امکان برگزاری مسابقات مجازی قرآن برای هر دستگاه و نهادی فراهم است
کد خبر: 3929223
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۶
عباسی:

امکان برگزاری مسابقات مجازی قرآن برای هر دستگاه و نهادی فراهم است

داور حسن حفظ چهاردهمین دوره مسابقات قرآن دارالقرآن امام علی(ع) درباره میزان عملیاتی شدن مسابقات قرآن به صورت مجازی، گفت: قطعاً زیرساخت‌ها فراهم است، یعنی امکان برگزاری مسابقات به این صورت برای هر سازمان و دستگاهی فراهم است. هرچند زحمت آن بیشتر است، اما بنابر شرایط حاکم، منطقی‌ترین راه برای برگزاری مسابقات همین شکل مجازی است.

مهدی عباسی، داور حسن حفظ چهاردهمین دوره مسابقات قرآن دارالقرآن امام علی(ع)، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، با بیان اینکه امسال نخستین بار است که عضو هیئت داوران این مسابقات شده است، گفت: با توجه به شرایط حاکم بر کل دنیا، همچنین کشور ما، قطعاً بهترین و منطقی‌ترین راه برای اینکه مسابقات قرآن برقرار باشد و تعطیل نشود، برگزاری به صورت مجازی است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر قضاوت و داوری در مرحله مقدماتی از طریق اسکای‌روم و همزمان با تلفن ثابت در حال انجام است، اظهار کرد: البته در این مرحله تنها بحث حسن حفظ متسابقان مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. هرچند پیش از آن نیز مرحله آزمون کتبی انجام شد و برترین‌ها به این مرحله راه پیدا کردند.

عباسی درباره سطح رقابت‌ها، گفت: در رشته‌های حفظ 10 و 20 جزء در مقطع سنی زیر 16 سال، شاهد حضور شرکت‌کنندگانی بودیم که جدای از بحث حسن حفظ، قرائت‌ها و تسلط خوبی بر ارائه محفوظات داشتند، اما باید گفت که سطح آقایان متسابق در رشته حفظ 10 جزء آن گونه که انتظار داشتیم نبود و امیدواریم این متسابقان برای سال‌ آینده با تمرین و انگیزه بیشتر در مسابقات حضور پیدا کنند.

داور حسن حفظ چهاردهمین دوره مسابقات قرآن دارالقرآن امام علی(ع) درباره اینکه چه اندازه زیرساخت‌های لازم برای برگزاری مسابقات به صورت مجازی فراهم است، اظهار کرد: قطعاً زیرساخت‌ها فراهم است، یعنی امکان برگزاری مسابقات به این صورت برای هر سازمان و دستگاهی فراهم است، هرچند زحمت آن بیشتر است، اما بنابر شرایط حاکم، قطعاً منطقی‌ترین راه برای برگزاری مسابقات به همین شکل است.

وی ادامه داد: البته می‌توان پیشنهاد داد که مرحله مقدماتی به دلیل تعداد بالای شرکت‌کنندگان به صورت مجازی برگزار شود و مرحله فینال نیز به دلیل حساسیت بیشتر و ارائه رقابت جذاب‌تر با حضور تعداد محدود راه‌یافته به مسابقات، آن هم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام شود. کما اینکه مسابقات قرآن سازمان اوقاف و امور خیریه استان تهران امسال نیز به همین شکل برگزار شد، البته ساعت حضور برای هر کدام از شرکت‌کنندگان درنظر گرفته شد و متغیر بود.

عباسی درباره تأثیر کرونا بر فعالیت‌های قرآنی، اظهار کرد: در موج اول کرونا و به دلیل استرسی که بر مردم حاکم شده بود، جامعه دچار شک شد و تمام فعالیت‌های مؤسسات و جلسات قرآن تعطیل شد، عملاً تا سه ماه که موج اول کرونا بود، ارتباطی با شاگردان و قرآن‌آموزان نداشتیم، اما پس از آن، از طریق فضای مجازی و با بهره‌گیری از پیام‌رسان‌ها، گروه‌ها و کانال‌های قرآنی تشکیل شد. من هم کلاس قرآن خود را از این طریق مجدداً از سر گرفتم تا به این گونه حافظان و قاریان نیز از برنامه‌های قرآنی خود بازنمانند.

وی افزود: به طور مثال جلسه قرآنی که در منطقه تهران‌پارس داشتم، از فصل تابستان فعالیت خود را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سر گرفت. الحمدلله روال این جلسه نیز تاکنون ادامه دارد. چراکه در این ایام کرونایی بهترین راه برای برگزاری کلاس‌ها و عدم تعطیلی، کنار آمدن با این شرایط، رعایت پروتکل‌های بهداشتی و بهره‌مندی از فضای مجازی است. برگزاری کلاس‌ها به صورت فضای مجازی مزایایی چون صرفه‌جویی در هزینه‌های رفت‌وآمد، صرفه‌جویی در وقت و زمان و امکان حضور شرکت‌کنندگان از تمامی نقاط شهر را دارد.

وی با تأکید بر اینکه با قرآن زنده هستیم و زندگی می‌کنیم، اضافه کرد: خدای‌نکرده اگر این ارتباط به هر نحوی حذف شود، تأثیراتی را قطعاً بر روی زندگی ما خواهد داشت و از سوی دیگر هنگامی که کلاس‌ها ‌تعطیل می‌شود، تأثیرات خود را نیز بر روی روند حفظ حافظان و یا فراگیری قرآن، قرآن‌آموزان خواهد داشت و آنها را از برنامه درسی‌شان عقب می‌اندازد، اما برگزاری به صورت مجازی موجب می‌شود تا این عقب‌ماندگی تا حدی جبران شود.

یادآور می‌شود، مرحله نهایی بخش آقایان چهاردهمین دوره مسابقات قرآن دارالقرآن امام علی(ع) 26 و 27 مهرماه در دارالقرآن و خانه موزه شهید مدرس برگزار خواهد شد.

انتهای پیام
captcha