کد خبر: 3945573
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۷
حجت‌الاسلام جوکار:

رویش‌های انقلاب بر اساس آموزه‌های وحیانی قرآن باشد

امام‌جمعه شهرستان قدس در جلسه تفسیر قرآن ویژه روحانیون این شهرستان گفت: قرآن، کتاب انقلاب اسلامی و آموزه‌های قرآن برکت و الگویی برای انقلاب اسلامی است، بنابر این رویش‌های انقلاب نیز باید بر اساس آموزه‌های وحیانی باشد.

به گزارش ایکنا، جلسه تفسیر قرآن ویژه روحانیون شهرستان قدس با سخنرانی حجت‌الاسلام‌ والمسلمین رضا جوکار، امام‌جمعه شهرستان قدس در دفتر امام جمعه این شهرستان برگزار شد. 

جوکار ضمن تسلیت به مناسبت نخستین سالگرد شهادت سردار سلیمانی و درگذشت آیت‌الله مصباح یزدی بیان کرد: علمایی چون مرحوم آیت‌الله مصباح یزدی، از همان مصادیق «إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِي الْإِسْلَامِ ثُلْمَةٌ لَا يَسُدُّهَا شَيْءٌ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ» هستند که خلأ وجودی آنها به این راحتی پر نمی‌شود، چنانکه مقام معظم رهبری درباره ایشان فرمودند: «اگر نسل جوان ما به شخصیت‌هایی همانند علامه طباطبایی و شهید مطهری دسترسی ندارند، امروز خلأ وجودی آنها را حضرت آقای مصباح می‌توانند، پر کنند و از محضر ایشان استفاده کنند.»

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری در پیام تسلیت درگذشت این علامه فقید از آیت‌الله مصباح یزدی به عنوان «یک شخصیت استاد، معلم، مدیر، تولیدکننده اندیشه دینی و تمام این تفاسیر قابل تفکر» نام می‌برند و رهبر معظم انقلاب بر جنازه این علامه فقید نیز نماز خواندند و مرحوم آیت‌الله مصباح یزدی، شخصیتی مدیر، معلم و تولیدکننده اندیشه دینی بود.

امام‌جمعه شهرستان قدس با تأکید بر اینکه قرآن، کتاب انقلاب اسلامی و آموزه‌های قرآن برکت و الگویی برای انقلاب اسلامی است، افزود: رویش‌های انقلاب نیز باید بر اساس آموزه‌های وحیانی قرآن باشد و عملکرد و اداره انقلاب نیز باید منطبق با قرآن کریم باشد، چرا که قرآن منبع لایزال و تمام‌نشدنی است و باید از آن بهره‌ گرفت، بنابر این توجه به تفسیر قرآن لازم است و باید به این موضوع به صورت تخصصی‌تر توجه شود.

جوکار تصریح کرد: زبان قرآن، زبان جهانی فطرت است و قرآن نسبت به آیات خود، روشن و نسبت به پیرامون و جهان روشنگر است و همه انسان‌ها را به تدبر دعوت می‌کند. چنانکه علامه جواد آملی در تفسیر تسنیم در تفسیر سوره مدثر آیه ۳۱ «وَمَا هِيَ إِلَّا ذِكْرَىٰ لِلْبَشَرِ» و آیه 52 سوره مبارکه قلم «وَمَا هُوَ إِلَّا ذِكْرٌ لِلْعَالَمِينَ» تصریح می‌کند، خطاب‌های قرآن و دایره شمول قرآن اختصاصی نیست، عمومی، جهانی و بشیری است. قرآن به این دلیل جهانی و عمومی است زیرا قلمرو رسالت پیغمبر(ص) جهان‌شمول و ابدی است، هم از نظر گستره مکانی و هم گستره زمانی چنانکه در آیات «وَمَا أَرْسَلْنَاكَ إِلَّا كَافَّةً لِلنَّاس» (سبا، آیه۲۸) و «تَبَارَكَ الَّذِي نَزَّلَ الْفُرْقَانَ عَلَىٰ عَبْدِهِ لِيَكُونَ لِلْعَالَمِينَ نَذِيرًا»(فرقان، ۱).

امام‌جمعه شهرستان قدس با تأکید بر اینکه قرآن، نور، برهان و دلیل است، بیان کرد: چنانکه در آیه هشتم سوره مبارکه تغابن «فَآمِنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَالنُّورِ الَّذِي أَنْزَلْنَا» و آیه 157، سوره مبارکه اعراف «فَالَّذِينَ آمَنُوا بِهِ وَعَزَّرُوهُ وَنَصَرُوهُ وَاتَّبَعُوا النُّورَ الَّذِي أُنْزِلَ مَعَهُ ۙ أُولَٰئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ»، منظور نور بودن قرآن است، چنانکه علامه جوادی آملی در تفسیر تسنیم می‌فرماید «درست است، نور درجاتی دارد و بعضی‌ها از دیدن درجات شدید و قوی نور محروم‌اند، اما هیچکس نمی‌تواند اصل نور را انکار کند». اگر قرار است از جناب خداوند سخنی بیاید، از نور، نور تولید می‌شود و نور تراوش می‌کند.نور، نور می‌آورد و نورانیت ایجاد می‌کند. روشنایی از ویژگی‌های ذاتی نور است. نه فقط روشنایی ظاهری دارد، بلکه روشنی بخش است.

جوکار با اشاره به کتاب‌ تفسیر تسنیم علامه جوادی آملی، ادامه داد: آنچه در این کتاب ارزشمند بیان شده، برگرفته از حکمت و جوشش درونی است. در کتاب شرح زیارت جامعه، فقط درباره واژه سلام به اهل‌بیت، ۱۲۰ صفحه نوشته‌اند که این علم‌ها اکتسابی و تحصیلی نیست و وحی الهی است.

انتهای پیام
captcha