قناعت؛ مؤلفه اصلی در سبک زندگی اسلامی/ ازدواج آسان، توفیق اجباری که کرونا به ارمغان آورد
کد خبر: 3933223
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۱

قناعت؛ مؤلفه اصلی در سبک زندگی اسلامی/ ازدواج آسان، توفیق اجباری که کرونا به ارمغان آورد

مسئول نمایندگی ولی فقیه در جمعیت هلال احمر سیستان‌وبلوچستان گفت: مهمترین مؤلفه در سبک زندگی و ازدواج اسلامی، قناعت و ساده زیستی است؛ مسئولان باید اوضاع اقتصادی را سامان بدهند تا جوانان دغدغه معیشت نداشته باشند، اما مسأله مهمتر این است که باید کاری کنیم تا علیرغم داشته‌های کم، ازدواج‌ها ساده، آسان و سبک برگزار شود.

حجت‌الاسلام علیرضا اصغری حسامیه، مسئول نمایندگی ولی فقیه در جمعیت هلال احمر سیستان‌وبلوچستان در گفت‌وگو با ایکنا بیان کرد: ازدواج یکی از مستحبات تاکیدی در اسلام است، بطوری که پیامبر اسلام(ص) می‌فرمایند: «ما بُنِیَ فی الإسلامِ بِناءٌ أحَبَّ إلى الله، وأعَزَّ مِن التَّزویج، هیچ بنایی نزد خداوند، محبوب‌تر و ارجمندتر از ازدواج نیست»، یا اینکه در روایتی از امام صادق(ع) نقل شده که فرمودند دو رکعت نماز يک انسان متأهل، از 70 رکعت نمازی که شخص مجرد بجا آورد، با فضيلت‌تر است؛ همه این‌ها به دلیل آن آثار روانی و اجتماعی مثبت ازدواج است.

مسئول نمایندگی ولی فقیه در جمعیت هلال احمر استان افزود: اگر ازدواج در زمان مناسب و به شکل صحیح آن انجام شود، قطعاً برکات معنوی و آثار روانی، تربیتی و اجتماعی بیشتری نصیب همسران جوان خواهد شد و به‌دنبال آن جامعه نیز سالم‌تر خواهد بود.

وی با بیان اینکه ساختار ازدواج و سن آن در جوامع با همدیگر متفاوت است، اظهار کرد: آنچه مسلم است، این‌که سن ازدواج در همه جوامع، با یکی دو سال کمتر یا بیشتر، افزایش یافته و این امر دلایل مختلف فرهنگی و اجتماعی دارد.

اصغری حسامیه ادامه داد: چند سالی است که در جامعه ما، بحث سبک زندگی و ازدواج اسلامی مطرح شده، اما تاکنون یک‌کار مهندسی فرهنگی قوی و کارشناسی در این خصوص انجام نشده و حتی تعریف آن هم مبهم است، بطوری که افراد، برداشت‌های مختلفی داشته و به همین دلیل، چندان موفق نبوده‌ایم.

وی گفت: مهمترین مؤلفه در سبک زندگی و ازدواج اسلامی، قناعت و ساده زیستی است؛ مسئولان باید اوضاع اقتصادی را سامان بدهند تا جوانان دغدغه معیشت نداشته باشند، اما مسأله مهمتر این است که باید کاری کنیم تا علیرغم داشته‌های کم، ازدواج‌ها ساده، آسان و سبک برگزار شود.

این مدرس حوزه و دانشگاه بیان کرد: وجود مشکلات اقتصادی، یک واقعیت است و حتما باید برای آن کاری کرد، اما نباید معطل آن شد. دغدغه اقتصادی چیزی نیست که ما بتوانیم از جهان بگیریم، اما متأسفانه فرهنگی که امروزه بر زندگی ما حاکم شده، فرهنگ مصرفی و غلطی است. باید به سمتی برویم که تشریفات دست‌وپاگیر و هزینه‌های کمرشکن برای ازدواج، حذف شود و هرچه آسان‌تر برگزار کنیم.

وی افزود: خداوند در قرآن کریم می‌فرماید «وَأَنكِحُوا الأَيامى مِنكُم وَالصّالِحينَ مِن عِبادِكُم وَإِمائِكُم إِن يَكونوا فُقَراءَ يُغنِهِمُ اللَّهُ مِن فَضلِهِ وَاللَّهُ واسِعٌ عَليمٌ؛ مردان و زنان بی‌همسر خود را همسر دهید، همچنین غلامان و کنیزان صالح و درستکارتان را؛ اگر فقیر و تنگدست باشند، خداوند از فضل خود آنان را بی‌نیاز می‌سازد؛ خداوند گشایش‌دهنده و آگاه است (نور/ ۳۲)»، اما ما به وعده‌های خداوند با نگاهی سست نگاه می‌کنیم و باور نداریم.

اصغری‌حسامیه اظهار کرد: وقتی ما صحبت از سبک زندگی اسلامی می‌کنیم، باید این مسائل را هم در نظر بگیریم. نمی‌شود تمام هم و غم ما، برگزاری هرچه باشکوه‌تر مراسم و رعایت حداکثر تشریفات باشد، در حالی که این فرهنگ‌های غلط، توقعات بیجا و تجمل‌گرایی، مهمترین مانع پیش روی ازدواج جوانان است.

ازدواج آسان، توفیق اجباری که کرونا به ارمغان آورد

محمد اصغری‌حسامیه، مدرس دانشگاه و سردفتردار ازدواج در زاهدان با اشاره به اینکه کرونا باعث شده تا مردم از روی اجبار، به سمت برگزاری مراسم ازدواج آسان روی آورند، گفت: شیوع کرونا با همه مصیبت‌هایی که داشته، یک اثر مثبت هم داشته و آن این‌که خانواده‌ها مجبور شده‌اند مراسم ازدواج را ساده‌تر برگزار کنند و این کاهش هزینه‌ها به نفع زوج‌های جوان شده است.

وی ادامه داد: آنچه برگزاری مراسم عروسی را مشکل کرده، چشم و هم‌چشمی خانواده‌ها و روی آوردن به تجملات است. گاهی هم خانواده‌ها از روی رودربایستی مجبور می‌شوند کل فامیل را دعوت کنند، که هزینه اجاره تالار و پذیرایی از این جمعیت بالا، هزینه‌های سنگینی را تحمیل می‌کند، بطوری که برگزاری یک مراسم عقدکنان در زاهدان، چیزی حدود 15 تا 20 میلیون تومان هزینه روی دست خانواده می‌گذارد.

این سردفتردار ازدواج در زاهدان بیان کرد: با شیوع کرونا و اهمیت رعایت فاصله اجتماعی و جلوگیری از تجمعات، در حال حاضر مراسم عروسی خیلی ساده‌تر و با جمعیت بسیار کمتر برگزار می‌شود که هزینه‌ها را تا حد زیادی کاهش داده است.

مدرس دانشگاه‌های زاهدان افزود: امیدواریم این توفیق اجباری که نصیب ما شده، بتواند تأثیر مثبتی روی فرهنگ ما بگذارد و بیاموزیم که برای برگزاری مراسم ازدواج، نیازی به دعوت کل فامیل نیست و حتی‌الامکان، هزینه‌ها را کاهش دهیم تا دغدغه جوانان برای تشکیل خانواده، کمتر شود.

گفتنی است بر اساس قانون، زوج‌ها پیش از ازدواج باید مراحل مختلف از جمله کلاس‌های دو روزه آموزشی، آزمایش خون، اعتیاد و غربالگری و مشاوره ژنتیک را انجام می‌دادند که در روزهای شیوع ویروس کرونا به‌منظور پیشگیری از ابتلا، گذراندن کلاس‌های دو روزه از حالت اجباری خارج و لغو شده است.

انتهای پیام
captcha