تشریح طرح ورود مؤسسات قرآنی به حوزه ازدواج / مؤسسات، ۵ میلیون مخاطب تأثیرگذار دارند
کد خبر: 3937932
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۰

تشریح طرح ورود مؤسسات قرآنی به حوزه ازدواج / مؤسسات، ۵ میلیون مخاطب تأثیرگذار دارند

مدیرعامل اتحادیه‌ مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت استان مرکزی به تشریح طرح این اتحادیه در رابطه با ورود مؤسسات قرآنی به موضوع ازدواج پرداخت.

پیمان عین‌القضاتی، مدیرعامل اتحادیه‌ مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت استان مرکزی در گفت‌وگو با ایکنا، به تشریح طرح اتحادیه این استان در رابطه با ورود مؤسسات قرآنی به موضوع ازدواج پرداخت و بیان کرد: کشورمان در سالیان اخیر با آسیب جدیدی در بحث عدم تمایل به ازدواج و فرزندآوری مواجه شده است و مسئله جمعیت به‌عنوان بحران، خودش را نشان می‌دهد، به طوری که بر اساس آمارهای اعلام شده، نرخ فرزندآوری در کشورمان به کمتر از عدد «1» کاهش پیدا کرده است.

وی افزود: هم‌اکنون در یک پنجره جمعیتی (گذار جمعیتی) قرار داریم که زمان آن نیز رو به اتمام است و اگر این فرصت را غنیمت نشماریم، بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته در سال 1480، جمعیت ایران حدود 35 میلیون نفر خواهد بود.

عین‌القضاتی گفت: از آنجایی که جمعیت نیز یکی از شاخص‌های قدرت محسوب می‌شود، قطعاً برای کشوری به نام ایران با وسعتی که دارد، در صورت کاهش جمعیت، آسیب‌پذیر خواهد شد و از طرف دیگر نیز اگر قرار است ما ام‌القرای جهان اسلام باشیم و فرهنگ اسلام ناب را تبلیغ و ترویج کنیم، با کاهش جمعیت، استحکام لازم را نخواهیم داشت و مورد طمع بیگانگان قرار می‌گیریم، در نهایت یک کشور پیر و کهنسال و فاقد توانمندی لازم برای پیشرفت، عمران و آبادانی خواهیم داشت.

تفاوت در سیاست‌های اعلامی با سیاست‌های اعمالی در حوزه جمعیت

مدیرعامل اتحادیه‌ مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت استان مرکزی ادامه داد: تعالی خانواده و جمعیت، دو مقوله‌ای است که مطالبه مقام معظم رهبری نیز هست و در سالیان اخیر از سمت مسئولان مغفول واقع شده و به آن به خوبی پرداخته نشده است؛ هر چند که دستگاه‌ها و نهادهای متفاوتی در این زمینه تلاش‌ کرده‌اند، اما سیاست‌های اعلامی با سیاست‌های اعمالی متفاوت بوده و نتیجه‌بخش نیز نبوده است؛ چرا که اگر بود، شاهد رشد ازدواج و جمعیت نیز بودیم.

وی بیان کرد: اسناد بالادستی ما در رابطه با جمعیت و خانواده، مؤید این است که باید به سمت ایجاد جمعیت باکیفیت و متناسب با ایران اسلامی حرکت کنیم، مقام معظم رهبری نیز اشاره فرمودند که این کشور ظرفیت تا 150 میلیون جمعیت را نیز دارد؛ بنا بر این آن چیزی که ما را به فکر وادار کرد، این بود که به منویات ایشان در این قسمت باید توجه بیشتری شود و مورد بررسی قرار گیرند.

عین‌القضاتی گفت: سه مقوله فرهنگ، معیشت و سلامت در ارتقای تعالی خانواده و جمعیت باید به‌عنوان هدف مورد توجه قرار بگیرند. مؤسسات قرآنی نیز در هر سه زمینه می‌توانند کمک‌حال باشند، اما بیشتر موضوع فرهنگ را مد نظر قرار دادیم و منظورمان این است که در حوزه خانواده اگر تعالی آن را نمی‌بینیم و به عبارتی شاهد کاهش ازدواج هستیم، مهم‌ترین موضوع را فرهنگ می‌دانیم، البته اقتصاد و معیشت نیز مهم هستند؛ اما فرهنگ بیشترین تأثیر را دارد. شاهد هستیم که حتی بین مؤمنان، فعالان فرهنگی و نخبگان نیز تمایل به ازدواج پایین آمده، در حالی که بسیاری از آن‌ها مشکل اقتصادی نیز ندارند؛ اما تابع فرهنگ نوین ازدواج شده‌اند.

وی بیان کرد: نکته بعدی، بحث فرزندآوری است، شاهد عدم تمایل به فرزندآوری و افول مسئولیت مادری در جامعه هستیم و اجر، منزلت و مقام مادر مورد تهاجم قرار گرفته و این موضوع با جریان‌های فمنیستی عجین شده، تمایل به فرزندآوری نیز کاهش پیدا کرده است، هیچ کدام از مسائل گفته شده با فرهنگ برگرفته از قرآن کریم، سیره اهل بیت(ع)، عترت نبوی و معارف اسلامی همسویی ندارد.

جامعه قرآنیان نیز از فرهنگ کاهش جمعیت بی‌بهره نبوده است

عین‌القضاتی اظهار کرد: به اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت کل کشور، پیشنهاد داده‌ایم تا با توجه به بیش از 3 هزار مؤسسه قرآنی در سراسر کشور و جمعیت بالای 5 میلیون مخاطب که شامل نوجوان، جوان و بزرگسال هستند، با ارائه برنامه‌های فرهنگی، سنت الهی ازدواج را با الگو‌های آسان‌سازی و منطقی‌سازی ازدواج به تبیین بپردازیم؛ چرا که جامعه قرآنیان نیز از این آسیب بی‌بهره نبوده است. در بحث مادران نیز تلاش می‌کنیم اجر و منزلت بالایی که مقام مادری دارد و مورد تأکید اسلام است را تبیین کنیم و با مجموعه برنامه‌های فرهنگی که پیشنهاد می‌شود، بتوانیم در تعالی خانواده و رشد جمعیت تغییری ایجاد کنیم.

وی با اشاره به شیوه در نظر گرفته شده برای اجرای طرح، گفت: برنامه‌های که به‌عنوان ارائه‌کننده ایده مد نظر داریم، این است که در حوزه فرهنگ ورود کنیم، حوزه فرهنگ نیز حوزه تغییر نگرش است و باید باورها، اعتقادات و نگرش‌ها را تقویت و اصول فراموش شده آن‌ها را احیا کنیم. حساس‌سازی نهادها و دستگاه‌هایی که باید در این زمینه نقش‌آفرینی کنند نیز مورد نظر است. در حوزه فرهنگ اسلامی باید مطالبه‌گر باشیم که چرا نهادها نقش خود را به خوبی ایفا نکرده‌اند. حرکت‌های جهادی را نیز در حوزه کمک به خانواده‌هایی که توان کافی برای ازدواج ندارند یا در حوزه فرزندآوری دچار مشکلاتی هستند نیز با ایجاد زیرساخت‌های لازم می‌توانیم آغاز کنیم. در قانون برنامه جمعیت در مجلس که در دستور کار بود و تصویب شد، به این موارد به‌طور کامل اشاره شده، اما در مقام اجرا با مصوبات، فاصله زیادی داریم. می‌توانیم از ظرفیت‌های قانونی نیز استفاده کنیم و به‌عنوان بخش غیردولتی به کمک دولت نیز بیاییم. مخاطب 5 میلیونی، جمعیت خوب و اثرگذاری خواهد بود.

اشتراک ظرفیت‌ مؤسسات قرآنی در حوزه ازدواج

وی گفت: یکی از موضوعاتی که مؤسسات قرآنی در آن زمینه می‌توانند وارد عمل شوند، بحث مشاوره‌های حوزه ازدواج و همچنین ازدواج آسان است. مؤسسات می‌توانند امکانات و ظرفیت‌های خود را برای امر ازدواج به اشتراک بگذارند. مؤسسات می‌توانند از ایجاد تمایل تا پیدا کردن زوجین هم‌کفو، برگزاری مراسم و ... مثمر واقع شوند. اگر همه مؤسسات به این موضوع ورود کنند، توفیقاتی حاصل خواهد شد. برنامه‌های خاصی نیز مد نظر است، به طور مثال الگوسازی از خانواده‌های پرجمعیت که توانسته‌اند در شرایط کنونی به خوبی زندگی کنند و مشکلی نیز در امر تربیت فرزندان ندارند، یا اعطای نشان مادری به مادرانی که فرزندان زیادی دارند نیز مطرح هست، این موارد در حوزه تبلیغی و ترویجی امکان‌پذیر است. تبلیغ پشتوانه‌های علمی و معرفتی حوزه ازدواج و فرزندآوری مد نظر است.

انتهای پیام
captcha