
به گزارش ایکنا، میزان اثرگذاری کرونا طی نزدیک به یک سال گذشته در بخشهای مختلف زندگی عموم مردم به حدی گسترده بوده است که همگان خود را ملزم به مبارزه با این ویروس منحوس، با شستوشوی مداوم دستها، استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی میدانند. در همین مدت اقدام دیگری که به منظور جلوگیری از حضور در اجتماعات و قطع زنجیره انتقال کرونا صورت گرفت، قرنطینههای خانگی و تعطیلی یک ساله مدارس و دانشگاهها و پیگیری آموزش از راه دور و در خانه بوده است.
در خانه ماندن، همزمان با عدم تحرک افراد، مشکلات دیگری از جمله چاقی و افزایش وزن که خود این مسئله قادر است بیماریهای دیگری را در آینده در پی داشته باشد را به همراه داشته است. آموزش و پرورش برای رفع مشکلات در این زمینه، راهحلی ارائه داد و پیش از شروع سال تحصیلی پروژه کنترل وزن و چاقی دانشآموزان با رویکرد ترویج سبک زندگی فعال و سالم را آغاز و دستورالعمل آن را به اداراتکل آموزش و پرورش استانها ابلاغ و اعلام کرد؛ در این طرح، جمعیت هدف آموزش و پرورش تمام دانشآموزان مدرسه اعم از افراد دارای وزن طبیعی، افراد لاغر و نیز افراد دارای وزن اضافی و چاق است که باید مورد آموزش، مشاوره و حمایت قرار گیرند.
آموزش و پرورش، سیاستها و برنامههای خود را با الهام از بندهای مختلف سند تحول بنیادین ترسیم کرده و بر همین اساس، موضوع سلامت و توانایی جسمانی دانشآموزان در این سند مورد اعتنای جدی قرار گرفته به نحوی که در بیانیه ارزشها، چشمانداز و هدفهای کلان بر نشاط و سلامت جسمانی دانشآموزان، حفظ و ارتقای سلامت فردی و پاسخگویی به نیازهای جسمی و روانی دانشآموزان از طریق ورزش و تفریحات سالم فردی و گروهی تأکید شده است اما در این میان و با وجود اجرای برنامهها و پروژههای متعدد در این حیطه، به دنبال خلأ مشارکت و همکاری متقابل والدین با مدرسه به ویژه والدینی که فرزندان آنان دارای مشکلات وزنی و جسمانی است و این عدم تحرک ناخواسته بر این مشکلات میافزاید، برنامهها و طرحهای متعدد راه به جایی نخواهد برد.
محمد جعفری، مدیرکل دفتر تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش در گفتوگو با ایکنا، با تأکید بر این موضوع که تلاش کردهایم برنامهها و دستورالعملها به گونهای باشد که مشارکت فعال خانوادهها در کنار دانشآموزان را داشته باشیم، اظهار کرد: سیاستهای کلی در اجرای درس تربیت بدنی و فعالیتهای ورزشی و تندرستی دانشآموزان از پیش مشخص بوده و طبق شرایط پیش آمده، دستورالعملهای جدید کرونایی را به استانها ابلاغ کردیم.

وی ادامه داد: آنچه که در این شرایط به عنوان هدفگذاری و مسئولیت برای خود تعریف کردهایم، آگاه کردن مدیران مدارس و آموزشهای بیشتر به مربیان و معلمان درس تربیت بدنی است که از سلامت جسم دانشآموزان غافل نباشند. به همین منظور محتواهایی تنظیم و در شبکه شاد بارگزاری کردهایم که به صورت منسجم و هدفمند و برای ارتقای سلامت جسمی دانشآموزان، تلاش شده از بیتحرکی آنها جلوگری شود. تا کنون و براساس کتاب راهنمای معلم که از اول دبستان تا پایان پایه دوازدهم را شامل میشود، ۱۹۲ موضوع طبق سرفصل راهنمای معلم، موضوع تولید و تدوین محتوا و فیلم شده که همه این محتواها در شبکه شاد و کانالهای مربوط به این حوزه بارگزاری شده است و مخاطب این محتواها و فیلمها که براساس هر پایه تهیه گردیده، دانش آموزان، والدین و حتی معلمان هستند.
جعفری افزود: در بستهای که آماده کردیم و از ابتدای سال تحصیلی تا کنون در شبکه شاد و شبکههای سیما بارگزاری و پخش شده، با محوریت درس تربیت بدنی، با ورزش صبحگاهی شروع میشود و نیز مباحثی همچون چگونگی مقابله با ناهنجاریهای قامتی و آموزش رشتههای ورزشی، به صورت هفتگی در شبکه آموزش و شبکه شاد تحت عنوان درس تربیت بدنی و فعالیتهای آموزشی پخش و بارگزاری میشود.
مدیرکل دفتر تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه حال که امکان برگزاری کلاس درس طبق شرایط موجود وجود ندارد و انجام ورزشهای جمعی و برخوردی در مدارس ممنوع است، تلاش شده ورزش را به خانه ببریم و ورزشهای انفرادی را توسعه دهیم، گفت: در شرایط فعلی امکان انجام فعالیتهای جمعی وجود ندارد. به همین منظور و طبق دستورالعمل ستاد مقابله با کرونا، به سمت توسعه ورزشهای انفرادی رفتهایم.
وی ادامه داد: در فعالیتهای ورزشی و تربیت بدنی، سه حیطه دانشی، مهارتی و آمادگی جسمانی حائز اهمیت است که در حیطههای دانشی و آمادگی جسمانی، کار به صورت انفرادی هم دنبال شود، مشکلی به وجود نمیآید، اما در حیطه مهارتی باید به سمت مهارتهایی میرفتیم که افراد بتوانند تحرکاتی به صورت انفرادی داشته باشند؛ بر همین اساس آموزشهای طنابزنی، تنیس روی میز، بدمینتون و ... را در دستور کار قرار دادیم.
جعفری تصریح کرد: کارگروههایی با عنوان سرگروههای آموزش و تربیت بدنی تشکیل شده است که یکی از وظایف آنها در استانها و شهرستانها علاوه بر تولید محتوا و ایجاد خلاقیت، نظارت و پیگیری و تعامل با اولیا و پیگیری برنامههایی مانند ورزش با خانواده و آمادگی جسمانی و خانه پویا است، در واقع طرح خانه پویا جایگزین طرح مدرسه پویا شده است که در پیشتر داشتیم.
وی افزود: فیلمهای آموزشی تولیدی در شبکه آموزش پخش میشود و حتی با همکاری انجمنهای اولیا و مربیان این فیلمها و محتواهای تولید شده در شبکه شاد و کانالها و گروههای اولیا و مربیان بارگزاری میشود. از مدیران مدارس خواستهایم که آموزگاران و مربیان را تشویق کنند که خانوادهها را پای کار ورزش و آمادگی جسمانی بیاورند. فیلمها شامل محتواهایی است که بتواند خانواده و دانشآموزان را تشویق به تحرک و ورزش در خانه کند.
مدیرکل دفتر تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش همچنین درباره اقدامات برای رفع ناهنجاریهای جسمانی دانشآموزان در شرایط کرونا، گفت: در موضوع ناهنجاریهای قامتی، به کمک مدرسان درس تربیت بدنی و فعالیتهای ورزشی، برنامههای ضبط و تولید شده که در قالب فیلم، آموزشهایی به دانشآموزان و خانوادهها ارائه میشود تا از آسیبهای بیشتر به جسم در شرایط ماندن دانشآموزان در خانه جلوگیری شود. با واحدهای استانی کارهای مشترک در این زمینه انجام دادیم و محتواهای آمادگی جسمانی تهیه شده و در اختیار خانوادهها قرار گرفته است.
به گفته محمد جعفری؛ تا کنون بیش از ۳۲ جلسه در هر مقطع و در حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه فیلم از شبکههای سیما در زمینه سلامت جسمانی پخش شده که این فیلمها دارای سناریوهای تعریف شده بوده و فعالیتها به صورت منسجم و مرتبط با هم دنبال شده است.

به گزارش ایکنا، طبق نظر کارشناسان، پس از رفع کرونا باید با مشکلات جسمی ناشی از در خانه ماندن به ویژه برای افراد در سنین پایینتر و دانشآموزان مقابله کرد که از جمله مهمترین آنها اضافه وزن و چاقی است که خود عامل خطر و زمینهساز بیماریهای غیرواگیر مانند دیابت نوع ۲، فشار خون بالا، مشکلات قلبی ـ عروقی، متابولیکی و عوارض روانی و اجتماعی و... است. بیتردید، این مهم نیازمند برنامهریزی مطلوب در تمام سطوح و لایههای مدیریتی در نظام تعلیم و تربیت و مشارکت حداکثری مدیران، معلمان، دانشآموزان، اولیا و سایر بخشهای مرتبط است.
انتهای پیام