برای رهایی از تهدیدهای داخلی و خارجی نیاز جدی دارند

به گزارش ایکنا، ۹ شهریورماه مصادف با چهل‌ودومین سالروز ربوده‌ شدن امام سیدموسی صدر، رهبر شیعیان لبنان، در حالی سپری شد که همچنان علائمی روشن در باب حیات و ممات ایشان وجود ندارد. امام صدر به همراه «محمد یعقوب» از یاران وی و «عباس بدرالدین»، روزنامه‌نگار لبنانی، نهم شهریور ۱۳۵۷ (۳۱ اوت ۱۹۷۸) در پاسخ به دعوت رسمی «معمر قذافی»، رهبر لیبی، به این کشور سفر کردند، اما اندکی بعد در این کشور ربوده شدند و تاکنون خبری از سرنوشت آنان به دست نیامده است. امام صدر به دلیل حسن ‌نیت، تلاش برای اعتلای جامعه لبنان، فعالیت در راستای محرومیت‌زدایی و خدمات بی‌شماری که از خود به یادگار گذاشت، در قلب میلیون‌ها شیعه و دیگر طوایف لبنانی اعم از اهل سنت، مسیحیان و دروزیان جای دارد.

کشیش «عبدو ابوکسم»، رئیس مركز اطلاع‌رسانی کاتولیک لبنان، به مناسبت چهل و دومین سالروز ربوده شدن امام موسی صدر، پیشوای دینی و ایرانی‌تبار مشهور شیعیان لبنان، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) تأکید کرد: لبنانی‌ها در این شرایط خاص سیاسی و اجتماعی خود به عقاید امام موسی صدر نیاز دارند، زیرا بر ضرورت وحدت میان اقوام و طوایف لبنانی و مقابله با فرقه‌گرایی تأکید داشت.

تبلور ایده مقاومت اسلامی در لبنان

عبدو ابوکسم درباره تأثیر اندیشه‌های امام موسی صدر بر مقاومت اسلامی گفت: امام صدر یکی از پایه‌های مقاومت اسلامی در لبنان است. او مبانی و ایده‌هایی را برای مقاومت اسلامی پایه‌گذاری کرد که در حال تبلور است.

کشیش لبنانی با اشاره به تقابل امام صدر با دشمن اسرائیلی، اظهار کرد: امام صدر می‌گفت: «از این پس هرگز اجازه نمی‌دهیم که خاک، آسمان و مردم ما مورد تعرض اسرائیل قرار گیرند و در تیررس دشمن اسرائیلی باشیم».

این مقام کاتولیک‌ لبنان با اشاره به تأسیس یکی از ارکان مقاومت اسلامی یعنی جنبش سیاسی و نظامی «أمل» در لبنان از سوی امام صدر گفت: او در مساجد، کلیساها و حسینیه‌ها از ضرورت حفظ کیان لبنان در برابر هر حمله و تجاوزی سخن می‌گفت و به مقاومت اسلامی ماهیت پایبندی به خاک و حفظ تمامیت ارضی لبنان به ویژه حفاظت از جنوب کشور را داد.

وی به یکی از معروف‌ترین سخنان امام صدر در زمان تأسیس یگان‌های مقاومت اسلامی جنبش أمل اشاره کرد و افزود: ایشان گفته بود: «شما مانند امواج دریا هستید، وقتی از حرکت ایستادید، تمام شده‌اید.» یعنی بنا به تأکید امام صدر، مقاومت به خواب نمی‌رود و تسلیم نمی‌شود، بلکه باید در تکاپوی همیشگی باشد و هدف اول و آخر آن حفاظت از لبنان در برابر هرگونه تجاوز خارجی و حفظ شرافت ملت لبنان باشد.

رئیس مرکز اطلاع‌رسانی کاتولیک لبنان ادامه داد: بر همین اساس مقاومت اسلامی، که امام صدر بنیانگذار آن بود، کلید خورد. به موازات آن امام موسی صدر بنای مقاومت علیه ظلم و رد فقر را گذاشت. فقر و محرومیتی که جنوب لبنان با آن گریبانگیر بود. او درخواست کرد که این مناطق همانند دیگر مناطق لبنان رشد و توسعه یابد و تلاش کرد که با تأمین حداقل زیرساخت‌ها، اعم از مدارس و نهادهای اجتماعی، مقاومت را در جنوب تقویت و از اصول آن پشتیبانی کند.

جمع بین سیاست و دیانت

این کشیش لبنانی درباره نقش امام موسی صدر در جمع دین و سیاست گفت: بی‌تردید امام صدر اساساً یک پدیده دینی شمرده می‌شود. او از خانواده‌ای مشهور در پایبندی به اصول دینی  و از سلاله اهل بیت(ع) است. او یک روحانی، فقیه و دانشمند بود و وقتی به لبنان آمد، تجاوز مکرر اسرائیل به جنوب این کشور و فقر و محرومیت آن مناطق موجب شد که امام صدر نقش دینی خود را در قالب کار سیاسی پیش ببرد.

ابوکسم با تأکید بر اینکه سیاست امام صدر چهره او را به عنوان یک سید و نماد دینی حفظ می‌‌کرد، ادامه داد: او از منظری وسیع و نه به خاطر منافع شخصی با سیاست سر و کار داشت و از همین رو سیاست چهره او را مخدوش نکرد. اندیشه‌های امام صدر بی‌تردید سازنده بوده است. او یک سید شیعی روحانی و روشنفکر بود و بنیانگذار گفت‌وگوی مسیحیان و مسلمانان در لبنان بود و این طرح را در همه ابعادش اجرا کرد.

این کشیش لبنانی امام صدر را چهره‌ گفت‌وگوی مسیحیت و اسلام توصیف کرد و گفت: او در کلیسا نماز گزارد و در آنجا سخنرانی کرد، همان گونه که در مساجد و حسینیه‌ها سخنرانی می‌کرد و در کنار هر مظلوم و ضعیفی ایستاد؛ صرف نظر از اینکه مسلمان، مسیحی، دروزی یا غیر از این‌ها باشد.

پیشاهنگی در گفت‌وگوی اقوام و مذاهب لبنانی

وی ادامه داد: بنابراین درس واقعی از مکتب امام موسی صدر، که باید آن را فرابگیریم، صلح، دوستی و تعامل با دیگران به عنوان یک انسان است، صرف نظر از اینکه آنها از چه قوم و مذهبی هستند. همچنین گفت‌وگو میان اقوام لبنانی و لبنانی‌ها را با دیگر ملل تقویت کنیم، یعنی هم در داخل و هم در خارج این کار را به ثمر برسانیم.

رئیس مركز اطلاع‌رسانی کاتولیک لبنان درباره بعد برجسته شخصیتی امام موسی صدر گفت: بی‌تردید ویژگی‌های انسان‌دوستی، صداقت، روشنفکری، ملی‌گرایی و فرهیختگی امام صدر برجسته بود. در یک کلام، اصلی‌ترین ویژگی او بعد انسانی و تعاملش بود. ما یک شخصیت ملی‌گرا و بزرگ را گم کرده‌ایم که پیشاهنگ گفت‌وگوی میان بشریت از همه اقوام و مذاهب لبنانی بود.

این مقام مسیحی درباره پیام امام صدر برای جامعه امروز لبنان تصریح کرد: اکنون در شرایط خاص لبنان به اندیشه‌های امام صدر نیاز جدی داریم، زیرا تأکید می‌کرد که طایفه‌ها در لبنان نعمت هستند. طایفه‌گرایی مصیبت است. امروز به سبب طایفه‌گرایی در لبنان میان مذاهب و اقوام لبنانی تنش شدیدی حاکم و ناشی از تنش سیاسی احزاب مختلف است که در میان مردم بازتاب دارد.

کشیش لبنانی در پایان تأکید کرد: امروز لبنانی‌ها باید از اندیشه‌های امام صدر پیروی کنند، به گونه‌ای که همه تعصبات فرقه‌ای و مذهبی را کنار بگذارند و گفت‌وگوی داخلی در لبنان بر اساس این قاعده تقویت شود که لبنان کشوری متعلق به همه است و پیامش دوستی و صلح است. باید به مکتب امام صدر باز گردیم و در کنار هم با صلح و هم‌زیستی مسالمت‌آمیز زندگی کنیم.

انتهای پیام
captcha