اخبار معارفی رسانه‌ها / آمادگی سازمان اوقاف برای همکاری در تولید واکسن کرونا
کد خبر: 3931088
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۱

اخبار معارفی رسانه‌ها / آمادگی سازمان اوقاف برای همکاری در تولید واکسن کرونا

«اعلام آمادگی سازمان اوقاف برای همکاری در زمینه تولید واکسن کرونا»، یکی از عناوین مهم صفحات معارفی رسانه‌ها طی امروز، سوم آبان‌ماه است.

به گزارش ایکنا، صفحات معارفی رسانه‌ها طی امروز شنبه، سوم آبان‌ماه اخبار متعددی منتشر کرده‌اند که یکی از مهمترین آن‌ها خبر «اعلام آمادگی سازمان اوقاف برای همکاری در زمینه تولید واکسن کرونا» است.

تسنیم
صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم طی امروز شنبه، سوم آبان‌ماه و تا ساعت 15:30، تعداد 9 خبر با عناوین مختلف را بر روی خروجی خود منتشر کرده که اغلب این اخبار با توجه به نزدیکی به ایام شهادت امام حسن عسکری(ع) در حوزه عترت قرار داشته و از خبر تخصصی قرآنی در میان آن‌ها خبری نیست.

«معرفی تفسیر منسوب به امام حسن عسکری(ع)»، عنوان یکی از اخبار امروز این صفحه از خبرگزاری تسنیم است که در بخش‌هایی از آن آمده است: ««تفسیر منسوب به امام حسن عسکری(ع)» با نام عربی «التفسیر المنسوب إلى الإمام الحسن العسکری علیه‌السلام‏» یکی از تفاسیر منسوب به آن امام بزرگوار است که گفته می‌شود از سوی برخی یاران آن حضرت به املاء در آمده است. متن این تفسیر تا پایان آیه 282 سوره بقره موجود است. این تفسیر با بیان روایاتى راجع به فضائل قرآن و تأویل و آداب قرائت قرآن آغاز شده و با ذکر احادیثى مشتمل بر فضائل اهل‌بیت‏ و مثالب (عیوب) دشمنان ایشان ادامه یافته است.

بحث‌هاى متعددى نیز درباره سیره نبوى، به خصوص راجع به مناسبات پیامبر و یهودیان، مطرح شده است‏. در مجموع، در این تفسیر 379 حدیث آمده است. در این تفسیر برخى آیات تأویل شده و بیشتر تأویل‌ها درباره معجزات پیامبر و امامان است‏.

سلسله سند روایت کتاب نشان مى‌‏دهد که نقل این تفسیر در میان محدّثان و فقهاى قم در قرن چهارم و پنجم متداول بوده است‏. با وجود قدمت این تفسیر، وثاقت آن در بین علماى امامیه از گذشته مورد بحث بوده است. محمد بن على بن بابویه، معروف به شیخ صدوق ( متوفى 381)، نخستین عالم امامى است که از این تفسیر، مطالب فراوانى در کتب خود نقل کرده، گرچه درباره وثاقت یا عدم اعتبار آن سخنى نگفته است».

فارس
تلاوت ترتیل صفحه 522 کلام‌الله مجید از سوی مرحوم محمد صدیق منشاوی، قاری مشهور جهان اسلام، آغازگر اخبار امروز صفحه قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس است.

همچنین در ادامه و تا این ساعت نیز اخبار دیگری با عناوین «آغاز نام‌نویسی طرح ملی تلاوت/ افزایش بخش دختران به طرح»، «برگزاری جلسه ارتقای قاریان قرآن با تلاوت بیژنی»، «اعلام آمادگی سازمان اوقاف برای همکاری در تولید واکسن کرونا»، «خشم محافل اسلامی از اهانت‌ به پیامبر اسلام(ص)‌ در فرانسه» و «حرم‌ها تعطیل نمی‌شوند» بر روی خروجی این صفحه منعکس شده که این اخبار نیز در حوزه‌های مختلف معارفی و قرآنی انعکاس یافته‌اند.

«آغاز نام‌نویسی طرح ملی تلاوت/ افزایش بخش دختران به طرح»، عنوان یکی از اخبار قرآنی امروز این صفحه از خبرگزاری فارس است که در رابطه با نام‌نویسی شرکت در طرح ملی تلاوت ویژه آموزش و پرورش نوجوانان مستعد در تلاوت قرآن کریم بوده و در بخش‌هایی از آن آمده است: «حسین مقدم‌کیا دبیر طرح ملی تلاوت ضمن اعلام خبر نام‌نویسی دور جدید طرح ملی تلاوت گفت: امسال هم طرح ملی تلاوت با همکاری مرکز قرآن کریم آستان قدس رضوی و با عنوان طرح ملی تلاوت شباب‌الرضا(ع) برگزار و در آن ضمن شناسایی نوجوانان مستعد در تلاوت قرآن کریم به آموزش و پرورش این عزیزان می‌پردازیم.

وی از برگزاری طرح ویژه دختران و پسران خبر داد و گفت: طرح ملی تلاوت ابتدا ویژه پسران کار خود را آغاز کرد و چند سال هم در این زمینه حرکت کرد اما در ادامه و پس از آغاز همکاری آستان قدس رضوی با طرح بخش دختران را هم آغاز کردیم.

مقدم‌کیا با اشاره به راه‌اندازی سامانه جدید طرح گفت: پس از مطالبات علاقه‌مندان در سراسر کشور مبنی بر برگزاری دوره‌های طرح ملی در شهر‌های مختلف به فکر برگزاری دوره‌ها در فضای مجازی افتادیم. زیرا در همه نقاط کشور امکان برگزاری دوره‌های حضوری وجود نداشت، اما شیوع ویروس کرونا سبب شد تا به این برنامه سرعت بیشتری دهیم و در این راستا طراحی سامانه‌ای برای برگزاری مجازی دوره‌ها در دستور کار قرار گرفت».

ایرنا
صفحه قرآن و معارف خبرگزاری جمهوری اسلامی نیز طی امروز و تا این ساعت هیچ خبری را بر روی خروجی خود متشر نکرده و آخرین خبر این صفحه نیز که عنوان «برنامه‌های رادیو وحدت متنوع و گفتارمحور است» دارد، مربوط به روز گذشته است.

ایسنا
««امامت و ولایت» نرم‌افزار مدیریت تمدن اسلامی»، «وبینار منطقه‌ای کنفرانس وحدت اسلامی شرق و جنوب شرق آسیا برگزار می‌شود»، «پیام‌های تسلیت برای نگارگری که به خاطر کرونا از دنیا رفت»، «ویژه‌برنامه هیئت رزمندگان اسلام در شهادت امام عسکری و بزرگداشت آقامصطفی خمینی» و «آمادگی سازمان اوقاف برای همکاری در زمینه تولید واکسن کرونا»، عناوین پنج خبر امروز صفحه دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان تا این ساعت را تشکیل می‌دهند که در حوزه‌های مختلف معارفی قرار دارند.

«آمادگی سازمان اوقاف برای همکاری در زمینه تولید واکسن کرونا»، عنوان یکی از اخبار معارفی امروز این صفحه است که در مورد سخنان حجت‌الاسلام خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه بوده و در بخش‌هایی از آن آمده است: «رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به حمایت این سازمان از فعالیت‌های دانش‌بنیان گفت: با توجه به شیوع بیماری کرونا اگر نسبت به ساخت و تولید واکسن کرونا از سوی هر بخش و نهادی، اقدامی صورت پذیرد، سازمان اوقاف حاضر به همکاری است.

حجت‌الاسلام سیدمهدی خاموشی، ضمن تقدیر از واقفان و کسانی که دغدغه حل مشکلات اجتماعی را دارند، گفت: وقف‌هایی که تاکنون صورت گرفته از ۱۹۸ هزار موقوفه می‌گذرد و میزان رقباتش به یک میلیون و ۴۲۰ هزار رقبه می‌رسد و در همایش «یاوران وقف» نیز سعی شد از برخی واقفین جدید که برای ایتام و نیات دیگر مانند توسعه علم، تأمین دارو و درمان و حوادث غیرمترقبه وقف کرده بودند، تجلیل شود.

وی با اشاره به ارتقای کمی و کیفی موقوفات اظهار کرد: تاریخچه وقف به قدیم‌الایام و به صدها سال قبل بازمی‌گردد و بیش از ۸۰۰ سال در ایران سابقه دارد. مثلاً وقف ربع رشیدی که یک مجموعه علمی بوده است، تاریخچه‌ای بسیار قدیمی دارد».

باشگاه خبرنگاران جوان
صفحه قرآن و عترت خبرگزاری باشگاه خبرنگاران نیز طی امروز و تا این ساعت تنها سه خبر با عناوین «خداوند دعای چه کسی را مستجاب نمی‌کند؟»، «ترجمه حدیث حسینیه امام خمینی(ره) در دیدار اعضای ستاد ملی کرونا با رهبر انقلاب» و «سازمان اوقاف برای همکاری در تولید واکسن کرونا اعلام آمادگی کرد» را بر روی خروجی خود منتشر کرده که این اخبار نیز قرآنی نبوده و در دیگر حوزه‌های معارفی انعکاس یافته‌اند.

مهر
آخرین خبری که با عنوان «رونمایی از سامانه بازنمایی دستاوردهای قرآنی کشور در دفتر تبلیغات» بر روی خروجی صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر منتشر شده، مربوط به روز 28 مهرماه بوده و از آن زمان تاکنون نیز هیچ خبری بر روی این صفحه منعکس نشده است.

همچنین تیتر اصلی این صفحه نیز که عنوان «طرح قرآنی «هدیه به غنچه‌های نور» اجرا می‌شود» دارد، مربوط به روز 31 شهریورماه بوده از آن زمان تاکنون هنوز به‌روزرسانی نشده است.

ایبنا
تعداد چهار خبر با عناوین «توسلی و مسئله ابن خلدون»، «پوزیسیون و اپوزیسیون ما هویت‌گرا هستند / اتفاقات در ایران توان مقابله با جهانی‌سازی را ندارند»، «وضعیت ایل بختیاری در سال‌های مقارن با جنگ جهانی دوم چگونه بود؟» و «کتاب «انسان‌شناسی» منتشر شد» طی امروز و تا این ساعت بر روی خروجی صفحه دین و اندیشه خبرگزاری تخصصی کتاب ایران منعکس شده که هیچ‌کدام از آن‌ها در حوزه تحصصی قرآن کریم قرار ندارد.

میزان
«چند نکته مهم پیرامون سیره رفتاری و سیاسی «امام حسن عسکری(ع)»/اعمال شب شهادت امام یازدهم» و «ویژه برنامه هیأت رزمندگان اسلام برای شهادت «امام عسکری(ع)»»، عناوین دو خبر امروز صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان تا این ساعت را تشکیل می‌دهند.

در بخش‌هایی از خبر «چند نکته مهم پیرامون سیره رفتاری و سیاسی «امام حسن عسکری(ع)»/اعمال شب شهادت امام یازدهم» که مربوط به گفت‌وگو با محمد امین نخعی کارشناس علوم قرآنی بوده، آمده است: «نخعی پیرامون منزلت و جایگاه «امام یازدهم(ع)» افزود: منزلت و جایگاه «امام حسن عسکری(ع)» در بین مردم پس از تدابیر «امام رضا(ع)» تغییر کرد و علاقه آنان به «ائمه معصومین (ع)» افزایش یافت، همین امر سبب شد تا مردم تشنگی بیشتری برای دیدار با ایشان داشته باشند، اما موانع حکومت وقت سبب شد تا افرادی خاص بتوانند ایشان را از نزدیک ببینند، این رویداد زمینه ایجاد مشکلی جدید را فراهم کرد تا گروهی سودجو از جو حاکم استفاده کنند و خود را نمایندگان و دیدار کنندگان با «امام حسن عسکری(ع)» معرفی کنند، بدین ترتیب وجوهات و فطریه‌ها را از بین مردم جمع‌آوری می‌کردند، به این گروه بابیت می‌گفتند و بعد‌ها «امام حسن عسکری(ع)» با آنان مبارزه کردند و توانستند جلو رشد این گونه افراد را در جامعه بگیرند.

این کارشناس علوم قرآنی شعائر الهی را که «امام حسن عسکری(ع)» برای شیعیان تعیین کرده بودند، مورد بررسی قرار داد و افزود: «امام حسن عسکری(ع)» در زمان امامتشان شعائر الهی را برای شیعیان به عنوان نماد معرفی کردند، برخی از این شعائر الهی از زبان این امام بزرگوار مستقیماً نقل شده است، همانند اینکه می‌فرمایند: نشانه‌های مومن، پنج چیز است: پنجاه و یک رکعت نمازگزاردن، زیارت اربعین، انگشتر به دست راست کردن، جبین را در سجده بر خاک نهادن، خواندن «بسم الله الرحمن الرحیم» با صدای بلند و همچنین تأکید بر زیارت اربعین قرائت کردن، این امام بزرگوار تأکید ویژه‌ای بر انجام برخی مناسک به صورت دسته‌جمعی داشتند».

انتهای پیام
captcha