وظیفه روحانیت نشان دادن راه حق به مردم است + صوت
کد خبر: 3938860
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۸
آیت‌الله فقیهی:

وظیفه روحانیت نشان دادن راه حق به مردم است + صوت

استاد سطح عالی حوزه، گفت: وظیفه روحانیت در جامعه تبلیغ دین و ارائه طریق حق در برابر باطل است تا اینکه مردم حلال و حرام را بدانند و به اثار سوء گناه پی ببرند.

بقرهبه گزارش ایکنا، آیت‌الله محسن فقیهی، استاد سطح عالی حوزه، امروز، 13 آذرماه در ادامه مباحث تفسیری سوره مبارکه بقره به آیه شریفه «إِنَّا أَرْسَلْنَاكَ بِالْحَقِّ بَشِيرًا وَنَذِيرًا وَلَا تُسْأَلُ عَنْ أَصْحَابِ الْجَحِيمِ» اشاره کرد و گفت: خداوند پیامبر را تسلی و دلداری می‌دهد که در برابر سختی‌ها و مشکلاتی که دشمن ایجاد می‌کند، ناراحت و نومید نباش، زیرا مشکلات همیشه هست ولی تو در مسیر حق و حقیقت قدم بر می‌داری و انسان‌هایی که کلام و عملشان حق است هیچ وقت نباید در زندگی ناراحت شوند و خداوند در برابر این سختی‌ها و ناراحتی‌ها اجر خواهد داد.

وی افزود: هر قدمی که از روی حق و حقیقت است اجر الهی به همراه دارد و اگر انسان در این مسیر کشته شود شهید راه خداست و اگر زنده بماند مقام مجاهد فی سبیل الله را دارد. خداوند در این آیه فرموده که ما تو را به حق و همراه حق فرستاده‌ایم؛ اول تاکید بر این است که ما تو را فرستاده‌ایم؛ یعنی مستحضر به پشتیبانی و حمایت خداوند است بنابراین غم و غصه را کنار بگذار.

آیت‌الله فقیهی تصریح کرد: کلمه انا تاکید بر ارسال پیامبر از سوی خداوند است و خود خدا هم پشتیبان اوست؛ این برای ما هم درس است که اگر سیم ارتباطی خود را به خدا وصل کنیم از ما حمایت خواهد کرد ولی اگر به غیر خدا دل ببندیم خوار  و ذلیل می‌شویم؛ البته شرط آن این است که متقی باشیم و به حلال و حرام الهی عمل کنیم. ما هم باید سعی کنیم انا ارسلناک باشیم.

وی افزود: ارسلنا هم صیغه متکلم است یعنی تاکید بر انّا است؛ «ک» هم تاکید مجددی است؛ «با» در بالحق هم بای مصاحبت است یعنی ما همواره و همیشه همراه تو هستیم؛  یا بای سببیت است یعنی تو را فرستادیم تا حقایق را بیان کنی و هم عمل و هم گفتارت حق باشد؛ منظور از بالحق ممکن است قرآن باشد یا مجموعه حقایق دین اسلام اعم از احادیث و قرآن و اعمال و رفتار و گفتار پیامبر(ص).

ائمه مجسمه حق هستند

استاد سطح عالی حوزه علمیه تصریح کرد: گاهی گفته می‌شود حرف شما، قول شما و فعل شما حق است ولی گاهی گفته می‌شود وجود کسی حق و مجسمه حق است؛ در مورد علی(ع) روایت داریم که الحث مع علی یعنی وجود حق در وجود علی و حق و علی یکی است. ذات ائمه(ع) حق است نه اینکه گاهی همراه با حق باشند؛ مجسمه حق و حقیقت هستند. یدور معه حیث ما دار.

وی اضافه کرد: اگر در مجلسی هستیم که دروغ و تهمت و غیبت گفته می‌شود، این مجلس، باطل است و انسان باید آن را ترک کند وگرنه رفتار و حضور او به حق نیست ولو اینکه خود انسان دروغ و تهمت نگوید؛ نکته دیگر اینکه دشمنان و یهودیان و نصارا هر کدام به نحوی پیامبر را آزار می‌دادند ولی خداوند فرمود من پشتیبان تو هستم و وظیفه تو تبشیر و انذار است؛ یعنی بشارت بهشت به مؤمنان بدهی و مخالفان مسیر حق را انذار و بیم از آینده بدهی.

ارائه طریق؛ وظیفه مبلغ دینی

آیت‌الله فقیهی اظهار کرد: در منطق داریم که گاهی کسی وظیفه دارد راه را نشان دهد(ارائه طریق) و گاهی ایصال الی المطلوب؛ کار پیامبران و مبلغان دین نشان دادن حقایق و ارائه طریق برای عموم است و اینکه انسانها چه مسیری انتخاب کنند بر عهده خود آنان است؛ آیت‌الله گلپایگانی می‌فرمودند ما وظیفه ابلاغ دین داریم تا مردم بدانند بدحجابی و شراب‌خواری حرام است و البته در جایی که حرامی، حلال شود باید فریاد برآورد و روشنگری کنیم. بنابراین ایصال الی المطلوب وظیفه ذاتی ما نیست.

وی افزود: وظیفه حکومت اسلامی این است که بر روی حقایق تبلیغ کند، رسانه‌ها و فضای مجازی و ... باید در خدمت تبلیغ دین بر مبنای عقل و نقل باشند؛ تبلیغ دین را هم باید از کودکی آموزش دهیم تا با فرهنگ اسلامی پرورش یابند تا حوزه و دانشگاه ما اسلامی شود؛ سعی ما بر این نباشد که با اجبار و اکراه مردم را به دین دعوت کنیم؛ و لا تسال عن اصحاب الجحیم ناظر به همین بحث است.

وی تاکید کرد: خداوند در قرآن حدود را تعیین کرده است یعنی اگر کسی مرتکب زنا شد باید حد آن جاری شود و اگر کسی مرتکب شرابخواری شد حکم مخصوص خود را دارد؛ مسیر حرکت ما باید اجرای احکام اسلامی باشد و صرف گفتن نباشد. مسیر ما باید حقیقت و عدالت باشد که آفرینش برای نفی ظلم و پیگیری عدالت خلق شده است. 

کد
انتهای پیام
captcha