سوگ‌نشینی قاریان قرآن در شب سوم اباعبدالله(ع) برگزار شد / بانویی که مصریان «المدیره» می‌نامند + عکس
کد خبر: 3920457
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۳

سوگ‌نشینی قاریان قرآن در شب سوم اباعبدالله(ع) برگزار شد / بانویی که مصریان «المدیره» می‌نامند + عکس

طبق سنت هر ساله، مراسم سوگ‌نشینی قاریان قرآن کریم در سومین شب شهادت قاریان دشت نینوا شب‌ گذشته در منزل معلمان قرآن، سیدمحسن و سیدحسین موسوی‌بلده، برگزار شد.

سوگ‌نشینی قاریان قرآن در شب سوم اباعبدالله(ع) برگزار شد / نام زینب(س) بر زبان قاریان مصری + عکسبه گزارش خبرنگار ایکنا، طبق سنت هر ساله، مراسم سوگ‌نشینی قاریان قرآن کریم در سومین شب شهادت قاریان دشت نینوا شب‌ گذشته، ۱۱ شهریورماه، در منزل سیدمحسن و سیدحسین موسوی‌بلده، پیشکسوتان قرآنی، برگزار و از لایو iqnanews پخش شد.

در این مراسم احمد ابوالقاسمی، حجت‌الاسلام سیدمحمدجواد موسوی‌درچه‌ای، حسین فردی، سعید پرویزی و سعید عبدی، قاریان بین‌المللی و ممتاز قرآن کریم، به تلاوت پرداختند. اجرای مراسم برعهده محمدهادی صلح‌جو، مجری برنامه‌های معارفی صدا و سیما، بود.


گزارش تصویری سوگ‌نشینی قاریان قرآن در شب سوم امام حسین(ع)


سیدمحسن موسوی‌بلده، مدرس و مؤلف کتاب حلیة‌القرآن، درباره اهمیت تلاوت قرآن در ایام عزاداری و مراسم حسینی گفت: هدف اُموی‌ها نه ‌تنها از بین بردن محتوای اسلام بود، بلکه دقیقاً می‌توان ادعا کرد که هدف آن‌ها به ویژه یزید بن معاویه از بین بردن محتوای اسلام و باقی گذاردن پوسته‌ای از آن و بازگشت جامعه به بت‌پرستی و حذف خدا در جامعه بود.

منزل موسوی بلده سوگ نشینی قاریان قرآن

وی اظهار کرد: بررسی این موضوع حائز اهمیت است که چطور ‌شد فقط پس از حدود شصت سال از آغاز دعوت پیامبر(ص)، کسانی که تا آخرین لحظه در مقابل دین حق مقاومت کردند توانستند به حکومت و خلافت اسلامی دست پیدا کنند و کار به جایی رسید که خلفای اموی که هیچ اعتقادی به وحی و کلام الهی نداشتند به حکومت رسیدند.

موسوی‌بلده تصریح کرد: البته باید اذعان کرد که خون سیدالشهدا(ع) و یارانش چهره ایشان را رسوا کرد و آن‌ها نتوانستند اسلام خود را در جهان نهادینه کنند. باقی ماندن اسلام واقعی و نام خدا بر روی کره زمین مدیون فداکاری حضرت سیداشهدا(ع) است و بی‌دلیل نیست که روضه سیدالشهدا(ع) را اولین بار خداوند متعال خود همزمان با خلقت بشر خواند.


بیشتر بخوانید و ببینید:

پیشکسوت قرآنی کشور تصریح کرد: هیچ روزی مانند روز امام حسین(ع) نیست و درخشندگی و اهمیت شهادت ایشان بیشتر از شهدای دیگر است. حتی در طول تاریخ پیامبران مشکلات خود را با توسل به حضرت سیدالشهدا(ع) برطرف می‌کردند.

وی با بیان اینکه خون امام حسین(ع) و یاران باوفای ایشان موجب شد که خاندان اموی موفق به اجرای نقشه‌های شوم خود نشود، اظهار کرد: آغاز و روزشمار سقوط بنی‌امیه روز عاشورا بود. این خاندان منحوس و جنایتکار تاریخ پس از به شهادت رساندن تمامی یاران سیدالشهدا(ع)، برای اینکه پیامی از خون ایشان باقی نماند، به شکل نمادین بر پیکر چندپاره شهدا اسب تاختند. کسانی که پیکر مطهر شهیدان کربلا را زیر سم ستوران با خاک یکسان کردند، روز قیامت فریاد می‌زنند: «يَا لَيْتَنِي كُنْتُ تُرَابًا».

منزل موسوی بلده سوگ نشینی قاریان قرآن

موسوی‌بلده افزود: این روزها روزهای زینب(س) است. از عصر عاشورا مأموریت تاریخی یک بانو آغاز می‌شود تا نام خدا بر روی کره زمین بماند. اگر حضرت زینب کبری(س) نبود، تمامی آثاری که از اسلام و قرآن باقی مانده بود، از سوی حکومت خبیث اموی از بین می‌رفت. امروز تاریخ از عظمت حضرت زینب(س) انگشت به دهان است. ایشان تا زمانی که امام سجاد(ع) از حالت بیماری خارج شوند، تمامی بحران پس از عاشورا را مدیریت کردند.

وی گفت: مردم مصر بسیار به تلاوت قرآن پایبندند و مصر پایتخت تلاوت قرآن در جهان امروز است. مردم مصر در ظاهر اهل تسنن، اما بسیار محب اهل بیت(ع) هستند و محبت خود را در عرصه مجالس تلاوت قرآن نشان می‌دهند. نکته عجیب اینجاست که مصریان علاوه بر حضرت اباعبدالله(ع)، نام حضرت زینب(س) را نیز در هنگام تشویق قاریان خود به زبان می‌آورند و ذکر خاصی را ادا می‌کنند که در ان صفاتی برای حضرت زینب(س) بیان شده است.

منزل موسوی بلده سوگ نشینی قاریان قرآن

موسوی‌بلده در پایان تصریح کرد: یکی از صفاتی که مصریان در شأن حضرت زینب(س) بیان می‌کنند، «المدیرة» است که به مدیریت ایشان در بحران‌های پس از عاشورا برای باقی ماندن خداپرستی و اسلام بر روی زمین مربوط می‌شود. در رابطه با حضرت زینب(س) هرچه بگوییم کم است. این روزها فرصتی است تا به تاریخ عاشورا و بحران‌های پس از آن بپردازیم و هرچه بیشتر به نقش حضرت زینب(س) در مدیریت تاریخی ایشان در حوادث پس از عاشورا پی ببریم.

گزارش ایکنا حاکی است که سیدعباس میرداماد و مجید محسنی‌نیا، از ذاکرین اهل بیت‌(ع)، به مداحی و نوحه‌سرایی در وصف اباعبالله الحسین(ع) و یاران باوفایش پرداختند.

این مراسم به دلیل شیوع کرونا بدون حضور عموم برگزار شد.

انتهای پیام
captcha