تحکیم همکاری‌های رایزنی فرهنگی ایران و نمایندگی جامعة‌المصطفی(ص) در افغانستان
کد خبر: 3923488
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۹

تحکیم همکاری‌های رایزنی فرهنگی ایران و نمایندگی جامعة‌المصطفی(ص) در افغانستان

رایزن فرهنگی ایران در افغانستان با اشاره به اینکه با وجود کمک‌های متعدد علمی، پژوهشی و آموزشی جمهوری اسلامی ایران، این کشور همچنان با خلأهای علمی مواجه است، بر ضرورت تحکیم همکاری‌ علمی و فرهنگی با نمایندگی جامعة المصطفی(ص) العالمیه در افغانستان تأکید کرد.

به گزارش ایکنا، شیرزاد مقدم، رایزن فرهنگی ایران در افغانستان، در دیدار با حجت‌الاسلام والمسلمین علی عباسی، رئیس جامعة‌المصطفی(ص) العالمیه، اظهار کرد: یکی از وظایف رایزنی‌های فرهنگی، گسترش روابط علمی و دانشگاهی در سطوح عالی است و جامعة‌المصطفی(ص) یکی از ظرفیت‌های بسیار خوب در این زمینه به شمار می‌رود.
 
وی با تأکید بر لزوم حمایت بیشتر از دانش‌آموختگان این مرکز که امروز در افغانستان مشغول فعالیت‌های علمی، فرهنگی و اجتماعی هستند، یادآور شد: مجموعه‌های مختلف فعال ترویجی در خارج از کشور باید با همکاری و همفکری، مسائل مختلف را بررسی و برای آن برنامه‌ریزی کنند. در چهل سال گذشته جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های مختلف علمی، آموزشی، فرهنگی و... خدمات مختلفی را در افغانستان انجام داده است، ولی همچنان با خلأ‌هایی روبه‌رو هستیم، مانند مسائل مربوط به خانه و خانواده، آموزش بانوان، رسانه و فضای مجازی که ظرفیت‌های ارزشمند این مرکز در این حوزه‌ها می‌تواند بسیار راهگشا باشد.
 
همچنین، حجت‌الاسلام والمسلمین علی عباسی، رئیس جامعة‌المصطفی(ص)، ضمن خوشامدگویی به رایزن فرهنگی ایران در کابل، به معرفی این مرکز بین‌المللی و فعالیت‌های علمی و فرهنگی آن در کشور‌های مختلف پرداخت و گفت: این مرکز در اتحادیه‌های دانشگاهی جهان اسلام، آسیا ـ اقیانوسیه و اتحادیه رؤسای دانشگاه جهان عضویت دارد و مدارک آکادمیک آن مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است.
 
وی با اشاره به ارائه بیش از ۱۵۰ رشته و گرایش مصوب وزارت علوم در حوزه علوم اسلامی، علوم انسانی و زبان و فرهنگ‌شناسی در کنار نظام آموزش سطوح حوزوی، بیان کرد: افغانستان یکی از کشور‌های مهم و راهبردی برای جامعة المصطفی(ص) به شمار می‌رود و از نظر پیشینه تاریخی و فرهنگی، همزبانی، همجواری و جمعیت چشمگیر برادران و خواهران افغانستانی در ایران از جایگاه مهمی نزد ما برخوردار است.
 
رئیس جامعة‌المصطفی(ص) با پرداختن به تحصیل دانش‌پژوهان اهل سنت در کنار پیروان مکتب اهل‌ بیت(ع) در دانشگاه المصطفی(ص) در کابل، تصریح کرد: این مرکز همواره پذیرای پیروان دیگر مذاهب اسلامی در واحد‌های داخل و خارج کشور بوده و این امر برای ما برکات فراوانی داشته است و می‌تواند به عنوان ذخیره فرهنگی ارزشمندی مورد توجه قرار گیرد. امروز جمع زیادی از دانش‌آموختگان المصطفی(ص) در جایگاه‌های مختلف علمی، اجتماعی و فرهنگی افغانستان مشغول خدمت هستند و باید تلاش بیشتری شود تا زمینه بازگشت و خدمت‌رسانی دیگر دانش‌آموختگان فاضل افغانستانی جامعة‌المصطفی، که در ایران حضور دارند، فراهم شود. بنابراین، شناسایی و ایجاد فرصت‌های مناسب در تعاملات نهاد‌های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران با افغانستان می‌تواند بسیار سودمند باشد. 
 
عباسی دانش‌آموختگان افغانستانی دانشگاه‌ها و مدارس علمیه ایران را بخشی از سرمایه تاریخی و اجتماعی جمهوری اسلامی ایران در افغانستان دانست و اظهار کرد: نهاد‌های مختلف باید با نگاهی بلند به این سرمایه ارزشمند، توجه بیشتری به این امر کنند. ارائه آموزش‌های مجازی، برگزاری دوره‌های کوتاه‌مدت و فرصت‌های مطالعاتی، چاپ و نشر، توانمندی بالا در حوزه زبان و آموزش خواهران بخشی از ویژگی‌ها و ظرفیت‌هایی است که المصطفی آمادگی دارد بیش از پیش با رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کابل همکاری کند.
 
همچنین، در ادامه این جلسه برخی مسائل مربوط به فعالیت‌های فرهنگی، علمی و دانشگاهی در افغانستان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
انتهای پیام
captcha