مهارت‌افزایی ترجمه و آموزش مفاهیم مصحف شریف در رادیو قرآن
کد خبر: 3932307
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۷

مهارت‌افزایی ترجمه و آموزش مفاهیم مصحف شریف در رادیو قرآن

برنامه «فهم زبان قرآن» با هدف آموزش واژگان قرآن، قواعد صرف و نحو و نکات ترجمه‌ای قرآن به روی آنتن شبکه رادیویی قرآن می‌رود.

به گزارش ایکنا، برنامه «فهم زبان قرآن» با هدف آموزش واژگان قرآن، قواعد صرف و نحو و نکات ترجمه‌ای قرآن از رادیو قرآن پخش می‌شود که ضمن آشنایی با بیش از نیمی از سوره‌های قرآن، مدخل مناسبی برای ورود به مباحث تدبر در قرآن خواهد بود.

ایجاد مهارت انتقال خودآگاه به ترجمه و مفهوم واژگان، آموزش سیر آسان به سخت با روندی تدریجی و منطقی، جذب مخاطبان برای فراگیری زبان قرآن، آشنا کردن مخاطب با ساختار فهم زبان قرآن، آگاه کردن مخاطب با زبان قرآن برای ورود به مباحث تدبر و تفسیر، آشنا کردن مخاطب با نیمی از سوره‎های قرآن کریم و انس مردم با قرآن از دیگر اهداف این برنامه است.

این برنامه آموزشی روزهای ۱۰ تا ۱۲ آبان‌ماه (شنبه تا دوشنبه) ساعت ۱۶:۳۰ به مدت ۲۰ دقیقه از رادیو قرآن پخش می‌شود. براساس این گزارش، این برنامه در هفته جاری به آیات ۷۱ تا ۷۶ سوره مبارکه نساء با حضور کارشناسی حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی خواهد پرداخت.

این برنامه، کاری از گروه قرآن و آموزش است که به تهیه‌کنندگی سمیرا قنبری و کارشناسی حجت‌الاسلام حمید محمدی روزهای شنبه، یکشنبه و دوشنبه ساعت ۱۶:۳۰ از رادیو قرآن به سمع شنوندگان می‌رسد.

همچنین، برنامه «کارگاه ترجمه» با هدف بررسی تفسیری، ادبی و لغوی و مقایسه ترجمه آیات قرآن کریم از رادیو قرآن پخش می‌شود که در برنامه روز شنبه، ۱۰ آبان‌ماه به ترجمه آیه ۳۹ سوره مبارکه قلم خواهد پرداخت.

آیه ۳۹ سوره مبارکه قلم در ادامه رَدّیه خداوند بر ادعای برخی از مردم در تساوی مُسلِم و مُجرم در نگاه و رفتار خداست. کارشناسان برنامه کارگاه ترجمه برای رسیدن به ترجمه دقیق و شفاف در این برنامه به این پرسش‌ها پاسخ می‌دهند:
واژه‌های «لَکُم» و «عَلینا» در این ساختارِ مفهومی چه جایگاهی دارد و چگونه باید ترجمه شود؟
متعلق جار و مجرور «الی یَومِ القیامَه» چیست؟ لَکُم؟ َایمان؟ یا «یَومِ القیامَه» و یا «إِنَّ لَکُمْ لَمَا تَحْکُمُونَ»
مفاد سوگند از کجای آیه آغاز می‌شود؟ از «إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَةِ» یا از «إِنَّ لَکُمْ»؟
آیا آیه در مقام بیان حقیقتی در ارتباط مستقیم با خداست یا از یک حقیقت انسانی پرده، برمی‌دارد؟

کارشناسان این برنامه حجت‌الاسلام محمد شیخ‌الاسلامی، عرفان اسلامی، طاهره سادات و حجت‌الاسلام سیدعلی کشفی هستند. این برنامه کاری از گروه علوم قرآنی رادیو قرآن است که به تهیه‌کنندگی مونا توسلی، گویندگی حسین محمدرضایی ساعت ۲۱ از رادیو قرآن پخش می‌شود.

انتهای پیام
captcha