راهپیمایی اربعین نمایش قدرت ایمان و عشق به انسانیت و آزادگی است
کد خبر: 3927022
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۱
معاون رئیس مؤسسه آل البیت(ع) ترکیه:

راهپیمایی اربعین نمایش قدرت ایمان و عشق به انسانیت و آزادگی است

معاون رئیس مؤسسه آل البیت (ع) ترکیه گفت: مراسم راهپیمایی اربعین و اجتماع میلیونی که با حضور مسلمانان و پیروان ادیان و مذاهب گوناگون برگزار می‌شود، نمایش قدرت ایمان، عشق به انسانیت، آزادگی و نویدبخش رهایی مردم مظلوم جهان است.

راهپیمایی اربعین نمایش قدرت ایمان و عشق به انسانیت و آزادگی استمیکائیل گورَل، معاون رئیس مؤسسه آل البیت(ع) ترکیه وابسته به دفتر حضرت آیت‌الله العظمی سیستانی در آستانه اربعین حسینی، در گفت‌و‌گو با ایکنا، اظهار کرد: زیارت اربعین سمبل دلبستگی به قیام و نهضت حسینی است. شخصیتی که نخستین‌بار در تاریخ زیارت اربعین را انجام داد، از صحابه برگزیده پیامبرمان، جابر بن عبدالله انصاری، بود. پس از این زیارت، براساس حدیثی که وی از حضرت پیامبر نقل کرده، امید داشت که به دلیل دلبستگی به قیام امام حسین و یاران او، به ثواب شهدای کربلا نائل شود.

وی افزود: جابر بن عبدالله انصاری پس از زیارت امام حسین(ع) در اولین اربعین شهادت آن امام، شهدای کربلا را چنین خطاب قرار داد: «والذی بعث محمدا بالحق(نبیا) لقد شارکناکم فیما دخلتم فیه؛ قسم به آن خدایی که محمّد را به حق برگزید و او را به عنوان خاتم النبین بر تمام افراد بشر مبعوث فرمود.‌ ای ارواح طیبه شهدای کربلا، ما شرکت کردیم در آنچه شما در آن داخل شدید.» و به حدیث پیامبر گرامی اسلام استناد کرد و گفت: «إنِّی سمعت حبیبی رسول الله(ص) یقول: من أحب قوما حشر معهم ومن أحب عمل قوم أشرک فی عملهم، والذی بعث محمدا بالحق نبیا ان نیتی ونیة أصحابی على ما مضى علیه الحسین(ع) وأصحابه؛ من شنیدم از حبیب خود رسول خدا(ص) که فرمود: هر که دوست داشته باشد قومی را، با آن قوم محشور می‌شود، و هرکس دوست داشته باشد عمل قومی را شریک می‌شود در عمل ایشان، قسم به خداوندی که محمّد را به راستی برگزید. خدا می‌داند که نیّت من و اصحاب من بر همان چیزی است که بر امام حسین و یارانش گذشت.» این موضوع باعث شده است که از آن روز به بعد، از اربعین حسینی با احترام یاد شود. بنابراین، اربعین عهد وفاداری به حرکت مقدس امام حسین و شهدای کربلاست.

گورل با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای(مد ظله العالی) درباره استفاده از ظرفیت اربعین برای تشکیل تمدن نوین اسلامی، گفت: ایشان فرمودند: «راهپیمایی اربعین می‌تواند زمینه‌ساز تحقق هدف نهایی امت اسلامی یعنی تشکیل تمدن عظیم و نوین اسلامی باشد و بر همین اساس باید پیوند‌های مستحکم میان مسلمانان اعم از شیعه و سنّی و ملیّت‌ها و اقوام مختلف در این راهپیمایی بیشتر شود. اگر ظرفیت‌های بی‌شمار ملت‌های اسلامی در غرب آسیا و شمال آفریقا به یکدیگر پیوند بخورند و در عمل خود را نشان دهند، آن هنگام معنی واقعی عزت الهی و تمدن عظیم اسلامی برای جهانیان آشکار خواهد شد.» بنابراین می‌توان از ظرفیت‌های اربعین برای ایجاد تمدن نوین اسلامی بهره برد.

وی تصریح کرد: در حقیقت، شرط اینکه ایمان با زندگی اجتماعی عجین شود این است که ارزش‌های انسانی در زندگی اجتماعی تجلّی یابد. در جامعه‌ای که ارزش‌های انسانی حاکم است، هیچ‌یک از رفتار‌های منفی مانند سرقت، کلاهبرداری، بی‌عفتی، بی‌ادبی، فتنه، فساد، قتل و اخاذی را نمی‌توان دید. در چنین جامعه‌ای مردم باری بر دوش یکدیگر نیستند، بلکه تلاش می‌کنند تا باری از دوش یکدیگر بردارند. آن‌ها در نیکوکاری و یاری به یکدیگر با هم رقابت می‌کنند. چنین تمدنی همانگونه که اسلام بزرگ وعده کرده است، در دوره حکومت عدل جهانیِ حضرت مهدی (عج) محقق خواهد شد.

معاون رئیس مؤسسه آل البیت (ع) ترکیه با اشاره به محدودیت‌های ایجاد شده در اربعین امسال به دلیل شیوع کرونا، یادآور شد: امسال به دلیل بیماریِ همه‌گیر کرونا، محدودیت‌هایی برای زیارت اربعین به وجود آمده است. ما در این روز می‌توانیم قلب‌های خود را از خانه یا از هرجایی که هستیم با کربلا همراه کنیم. زیارت اربعین بخوانیم و مؤمنان می‌توانند بخشی از هیجان اربعین را از طریق شبکه‌های اجتماعی و تلویزیون به خانه‌های خود بیاورند.

وی با بیان اینکه راهپیمایی اربعین فقط متعلق به شیعیان نیست و اهل سنت و ارتدوکس‌ها و کاتولیک‌های مسیحی هم در آن حضوری فعال دارند، تأکید کرد: امام حسین (ع) فقط مختص شیعیان نیست بلکه متعلق به همه مذاهب اسلامی اعم از شیعه و سنی و متعلق به انسانیت است. به همین علت ما شاهد حضور غیرمسلمانان در راهپیمایی اربعین هستیم. یعنی قیام امام حسین(ع) یک ارزش جهانی است. بنابراین، برای همه انسان‌های آزاده‌ای که سهمی از انسانیت برده‌اند، منبع الهام بزرگی برای حل معضلات زندگی دنیوی است.

گورل اظهار کرد: این نوع حضور یک دلیل واضح است که نشان می‌دهد چگونه عشق به خداوند مردم را به سمت یک شخصیت سوق می‌دهد و خداوند عشق حسین(ع) را در قلب‌هایی که لیاقت دارند قرار می‌دهد. این تظاهرات و راهپیمایی مردمی با اهداف بلند، اهل دنیا را به حیرت و شگفتی واداشته و مردم جهان را با حقیقت اسلام و روحیه پایداری و مقاومت ملت‌های اسلامی آشنا می‌کند، همه این‌ها نشانه محبتی است که در دل عاشقان امام حسین(ع) موج می‌زند. امام حسین(ع) الگو و سرمشق حق‌طلبی الهی و اصلاح‌گری دینی است و همه آنچه را داشت در راه خدا تقدیم کرد و خداوند به پاداش این اخلاص و فداکاری، محبت او را در دل مؤمنان و همه انسان‌های آزاده جهان از هر دین و مذهبی که باشند افکنده است و چنان منزلت عظیم و قدرتی به او بخشیده که می‌تواند هر ساله میلیون‌ها انسان را در چنین راهپیمایی بزرگ گرد هم آورد.

معاون رئیس مؤسسه آل البیت (ع) ترکیه ادامه داد: خداوند متعال گاهی بنیان‌های دین خود را به دست دشمنانش تقویت و ایمان مؤمنان را محکم می‌کند و با مالیدنِ بینی دشمنان به خاک، غرور آن‌ها را خُرد می‌کند. آیا خداوند موسی را به دست فرعون بزرگ نکرد؟ در مورد قیام کربلا نیز می‌توانیم همین را بگوییم. یزید فکر می‌کرد با شهادت امام حسین(ع) او را از بین خواهد برد. اما با شهادت امام حسین(ع) اندیشه و راه او را جاودانه کرد. منطق امام حسین(ع)، دفاع از حق و ایستادگی در مقابل ظلم و استکبار است. امروز ملت‌های دنیا نیازمند این منطق هستند و حرکت عظیم راهپیمایی اربعین می‌تواند معرفت و منطق حسینی را به دنیا معرفی کند. به ویژه مشارکت و حضور روشنفکران کشور‌های مختلف، که عناصر تأثیرگذار در کشور‌های خود هستند و جامعه را با افکار خود شکل می‌دهند، در این حرکت بسیار مهم است. آن‌ها می‌توانند ارزش‌هایی مانند صلح، امنیت، همدلی، عشق، احترام، مدارا، صداقت و انفاق را که ادیان آسمانی بر آن تأکید کرده‌اند، به وضوح در زیارت اربعین ببینند و بدان‌ها ایمان بیاورند.

میکائیل گورل تأکید کرد: مراسم اربعین و اجتماع میلیونی که با حضور مسلمانان و پیروان ادیان و مذاهب گوناگون تشکیل می‌شود، نمایش قدرت ایمان، عشق به انسانیت، آزادگی، نویدبخش رهاییِ همه مردم مظلوم جهان است. در چنین شرایطی وظیفه همگان این است که مانند حضرت زینب(س) با سخنان و قلم خود قیام حسینی را برای مردم بازگو کنند و به آن‌ها بگویند که زیارت اربعین چگونه فضای عاشقانه‌ای را می‌آفریند. از همه مهمتر، باید زیبایی‌هایی را که عملاً در هنگام زیارت اربعین می‌آموزند به سایر عرصه‌های حیات منعکس کنند.

انتهای پیام
captcha