«پسر‌های ننه‌عبدالله» پا به کتابفروشی‌ گذاشتند
کد خبر: 3930189
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۳

«پسر‌های ننه‌عبدالله» پا به کتابفروشی‌ گذاشتند

کتاب «پسر‌های ننه‌عبدالله» به قلم سعید علامیان؛ شامل خاطرات محمد نورانی، از مدافعان نامی خرمشهر در آغاز جنگ تحمیلی روانه بازار نشر شد.

«پسر‌های ننه عبدالله» به بازار نشر رسیدندبه گزارش ایکنا؛ کتاب «پسر‌های ننه عبدالله» حاصل چهل ساعت مصاحبه سعید علامیان با محمد نورانی است که خاطرات او از تولد تا آزادی خرمشهر را شامل می‌شود. فصلی هم به سرگذشتی گذرا تا پایان جنگ و پس از آن اختصاص یافته است. نام محمد نورانی با مقاومت خرمشهر گره خورده و اسم او همیشه کنار محمد جهان‌آرا، سیدعبدالرضا موسوی، صالح موسوی، احمد فروزنده و دیگر مدافعان خرمشهر می‌آید.
 
مطالعه این خاطرات، مخاطبان را با گوشه‌هایی از فرهنگ بومی خوزستان، به‌ویژه آبادان و خرمشهر، تاریخچه‌ای از وقایع دوران انقلاب و پس از پیروزی انقلاب آشنا می‌کند. در این زمان، شورش خلق عرب به‌منظور تجزیه خوزستان، خرمشهر را دچار تنش کرد که با ایستادگی جوان‌های مؤمن و انقلابی سرکوب شد. عوامل این غائله که از عراق تأمین می‌شدند، در فعالیت‌های زیرزمینی اقدام به بمب‌گذاری و خرابکاری در اماکن و مراکز مختلف کردند. نیرو‌های انقلابی خوزستان از آن پس مشغول مقابله با این نوع تحرکات پنهان بود که حمله آشکار و رسمی عراق به سرزمینمان آغاز شد.
 
مدافعان خرمشهر، مقاومت خرمشهر را چهل‌وپنج روز می‌دانند، چراکه ارتش عراق ۱۰ روز پیش از آغاز حمله رسمی، تعرض به پاسگاه‌های مرزی را شروع کرده بود. در این مدت، حتی چند نفر از نیرو‌های مدافع برای جلوگیری از نفوذ نیرو‌های بعثی در مرز شهید شدند. محمد نورانی در خاطرات خود جزئیاتی از حوادث این 10 روز، سپس مقاومت سی‌وپنج روز پس از حمله گسترده ارتش عراق را بیان کرده است؛ روایتی که می‌تواند زوایای تازه‌ای از آن حماسه تاریخی را روشن کند.
 
نیرو‌های خرمشهری در اردیبهشت‌ماه سال شصت‌ویک با تشکیل تیپ مستقل ۲۲ بدر در عملیات بزرگ بیت‌المقدس شرکت کردند. سیدعبدالرضا موسوی و بسیاری از یاران او شهدای همین عملیات هستند. محمد نورانی چگونگی شهادت آنان را روایت کرده است. او این پیروزی را مرهون همه مردم ایران می‌داند و می‌گوید: «بچه‌های خرمشهر سی و پنج روز به نیابت از مردم ایران در خرمشهر مقاومت کردند و مردم ایران به نیابت از مردم خرمشهر در بیست‌وسه روز خرمشهر را به مردم خرمشهر برگرداندند.»
 
در ماجرا‌های مقاومت و آزادی خرمشهر، علاوه بر محمد نورانی، چهار برادر وی؛ عبدالله، غلامرضا، محمود و عبدالرسول چهارده‌ساله هم بودند. همچنین مادرشان (ننه‌عبدالله) به‌جز مدت کوتاه مهاجرت به شیراز به آبادان بازگشته و دیگر از صحنه جنگ دور نشده است. او می‌خواسته نزدیک پسرهایش باشد. پسرانی که هرکدام سرنوشتی در جنگ داشتند؛ عبدالرسول و غلامرضا شهید شدند و سه برادر دیگر جانباز جنگ هستند.
 
در واقع، «ننه عبدالله» نام مادر خانواده محمد نورانی است. در جنوب رسمی هست که مادر را به نام فرزند بزرگ‌تر خانواده صدا می‌زنند. عبدالله بزرگ‌ترین فرزند خانواده نورانی است و در جنگ خرمشهر فرمانده تیپ بیت‌المقدس بود و همراه برادرانش جنگید، مجروح شد و دو برادر خود را نیز در این نبرد تقدیم کرد.
 
یادآور می‌شود؛ کتاب ۳۰۰ صفحه‌ای «پسر‌های ننه‌عبدالله» به همت نشر سوره مهر روانه بازار نشر شده است.
انتهای پیام
captcha