کد خبر: 3925366
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۷
حجت‌الاسلام قاضی‌زاده تشریح کرد:

چهار روش در تفسیر آیات سیاسی قرآن

استاد سطح عالی حوزه با بیان اینکه 400 آیه مرتبط با سیاست و حکومت در قرآن وجود دارد، گفت: چهار روش از جمله روش استنطاق نظریه‌پردازانه و تفسیر موضوعی برای کشف نظر قرآن در باب موضوعات سیاست وجود دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین کاظم قاضی‌زاده، استاد سطح عالی حوزه علمیهبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین کاظم قاضی‌زاده، استاد سطح عالی حوزه علمیه، در اولین جلسه سلسله مباحث «سیاست و حکومت در قرآن» که 5 مهرماه در فضای مجازی بارگذاری شده است، گفت: ماهیت این بحث میان‌رشته‌ای است و کسی که می‌خواهد این مبحث را پیگیری کند باید تا حدودی با مبانی و اندیشه‌های سیاسی و علوم سیاسی آشنا و از طرف دیگر با قرآن کریم هم آشنایی داشته باشد و بتواند این اندیشه‌ها را از قرآن بیرون بیاورد.

رئیس مؤسسه فهیم قم با اشاره به مفهوم سیاست، تصریح کرد: در لغت دهخدا سیاست به معنای نگاه داشتن، حراست، حکم راندن بر رعیت، ریاست، داوری، حفظ ملک و رام‌کردن اسب معنا شده است و سیّاس هم به کسی گفته می‌شود که حیله‌گر و رِند است. البته در فارسی سیاستمدار شخصیت برجسته‌ای است که در مدارج حکومتی قرار دارد و عمدتاً سیاسی‌کاری بار منفی دارد و به چیزی اطلاق می‌شود که فرد و گروهی دین را به پای منافع خود ذبح کنند.

وی با بیان اینکه «عبدالحمید ابوالحمد» در تعریف سیاست گفته علمی است که همه شکل‌های رابطه قدرت را در زمان و مکان‌های گوناگون بر می‌رسد و جهت و چگونگی اعمال این قدرت را می‌نمایاند، اضافه کرد: در معنای عام، مشی و روش اداره امور و چگونگی حفظ قدرت و تدبیر شهروندان یک ملک و مملکت و کشور است.

قاضی‌زاده با بیان اینکه برخی علم سیاست را منحصر در علم قدرت، یعنی به زیر کشاندن می‌دانند، اضافه کرد: فن سیاست جدای از علم سیاست است و بیش از آنکه امر نظری باشد، امر عملی است؛ غالباً کسانی که سیاستمدار و در رأس قدرت هستند دانشکده سیاسی نرفته‌اند، ولی فن سیاست بلدند، لذا علم و فنون سیاست با هم تفاوت دارند.

رئیس مؤسسه فهیم قم اظهار کرد: حکومت را گاهی به معنای دولت و گاهی به مجموعه حاکمیت معنا می‌کنند، بنابراین سیاست امر گسترده‌ای شامل فعالیت مردم، احزاب، مخالفان، دولتمردان و ... می‌شود، ولی حکومت اخص از مفهوم سیاست و به معنای فعالیت‌های خاص دولت مانند تعیین سیاست‌های کلی، ایجاد و لغو قوانین و تعیین مالیات و بودجه ملی، دفاع ملی و ... است؛ یعنی همه سیاست‌ها مانند فعالیت اپوزیسیون مربوط به حاکمیت نیست.

وی با بیان اینکه سیاست و قرآن را می‌توانیم با 4 روش مطالعه کنیم، گفت: اول اینکه از ابتدای قرآن، آیات سیاسی را بررسی کنیم که در واقع، تفسیر ترتیبی است؛ مثلاً در سوره بقره بحث خلافت حضرت آدم را مدنظر قرار دهیم و به آیه 30 بقره «وَ إِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلَائِكَةِ إِنِّی جَاعِلٌ فِی الْأَرْضِ خَلِیفَةً قَالُوا أَتَجْعَلُ فِیهَا مَنْ یُفْسِدُ فِیهَا وَ یَسْفِكُ الدِّمَاءَ وَ نَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِكَ وَ نُقَدِّسُ لَكَ قَالَ إِنِّی أَعْلَمُ مَا لَا تَعْلَمُونَ»؛ بپردازیم؛ اینکه این خلافت عام است یا برای افراد خاص است؛ یا در سوره دیگر آیات دیگری وجود دارد که مفاد سیاسی و حکومتی دارد.

وجود 400 آیه سیاسی در قرآن

قاضی‌زاده با بیان اینکه در 400 آیه قرآن کریم به بحث سیاست، حکومت و خلافت پرداخته است، اظهار کرد: روش دیگر آن است که ما به صورت تفسیر موضوعی سراغ قرآن کریم برویم، مثلاً اگر به بحث آزادی در قرآن بپردازیم، آیاتی مانند «لا اِکْراهَ فِی الدّین» و «لَسْتَ عَلَيْهِمْ بِمُصَيْطِرٍ» را مشاهده می‌کنیم و با جمع‌بندی آیات به این نتیجه می‌رسیم که حدود آزادی در قرآن چیست؟.

استاد سطح عالی حوزه اضافه کرد: نوع سوم تفسیر نظریه‌پردازانه و استنطاق سیاسی از قرآن مثلاً نظریه قرآن در باب حکومت است؛ اینکه حکومت باید مردم‌سالار، خداسالار و یا نخبه‌سالار و الهی و یا مردمی باشد. اگر نگاه قرآن به حکومت را بررسی کنیم به باور شهید صدر استنطاق از قرآن شکل می‌گیرد که تفسیر موضوعی نظریه‌پردازانه است.

وی با اشاره به جری و تطبیق آیات سیاسی، افزود: در این روش در قرآن، دنبال مصداق‌یابی آیات هستیم؛ مثلاً مفاد فلان آیه مؤید ولایت امام علی(ع) و نفی ولایت دیگران است یا مفاد آیه‌ای بر فلان قوم تطبیق دارد.

انتهای پیام
captcha