
به گزارش ایکنا، سهشنبه هفته گذشته رهبر معظم انقلاب در ارتباط تصویری با وزیر، معاونان، مدیران و رؤسای وزارت آموزش و پرورش در سی و چهارمین اجلاس آموزش و پرورش در بخشی از صحبتهایشان به بُعد پرورشی در آموزش و پرورش اشاره کردند و با گلایه از کمتوجهی به فعالیتهای پرورشی و عقبماندگی در این زمینه به رغم تأکیدهای مکرر، گفتند که با توجه به موضوع آموزش مجازی، باید برای فعالیتهای پرورشی، شیوههای جدیدی را طراحی کرد تا این موضوع مورد غفلت بیشتر قرار نگیرد.
علیرضا کاظمی، معاون پرورش و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، در گفتوگو با ایکنا درباره پاسخ آموزش و پرورش به این دغدغه مقام معظم رهبری اظهار کرد: از توجه و عنایت مقام معظم رهبری به حوزه پرورشی تشکر میکنیم. یکی از سرمایههای معاونت پرورشی و وزارت آموزش و پرورش دغدغهای است که ایشان هر ساله با عبارات مختلف و شیوههای گوناگون و مطابق با آنچه در فضای آموزش و پرورش وجود دارد بیان میکنند.
کاظمی ادامه داد: صحبتهای ایشان دو بخش دارد؛ نخست اینکه حوزه پرورشی دچار عقبماندگی است و پس از حذف معاونت پرورشی، شاهد گسترش و ماندگار شدن عقبماندگی بودیم و هنوز این حوزه نتوانسته احیا شود. بیشترین مشکل نیز در بخش منابع انسانی و بیشترین کمبود نیرو در بخش مربیان پرورشی و مشاوران است. همچنین در حوزه زیرساختی حوزه پرورشی و فرهنگی دچار مشکلاتی هستیم و نیاز به توجه بیشتر در نگهداری، توسعه و تجهیز این فضاها وجود دارد و کانونها، دارالقرآنها و اردوگاهها به شدت نیازمند کمک هستند.
وی با بیان اینکه بخش دیگر مشکلات حوزه پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش در بخش منابع مالی است، افزود: فعالیتهای فرهنگی غالباً پرهزینه است و نیاز به پشتیبانی ویژه دارد. محدودیتهایی که در کل کشور وجود دارد، این بخش را نیز تحت تأثیر قرار داده است. البته طبق بخش دوم فرمایش مقام معظم رهبری، برای اینکه عقبماندگی بیشتر نشود، باید به فکر ایجاد روشهای جدید در حوزه پرورشی باشیم. در هر حال باید خود را با زیستبوم جدیدی که شکل گرفته بهروز کنیم و تمام فعالیتهای فرهنگی و پرورشی را در آن تعریف کنیم و خوشبختانه این اتفاق افتاده و ما با سرعت و همراه با بخشهای مختلف آموزش و پرورش این بخش را بهروز کردهایم، از جمله آنکه مسابقات دانشآموزی قرآن، عترت و نماز را در فضای مجازی در سه بخش برگزار کردیم. اگر بخواهیم در زمینه تغییر روشها در زیستبوم جدید دستهبندی ایجاد کنیم، باید بگوییم یک بخش فعالیتهای پرورشی در درون مدرسه است و اکنون مربیان پرورشی در بستر فضای شاد کانالها و گروههای مرتبط با فعالیتهای پرورشی را دایر کردهاند و یا مشاوران مدرسه گروه دارند تا ارتباطات تعاملی بین مشاوران و دانشآموزان شکل گیرد و بیش از پیش شود.
کانونها و دارالقرآنها؛ پایگاههای مهم اوقات فراغت
وی افزود: کانونها و دارالقرآنها پیشتازانه در اوایل تابستان مهمترین پایگاههای اوقات فراغت دانشآموزان در فضای مجازی بودند و برنامههای متعددی داشتند. هماکنون در سطح ملی هشت کانال تخصصی دایر کردهایم که در شبکه شاد قابل رؤیت است و در هر حوزه کانال تخصصی ایجاد شده است.
کاظمی با تأکید بر اینکه بخشی از کار در زمینه بهکارگیری شیوههای جدید در فعالیتهای پرورشی و فرهنگی به تولید محتوا مرتبط است، گفت: قرارگاهی شکل گرفته و از ظرفیت ایام تابستان برای این منظور استفاده کردیم و امروز بیش از ۳۰ هزار تولید محتوا با کمک همکاران در استانها، مناطق، کانونها و دارالقرآنها در کشور انجام شده و هماکنون گنجینههایی از تولید محتوا در اختیار ماست. بخشی نیز به برگزاری جشنوارهها مربوط بود که جشنوارههای فرهنگی هنری و مسابقات قرآن و عترت و نیز پرسش مهر ریاستجمهوری در فضای مجازی و با بهرهگیری از بستر فضای شاد پیگیری شدند.
وی با اشاره به اینکه معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش کاملاً تغییر روش و رویکرد داده و مطابق با زیستبوم جدید جلو رفته است، ادامه داد: نه تنها برنامههایمان را متوقف نکردیم بلکه در همین شرایط پیشآمده فعالیتهای پرورشی و فرهنگی را توسعه دادهایم، از جمله رونمایی از جشنواره فرهنگی هنری حجاب و عفاف برای نخستین بار در تهران که در همین فضا انجام شد و رونمایی از جشنواره فرهنگی هنری سیره علوی به میزبانی استان اصفهان. سهشنبه این هفته نیز برنامه رونمایی از جشنواره فرهنگی هنری علمدار را به پاسداشت رشادتهای سردار شهید و آسمانی اسلام سردار سلیمانی به میزبانی استان کرمان خواهیم داشت.
گسترش همکاریها برای تولیدات فناورانه
کاظمی افزود: شرح وظایف مربیان، مشاوران، دارالقرآنها و کانونها را در شرایط کاملاً ترکیبی به استانها ابلاغ کردهایم، اما معتقدیم این موارد کافی نیست و حتماً باید بنشینیم و فکر کنیم و با استفاده از ابزارهای جدیدی که میتوان به این حوزه وارد یا طراحی کرد، فعالیتهای پرورشی و فرهنگی را تداوم ببخشیم. تیم تخصصی به این منظور تشکیل شده و با استانها رایزنی خواهیم کرد و با کمک متخصصان حوزه فناوری، اپلیکیشنهای جالب و جذابی را در حوزه پرورشی و فرهنگی تولید خواهیم کرد.
به گفته معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش، بخشی از فعالیتهای پرورشی و فرهنگی مستقیماً با معاونت مرتبط است، اما نیاز به همراهی و همکاری سایر بخشها برای جان گرفتن و ارتقای حوزه پرورشی و فرهنگی از جنبههای مالی، ابزار و امکانات و ... وجود دارد. تلاش خواهیم کرد که از ایدهها و نقطهنظرات معلمان و دانشآموزان نیز استفاده کنیم.
انتهای پیام