تخت‌های توانبخشی معلولان در بیمارستان‌ها افزایش می‌یابد
کد خبر: 3938698
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۷
مشاور وزیر بهداشت در امور توانبخشی:

تخت‌های توانبخشی معلولان در بیمارستان‌ها افزایش می‌یابد

مشاور وزیر بهداشت در امور توانبخشی، با اشاره به تدوین و ابلاغ پروتکل‌های ارائه خدمت به معلولان در شرایط کرونا، افزایش تخت‌های توانبخشی را یکی از سیاست‌های وزارت بهداشت برای خدمت به معلولان کشور دانست.

سیاست وزارت بهداشت افزایش تخت‌های توانبخشی معلولان استبه گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری ویدیو کنفرانسی روز جهانی معلولان، امروز ۱۲ آذرماه با حضور محمدتقی جغتایی، مشاور وزیر بهداشت در امور توانبخشی و مهدی شادنوش، رئیس اداره پیوند و بیماری‌های خاص وزارت بهداشت برگزار شد.

جغتایی در رابطه با خدمات توانبخشی به معلولان در دوران پاندمی کرونا اظهار کرد: پروتکل‌های مختلفی به مراکز ابلاغ شده است و براساس این پروتکل‌ها به معلولان خدمت ارائه می‌شود. همچنین پروتکل‌های خود مراقبتی در شرایط کرونا برای معلولان تدوین شده است و در اختیار آنها قرار داده شده است. 
 
وی یکی دیگر از برنامه‌های وزارت بهداشت را افزایش تخت‌های توانبخشی در بیمارستان‌ها دانست و گفت: در حال حاضر برخی از بیمارستان‌ها به سمت افزایش این تخت‌ها حرکت‌‌کرده‌اند و امیدواریم به زودی تخت‌های توانبخشی در دیگر مراکز درمانی کشور افزایش یابد.
 
وی گفت: ۱۸ هزار نیرو در سال‌های اخیر در رشته‌های توانبخشی تربیت شده‌اند. ضمن اینکه هفت هزار مطب و مرکز توانبخشی، ۳۰۴ مرکز طب فیزیکی و ۱۳۷ مرکز جامع توانبخشی نیز ایجاد شده است.

مشاور وزیر بهداشت با بیان اینکه یکی دیگر از اقدامات مورد نظر وزارت بهداشت غربالگری کودکان دارای اختلال تکاملی است، اظهار کرد: سالانه ۹۰۰ کودک برای تشخیص اوتیسم در یک برنامه مناسب غربالگری می‌شوند. وزارتخانه هزینه این افراد را تأمین می‌کند. مراحل ملی برای پیشگیری از دمانس و اختلال نیز انجام شده تا افراد به سرعت تشخیص و به مراکز درمانی که برای این خدمات در نظر گرفته شده ارجاع شوند.

وی یادآور شد: وزارت بهداشت به رغم محدودیت‌هایی که با آن مواجه است سالانه ۱۰۹ هزار سمعک با ارز دولتی ارائه و عمل کاشت حلزون را برای هزار و ۵۰۰ کودک انجام می‌دهد. توانبخشی و مناسب‌سازی معابر نیز نیازمند ابعاد مختلف است. مناسب‌سازی و حمایت‌های اجتماعی جزء وظایف دیگر سازمان‌هاست. به عنوان عضو مناسب‌سازی معابر شهرداری به دنبال مناسب‌سازی معابر هستم، چون ساختمان‌های ساخته شده مناسب‌سازی نشده و یک همت جدی در این باره وجود ندارد و باید این نقص را برطرف کرد.

وی همچنین در رابطه با میزان ابتلا و مرگ و میر معلولان به کرونا اظهار کرد: خوشبختانه درگیری این افراد نسبت به سایر افراد جامعه با بیماری کمتر بود و در نتیجه میزان مرگ و میر آن‌ها نیز پایین بود. با شیوع کرونا دستورالعمل‌های بهداشتی تهیه و به سازمان بهزیستی ابلاغ شد.

جغتایی با اشاره به راه‌اندازی توانبخشی از راه دور برای معلولان در دوران کرونا گفت: بدین منظور معلولان تحت آموزش قرار گرفته و با استفاده از فضای مجازی تمرین‌هایی به آن‌ها ارائه می‌شود.
 

سکته‌های مغزی عامل اصلی معلولیت

 

وی در ادامه سکته‌های مغزی را یکی از مهمترین عوامل معلولیت دانست و گفت: در جایی مانند آمریکا سالانه ۷۵۰ هزار سکته مغزی رخ می‌دهد و در ایران نیز تخمین زده می‌شود که سالانه بین ۱۲۰ تا ۱۵۰ هزار نفر دچار سکته مغزی ‌شوند.

جغتایی ادامه داد: در سال‌های اخیر سعی شده است با تعریف کد ۷۲۴ در اورژانس و مراکز بهداشتی برای خدمات سریع به افرادی که دچار سکته مغزی می‌شود از میزان مرگ و میر و عوارض و معلولیت‌های ناشی از آن کاسته شود و موفقیت‌های بزرگی در این زمینه به دست آمده است.

مشاور وزیر بهداشت در ادامه در رابطه با تأثیر کرونا بر خدمات توانبخشی نیز اظهار کرد: پس از شیوع کرونا مراجعات افراد نیازمند خدمات توانبخشی به مراکز دولتی و خصوصی توانبخشی حدود ۳۵ درصد کاهش پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه دولت تلاش کرده است تا با پرداخت یارانه به مراکز توانبخشی از زیان آن‌ها بکاهد، گفت: اخیراً با تصویب معاونت درمان قرار شده است تا این یارانه در حد تعرفه‌های خدمات بخش خصوصی درمان به مراکز بخش خصوصی توانبخشی نیز پرداخت شو؛د در عین حال بسیاری از خدمات توانبخشی و مشاوره‌ها و آموزش‌های آن در ماه‌های گذشته از طریق فضای مجازی و شبکه‌های ارتباطی آنلاین به بیماران و معلولان ارائه می‌شود.

جغتایی یادآور شد: زندگی شهری و بهبود خدمات درمانی باعث افزایش سن افراد شده و با توجه به افزایش سالمندان میزان نیاز به خدمات توانبخشی در همه دنیا از جمله ایران افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه یکی از وظایف وزارت بهداشت ارائه خدمات پزشکی، توانبخشی و پیشگیری برای جلوگیری از افزایش معلولیت‌های بدو تولد است، گفت: ۶۳ درصد همه نوزادان در بدو تولد از نظر اختلالات تکاملی غربالگری می‌شود و سالانه برای ۹۰۰ هزار نوزاد نیز غربالگری‌های لازم برای پیشگیری از معلولیت انجام می‌شود.

جغتایی یادآور شد: با توجه به مراجعه اکثر نوزادان به خانه‌های بهداشت برای واکسیناسیون و سایر خدمات، اکثر این نوزادان تحت پوشش خدمات غربالگری معلولیت‌ها قرار می‌گیرند و از این طریق سالانه از هر ۴۰۰ تا ۵۰۰ تولد یک مورد فلج مغزی و از هر ۱۰۰ تولد یک فرد مبتلا به اوتیسم شناسایی می‌شود.

مشاور وزیر بهداشت گفت: در حوزه تجهیزات توانبخشی کارگروهی در وزارت بهداشت ایجاد شده تا تجهیزات و تکنولوژی توانبخشی مانند ویلچر، عینک، سمعک و سایر ابزار‌های درمان و خدمات توانبخشی پزشکی مانند فیزیوتراپی و گفتار درمانی استاندارد شود، دولت منابع مالی مناسبی نیز برای این کار اختصاص داده است تا واردات این تجهیزات به اندازه لازم انجام شود.

وی در رابطه با بیمه خدمات توانبخشی نیز اظهار کرد: در مورد بیمه خدمات توانبخشی در ماده ۶ قانون حمایت از معلولان آمده است که این خدمات باید تحت پوشش بیمه قرار گیرد. سازمان برنامه و بودجه باید منابع این کار را تأمین کند، وزیر بهداشت نیز در این زمینه نامه نوشته است و امیدواریم منابع لازم برای پوشش کامل خدمات توانبخشی تأمین شود، البته بسیاری از خدمات فیزیوتراپی تحت پوشش بیمه‌های پایه و تکمیلی قرار گرفته است، اما پوشش کامل همه خدمات توانبخشی نیازمند تأمین بودجه است و قطعا انجام آن به علت کاهش هزینه‌های جانبی به نفع بیمه‌هاست و البته وزارت بهداشت وظیفه خود را برای تعرفه گذاری این خدمات انجام داده است.

مهدی شانوش، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت نیز در ادامه این نشست با بیان اینکه گسترش بیماری‎های ناشی از شهرنشینی و فقر حرکتی موجب شده است تا وزارت بهداشت برنامه‌‎هایی برای پیشگیری معلولیت، پیشرفت و عواقب آن ارائه کند، اظهار کرد: این کار موجب می‌شو تا از هزینه‌های تحمیل شده بر خانواده‌ها کاسته شود.

وی با تأکید بر اینکه به غیر از بیماری‌های ژنتیکی باید از سایر بیماری‌ها که منجر به معلولیت می‌شود جلوگیری کرد، گفت: در سال‌های اخیر برای پیشگیری از سکته‌های مغزی و قلبی اقدامات مناسب انجام شده است. برای مثال در گذشته یک فرد با سکته مغزی به معلولیت مدام العمر دچار می‌شد. امروزه مردم باید بدانند که چه علائمی را جدی گرفته و در اسرع وقت بیمار خود را با کد ۷۰۴ به مراکز درمانی برسانند. اگر در اسرع وقت تزریق‌ها و درمان انجام شود از معلولیت جلوگیری می‌شود.

شادنوش بیان کرد: گسترش ارائه خدمات توانبخشی در وزارت بهداشت به جد بررسی می‌شود و توانبخشی باید جزء خدمات سلامت قرار گیرد. نوع خدمات و میزان آن تدوین و قابل اجراست. تعدادی شناسنامه برای برخی از افراد دارای معلولیت تدوین و ابلاغ شده است. در این زمینه بیمه‌ها باید کمک کنند تا این خدمات تحت پوشش قرار گیرند.
 

کاهش شدید پیوند اعضا

 
وی همچنین در رابطه با انجام عمل‌های پیوند عضو نیز گفت: علی‌رغم اینکه در بهمن‌ماه به رکورد‌های خوبی در اهدای عضو و پیوند اعضا رسیده بودیم، اما متأسفانه به دلیل شیوع ویروس کرونا، امسال پیوند عضو به ۳۰ درصد سال گذشته رسیده است.

شادنوش در مورد توانبخشی در دوران کرونا گفت: تلاش شده است خدمات در بخش دولتی افزایش پیدا کند و از مراکز خصوصی نیز خرید خدمت صورت می‌گیرد، ضمن اینکه امکان توانبخشی از راه‌دور نیز فراهم شده است.

وی در رابطه با تأمین دارو برای بیماران خاص و معلولان گفت: اگرچه نمی‌خواهم بگویم که وضعیت خوب است، اما خوشبختانه مورد اورژانسی حادی نداشته و تلاش ما هم در پی تأمین دارو و تجیهزات پزشکی هستیم. از سوی دیگر رویکرد دسترسی بیمار به دارو نیز تغییر پیدا می‌کند و براساس کد ملی هر بیماری میزان دارویی که نیاز دارد در اختیار او قرار داده می‌شود.
انتهای پیام
captcha