اقدامات نهضت نهج‌البلاغه‌خوانی در چهارمحال‌وبختیاری
کد خبر: 3931245
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۸

اقدامات نهضت نهج‌البلاغه‌خوانی در چهارمحال‌وبختیاری

مسئول نهضت نهج‌البلاغه‌خوانی در چهارمحال‌وبختیاری با بیان اینکه تا پیش از انتشار ویروس کرونا، حدود ۶۰ جلسه نهج‌البلاغه‌خوانی در استان برگزار شد، گفت: مربیان نهج‌البلاغه مشغول فعالیت هستند و در شرایط کرونایی، افراد علاقه‌مند می‌توانند در کلاس‌های ویدئوکنفرانسی مربوطه شرکت کنند.

هوشنگ گنجی، مسئول نهضت نهج‌البلاغه‌خوانی در چهارمحال‌وبختیاری در گفت‌وگو با ایکنا، با بیان اینکه نهضت نهج‌البلاغه‌خوانی از پنج سال گذشته فعالیت خود را در استان آغاز کرده است، اظهار کرد: به‌منظور ترویج فرهنگ مطالعه نهج‌البلاغه مربیانی در کشور تربیت شدند که طی چندین جلسه برای تبلیغ و تبیین این کتاب شریف با حضور در استان مطالبی را به فراگیران آموزش دادند.

وی با بیان اینکه تا پیش از انتشار ویروس کرونا، حدود 60 جلسه نهج‌البلاغه‌خوانی در استان برگزار شد، افزود: مربیان نهج‌البلاغه در شهرستان‌های استان مشغول فعالیت هستند، هدف این افراد آسان‌سازی روش خواندن این کتاب است و در شرایط حاضر نیز افراد علاقه‌مند می‌توانند در کلاس‌های ویدئوکنفرانسی مربوطه شرکت کنند.

مسئول نهضت نهج‌البلاغه‌خوانی در استان تعداد ترجمه‌های این کتاب را متعدد دانست و تصریح کرد: از میان ترجمه‌های موجود، ترجمه مرحوم دشتی آسان‌تر از بقیه نسخه‌هاست و مردم می‌توانند از آن استفاده کنند.

گنجی به روش خواندن آسان نهج‌البلاغه پرداخت و گفت: در مرحله نخست باید تنها ترجمه کتاب را خواند، طی 4 الی 6 ماه و با صرف 10 دقیقه در روز می‌توان کل این کتاب را یک دور مطالعه کرد، در ابتدا بهتر است خواندن از حکمت‌ها آغاز و سپس نامه‌ها و در نهایت خطبه‌ها مطالعه شود.

وی اضافه کرد: چنانچه در طول مرحله اول جملاتی مبهم بود و یا ‏ سؤالاتی به ذهن خطور کرد، با مطالعه بیشتر در حکمت‌ها، نامه‌ها و خطبه‌ها پاسخ پرسش‌ها به دست خواهد آمد، در دوره اول متوجه خواهید شد که بیش از ۷۰ درصد نهج‌البلاغه برخلاف آنچه تاکنون تصور می‌شد، حتی برای نوجوانان و عوام فهمیدنی است.

مسئول نهضت نهج‌البلاغه‌خوانی در استان با ابراز گلایه از افراد متدین جامعه گفت: به غیر از تضعیف فرهنگ مطالعه و توجه به نهج‌البلاغه از سوی دشمنان در جامعه، دوستان نیز خواندن این کتاب را سخت می‌دانند و اذعان به سخت بودن این کتاب دارند، درحالی‌که باید گفت امام علی(ع) در جلسات متعدد و برای مردم آن عصر دستورات این کتاب را تبیین می‌کردند و اکثر نامه‌ها را خطاب به حاکم عصر یعنی معاویه می‌نوشتند.

گنجی با تأکید بر اینکه درک جامعه امروز در مقایسه با روزگار امیرمؤمنان(ع) قطعاً افزایش پیدا کرده است، ادامه داد: امام علی(ع) تنها امامی هستند که حکومت تشکیل داده‌ و بسیاری از مطالب ویژه حاکمان را بیان کرده‌اند.

ضرورت توجه مدیران به آموزه‌های نهج‌البلاغه

مسئول نهضت نهج‌البلاغه‌خوانی در استان با بیان اینکه نهضت مطالعه نهج‌البلاغه در زندان‌ها، بانک‌ها، کارخانه‌ها و اداره‌های استان آغاز شده است، یادآور شد: پس از اقامه نماز جماعت، کارمندان به مدت 10 دقیقه می‌توانند از بیان حکمت‌های نهج‌البلاغه بهره‌مند شوند.

وی گفت: به‌علاوه به ادارات سپرده شده که جلسات را با حکمتی از این کتاب آغاز و علاقه‌مندی را بین مسئولان ایجاد کنند؛ چرا که در شرایط کنونی آموختن این کتاب برای مسئولان مهم بوده و متأسفانه بسیاری از مدیران و مسئولان نهج‌البلاغه را فراموش کرده‌اند.

انتهای پیام
captcha