برنامه‌های وزارت بهداشت در هفته قرآن و دانشگاه تشریح شد / تمرکز بر فعالیت‌های پژوهشی
کد خبر: 3933776
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۸

برنامه‌های وزارت بهداشت در هفته قرآن و دانشگاه تشریح شد / تمرکز بر فعالیت‌های پژوهشی

رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت ضمن تشریح برنامه‌های این مرکز در هفته قرآن و دانشگاه، گفت: اجلاس وبیناری با حضور نزدیک به 500 نفر از مدیران فرهنگی و قرآنی دانشگاه‌‌های علوم پزشکی کشور در روز 24 آبان‌ماه برگزار می‌شود.

برنامه‌های وزارت بهداشت در هفته قرآن و دانشگاه / حرکت مرکز به سمت فعالیت‌های پژوهشی

به گزارش ایکنا، برنامه افق رادیو قرآن عصر امروز 17 آبان‌ماه با حضور روح‌الله محمدعلی‌نژاد عمران، رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت و اجرا و کارشناسی جواد نصیری به روی امواج رادیو قرآن رفت.

محمدعلی‌نژاد در ابتدای این برنامه با اشاره به آغاز هفته قرآن و دانشگاه از روز 18 آبان‌ماه، گفت: قرآن مناسبتی نیست و همه روزهای سال باید در محضر قرآن باشیم، اما یک هفته را به صورت نمادین به قرآن و دانشگاه اختصاص داده‌اند تا اهتمام مضاعفی به قرآن کریم داشته باشیم.

وی به شیوع ویروس کرونا و گسترش آن در روزهای اخیر اشاره کرد و افزود: امسال به جهت شیوع ویروس کرونا بسیاری از برنامه‌ها در سطح کشور متأثر از این بیماری شده است و در خصوص فعالیت‌های قرآنی هم همین وضعیت مستقر است. لذا برنامه‌های هفته قرآن و دانشگاه هم به سمت فعالیت‌های مجازی رفته است. خوشبختانه برنامه‌های متنوعی هم در نظر گرفته شده است که به همت کانون‌های قرآن و عترت اهتمام ویژه‌ای خواهند داشت. کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی در نظام سلامت نیز در هفته قرآن و دانشگاه برنامه رونمایی از چند کتاب را مد نظر دارد.

رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت در مورد اولویت‌های این مرکز در اجرای فعالیت‌های قرآنی، تصریح کرد: در ادامه فعالیت‌هایی که مدیریت پیشین رقم زده بود، سعی کرده‌ایم نگاه ما نسبت به فعالیت‌های پژوهشی در حوزه کمیسیون متبوع وزارت بهداشت بیشتر شود و لذا یکی از اقداماتی که انجام می‌دهیم و مقداری هم زمان‌بر است، شکل‌دهی انجمن‌های علمی مطالعات بین‌رشته‌ای قرآن و سلامت است. این کار صورت می‌گیرد تا ظرفیتی در دانشگاه‌ها تعریف شود و مابازای آن از حضور اساتید بهره‌منده شویم.

برنامه‌های وزارت بهداشت در هفته قرآن و دانشگاه / حرکت مرکز به سمت فعالیت‌های پژوهشی

محمدعلی‌نژاد در بخش دیگری از این گفت‌وگو در مورد فعالیت‌های این مرکز در حوزه کرونا و مباحث مربوط به آرامش معنوی که باید تزریق شود، گفت: بحث سلامت روان و آرامش معنوی در این دوره بسیار بیشتر از دوره‌های دیگر خودنمایی خواهد کرد. در مرکز قرآن و عترت و وزارت بهداشت دو مجله علمی و پژوهشی با عناوین «قرآن و طب» و «قرآن و سبک زندگی اسلامی» داریم، غرض از شکل‌گیری این دو مجله این بوده است که ظرفیت‌های موجود در حوزه پژوهش‌‌های از این دست را احصاء کنیم.

رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت افزود: یکی از مهم‌ترین کارهایی که اعتقاد داشتیم باید مبتنی بر آن فعالیت‌ها به پیش برود، بحث الگودهی بوده است. در همین اثنا با شهید «احمدرضا احدی» از شهدای جامعه پزشکی مواجه شدیم که رتبه یک کنکور علوم پزشکی در سال 64 بوده است. این شهید در کنار جایگاه علمی که داشته است، دائما در حال رفت و آمد به جبهه بوده و کتابی از دست‌‌نوشته‌های ایشان با عنوان «هرمان هور» نیز تدوین شده است که مطالعه آن این احساس را به مخاطب می‌دهد که با یک عارف مواجه است. ما این شهید را به عنوان شهید شاخص جامعه پزشکی پیش روی خودمان قرار دادیم و بخش معارفی جشنواره قرآنی وزارت بهداشت را به نام این شهید مزین کردیم.

وی افزود: نکته جالب، تلاقی روز تولد این شهید با زمان برگزاری بخش معارفی است که به صورت اتفاقی رخ داده است. به همین بهانه روز 25 آبان‌ماه مراسمی را با تعداد معدودی از مدعوین و خانواده این شهید خواهیم داشت تا هم تقدیری از خانواده این شهید داشته باشیم و هم بخش معارفی را در همان روز کلید بزنیم.

وی در مورد آخرین وضعیت جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت، بیان کرد: جشنواره قرآنی بیست و پنجم با عنوان «هدهد دانشجویان» و در هشت بخش برگزار می‌شود. امسال به جهت محدودیت‌های کرونایی تلاش کردیم تمام بخش‌ها در مرحله دانشگاهی در قالب ارسال اثر برگزار شود.

محمدعلی‌نژاد با تأکید بر اینکه وزارت بهداشت امسال میزبان جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان نیز هست، اظهار کرد: این جشنواره نیز بهمن‌ما امسال به صورت مجازی برگزار می‌شود. ضمن هماهنگی با شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت در دانشگاه‌ها، تصمیم بر مجازی شدن جشنواره گرفته شده است که امیدواریم بتوانیم این مرحله را به احسن وجه برگزار کنیم.

رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت با بیان اینکه ارتباط با دانشجویان در دوران کرونا حتی بیشتر از قبل نیز شده است، گفت: با توجه به شکل‌دهی گروه‌های دانشجویی در فضای مجازی در موضوعات مختلف ارتباط تنگاتنگی در این گروه‌ها برقرار است و گفت‌وگوها دائماً جریان دارد، بر همین اساس ارتباط‌ها نه تنها کم نشد، بلکه بیشتر و تنگاتنگ‌تر از قبل نیز شده است.

برنامه‌های وزارت بهداشت در هفته قرآن و دانشگاه / حرکت مرکز به سمت فعالیت‌های پژوهشی

وی در ادامه در مورد دلایل ارائه نشدن نتایج پژوهش‌های میان‌رشته‌ای صورت گرفته در فضای مجازی و کانال‌های ارتباطی، بیان کرد: در پژوهش‌های میان‌رشته‌ای، ظرافت‌هایی وجود دارد که اگر دیده نشود، احتمال دارد موجب وهن پژوهش‌ها شود و هر پژوهش‌نمایی در این حوزه حضور یابد. به همین دلیل، در انتشار نتایج این پژوهش‌ها محدودیت‌ها و حساسیت‌ها را لحاظ می‌کنیم، لذا تا‌کنون پژوهش‌های صورت گرفته در سایت بارگذاری نشده است. با این وجود، نتایج بخش پژوهشی جشنواره قرآن و عترت بر روی خروجی سایت مرکز قرار می‌گیرد و قابل مشاهده برای عموم مردم است.

محمدعلی‌نژاد تصریح کرد: زمانی که می‌خواهیم در حوزه مطالعات بینا‌رشته‌ای ورود کنیم، مهم‌تر از هر چیزی آشنایی با روش ورود به این عرصه است؛ یعنی محقق باید متد بهره‌گیری از آموزه‌های احادیثی را بداند تا بتواند محصول درستی را ارائه دهد، اگر آن مِتُد در اختیار پژوهشگر نباشد، پژوهشگر هر دستاوردی را به عنوان دستاورد پژوهشی حساب خواهد کرد. به همین دلیل، یکی از اقدامات مهمی که تدارک دیده شده، برگزاری کارگاه‌های آشنایی با روش مطالعه با مطالعات بینا‌رشته‌ای است.

رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت در بخش دیگری از این گفت‌وگو به برگزاری اجلاسی به مناسبت هفته قرآن و عترت اشاره کرد و گفت:‌ به جهت تغییراتی که بیماری کرونا در روند جشنواره به وجود آورد، ضرورت داشت نشستی را با حضور معاونان فرهنگی و دانشجویی، مدیران فرهنگی و قرآنی، کارشناسان قرآنی، دبیران کانون‌های قرآن و عترت دانشجویی داشته باشیم. این نشست که ظرفیتی 500 نفره دارد، به صورت وبیناری و در روز 24 آبان‌ماه برگزار می‌شود.

وی در پایان به امضای یک تفاهم‌نامه با دانشگاه علامه طباطبایی اشاره کرد و گفت: سعی شده است از ظرفیت دانشگاه علامه طباطبایی که در حوزه علوم انسانی تمام‌عیار است، برای برگزاری دوره‌های ضمن خدمت و دوره‌های دانش‌افزایی برای اعضای هیئت علمی استفاده شود. این آموزش‌ها در حوزه‌های قرآنی و مطالعات بین‌رشته‌ای است.

انتهای پیام
captcha