آمریکا قادر به آغاز جنگ جدید در منطقه نیست؛ نباید از چیزی که واقعیت ندارد به هراس افتاد
کد خبر: 3946482
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۴
شعیب بهمن:

آمریکا قادر به آغاز جنگ جدید در منطقه نیست؛ نباید از چیزی که واقعیت ندارد به هراس افتاد

کارشناس مسائل منطقه با بیان اینکه امروز عمق مطالبه مردمی در اخراج آمریکا از منطقه بیشتر شده است، گفت: آمریکا و اسرائیل در وضعیت فعلی قادر به آغاز یک جنگ جدید و حمله به نیروهای ایرانی نیستند زیرا به خوبی آگاهند که جنگ با ایران یک جنگ کوتاه‌مدت نیست و نیاز به وارد کردن نیروها و تجهیزات بسیار بیشتری به منطقه دارند.

انتقام روندی ادامه‌دار تا اخراج کامل آمریکا از منطقه

شعیب بهمن، کارشناس مسائل منطقه، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره تحولات منطقه پس از گذشت یکسال از ترور شهید سپهبد قاسم سلیمانی و وضعیت مطالبه خروج آمریکا از منطقه گفت: در این مدت اتفاقات متعدد و مختلفی در منطقه افتاده، اما جریان‌های اصلی در منطقه دچار تغییر و تحول اساسی نشده‌اند. واقعیت این است که پس از شهادت سردار سلیمانی نه سیاست‌های منطقه‌ای ایران تغییری کرده و نه در رویکردها و سیاست‌های آمریکا تغییر خاصی ایجاد شده است. البته آمریکایی‌ها یک سری جابجایی نیرو انجام داده‌اند و برخی پایگاه‌های نظامی کوچک خود را جمع کرده و در یکی دو پایگاه بزرگ تجمیع کردند و حتی سعی کردند کمی از تعداد نیروهای نظامی خود بکاهند، اما این مسائل به معنای خروج کامل آنها از منطقه نیست.

وی افزود:‌ بنابراین وضعیت قبل از شهادت سردار سلیمانی که همان تعارض و اختلاف منافع میان جریان مقاومت و اسرائیل و آمریکاست، با همان قوت و شدت ادامه دارد. البته تصور برخی این است که ایران پس از شهادت سردار سلیمانی در موضع ضعف قرار دارد که تصور نادرستی است. زیرا نه تنها هیچ تغییری در سیاست‌های منطقه‌ای ایران ایجاد نشده بلکه روابط ایران با گروه‌های مقاومت در منطقه مستحکم‌تر شده و این روابط حتی بیش از گذشته از عمق مردمی برخوردار شده است.


بیشتر بخوانید:


بهمن اظهار کرد: گواه این ادعا مراسم‌های مردمی پرشکوه و متعدد در کشورهای مختلف، از جمله در عراق، به مناسبت سالگرد شهدای مقاومت است که نشان می‌دهد اگرچه برخی جریان‌های سیاسی در منطقه می‌خواهند خط مشی دیگری را در پیش بگیرند اما در نهایت این مردم هستند که تعیین‌کننده حوزه میدانی هستند و حضور میلیونی مردم عراق در سالگرد شهدای مقاومت بیانگر آن است که در عمل نه تنها هیچ چیز نسبت به گذشته تغییر نکرده بلکه مردم عادی هم حضور پررنگ‌تری در میدان بیش از گذشته پیدا کرده‌اند.

تثبیت منطقه؛ استراتژی ایران و نیروی سپاه قدس

این کارشناس مسائل منطقه بیان کرد: با این وجود باید به برخی نکات توجه کرد؛ نکته اول مسئله استراتژی ایران و نیروی قدس سپاه در منطقه است، زیرا خیلی افراد تحت تأثیر تبلیغات انتظار داشتند در این یکساله اقدامات شاخصی از سوی ایران در زمینه انتقام انجام شود. در حالی که بررسی تحولات منطقه در دو سال پیش از شهادت حاج قاسم نشان می‌دهد وضعیت منطقه به مانند امروز بود و ایران استراتژی تثبیت در منطقه را در پیش گرفته بود و شرایط در حوزه‌های مختلف به جایی رسیده بود که نیاز به تثبیت احساس می‌شد.

وی افزود:‌ نکته دوم موضوع انتقام خون حاج قاسم است که برخی را دچار شبهه کرده بود. باید به این نکته توجه کرد که انتقام فقط زدن موشک و انتقام فیزیکی و نظامی نیست، بلکه به شیوه‌های مختلف می‌توان انتقام را گرفت کما اینکه در طول یک سال گذشته هم اقدامات مختلفی انجام شده که نتیجه و ثمره آن در موقع مقتضی مشخص می‌شود. بنابراین انتقام را نباید فقط به یک ضربه منحصر کرد بلکه انتقام یک روند است که تا اخراج کامل آمریکا از منطقه ادامه می‌یابد.

بهمن درباره برخی نگرانی‌ها نسبت به وقوع برخی اتفاقات در منطقه از سوی ترامپ در روزهای آخر ریاست جمهوری و هشدار رهبران مقاومت مانند سید حسن نصرالله به هوشیاری بیشتر گفت: مقام معظم رهبری پس از ترور سردار سلیمانی انتقام نهایی را اخراج آمریکایی‌ها از سراسر منطقه بیان کردند که این به هیچ وجه اتفاق کوچکی نیست. واقعیت این است که آمریکایی‌ها برای دهه‌ها در منطقه حضور داشتند و در این مدت انواع و اقسام حمایت‌ها را از رژیم جعلی صهیونیستی انجام دادند، بنابراین اخراج آمریکا مهمترین تقاصی است که آنها باید پس بدهند.

هیاهوی نظامی آمریکا در ایام سالروز شهادت حاج قاسم

این کارشناس مسائل منطقه ابراز کرد: لذا فارغ از اینکه انتقام صرفاً انتقام نظامی تصور شود باید مسئله را در یک فضای بزر‌گ‌تر مورد ملاحظه قرار داد. انتقام عملیات تروریستی آمریکا به رغم اینکه می‌تواند متقابل باشد و علیه فردی در همان سطح یا حداقل عاملان و آمران آن انجام شود، اما زدن ضربه بزرگ‌تر به آمریکا و اسرائیل گام مؤثرتر و بلندتری است که در حال حاضر به راهبرد نهادینه‌شده ایران و گروه‌های مختلف مقاومت تبدیل شده است.

وی تصریح کرد: حضور گسترده مردم در عراق نیز این پیام را به آمریکا مخابره کرد که اخراج آمریکا خیلی دیر نیست، زیرا این یک خواسته مردمی است و سیاستمداران و دولتمردان هم مجبورند این خواسته مردمی را پیگیری کنند. در این وضعیت آمریکایی‌ها برای انحراف افکار عمومی سعی کردند یک سری هیاهوهای نظامی به راه بیندازند اما واقعیت این است اقداماتی مانند اعزام ناو جدید یا چند بمب افکن به منطقه چیزی جز هیاهو نیست. اینها اتفاقات جدیدی نیست و در گذشته هم آمریکایی‌ها بارها چنین کارهای انجام داده‌اند و ایران هم هر بار نشان داده اگر بخواهند به مرزهای زمینی و هوایی ایران تعدی کنند با پاسخ متقابل مواجه می‌شوند.

بهمن یادآور شد: اقدامات آمریکا بیشتر یک جنجال‌آفرینی بود تا افکار عمومی مردم منطقه و جهان را نسبت به مسئله بزرگ‌تر که اخراج آمریکا از منطقه است، منحرف شود. امروز و در وضعیت فعلی آمریکا توان انجام اقدام نظامی را علیه ایران ندارد اما به هر حال آنها سعی کردند بهره‌برداری تبلیغاتی و رسانه‌ای خود را از ایجاد این جنجال و هیاهو داشته باشند.

ضعف موقعیت ایران در منطقه پروپاگاندای اسرائیل است

بهمن درباره اینکه برخی تحلیل‌ها درباره اینکه افزایش حملات اسرائیل به مواضع و نیروهای ایران در منطقه و رسیدن عمق استراتژیک اسرائیل به نزدیکی ایران نشانه ضعف موقعیت منطقه‌ای ایران پس از شهادت سردار سلیمانی است، گفت: این تحلیل‌ها بخشی از بازی رسانه‌ای و تبلیغاتی آمریکا و رژیم صهیونیستی است. دولت‌ها و نظام‌های سیاسی وقتی به اقدامات تروریستی روی می‌آورند که از اجرای سایر گزینه‌ها ناتوان شده باشند. اینکه آمریکایی‌ها دست به ترور سردار سلیمانی می‌زنند به این معناست که در عرصه رویارویی منطقه‌ای مقابل او ناکام مانده‌اند. حذف فیزیکی آخرین گزینه‌ای است که بازیگران سیاسی سراغ آن می‌روند و این گزینه زمانی انتخاب می‌شود که در سایر گزینه‌ها دچار ناتوانی و درماندگی شده‌اند.

وی افزود: همچنین ترور شهید فخری‌زاده از سوی اسرائیلی‌ها نشان می‌دهد اقدامات آنها علیه توان هسته‌ای ایران هیچکدام به نتیجه نرسیده و آنها ناگزیر شدند به سمت اقدام تروریستی حرکت کنند و لذا نفس اقدام تروریستی بیانگر ناتوانی ظرف مقابل است.

بهمن اظهار کرد: درباره ادعای افزایش حملات اسرائیل به مواضع ایران در سوریه نیز شاهد همین پروپاگاندا و رویکرد تبلیغاتی هستیم. اسرائیلی‌ها به خوبی می‌دانند که حمله به ایرانی‌ها خط قرمز جمهوری اسلامی است و هرگاه اسرائیل این کار را انجام داده پاسخ متقابل را دریافت کرده است. این ادعاها که دائم تکرار می‌شود تبلیغات اسرائیلی‌هاست که بیش از دویست یا سیصد بار از سوی آنها مطرح شده اما هیچگاه اثبات نشده است. متأسفانه در داخل کشور و در فضای رسانه‌ای هم برخی افراد به این موضوع دامن می‌زنند بدون اینکه واقعیت داشته باشد.

بهمن با بیان اینکه نباید خیلی این رویکرد تبلیغاتی آمریکا و اسرائیل را برجسته کرد و از چیزی که واقعیت ندارد به هراس افتاد، گفت: متأسفانه  حتی در سطح مقامات سیاسی نیز این نگرانی مطرح می‌شود و بیان می‌کنند ایران به دنبال جنگ نیست. در حالی که واقعیت این است که آمریکا و اسرائیل در وضعیت فعلی قادر به آغاز یک جنگ جدید و حمله به نیروهای ایرانی نیستند. زیرا به خوبی آگاهند که جنگ با ایران یک جنگ کوتاه‌مدت نیست و نیاز به وارد کردن نیروها و تجهیزات بسیار بیشتری به منطقه دارند. در حالی که روند ماه‌‌های گذشته نشان می‌دهد آمریکایی‌ها به خاطر وحشت از ایران و محور مقاومت سمت کاهش نیروهای نظامی حرکت کرده‌اند و این نمایش‌های نظامی اخیر آمریکا نیز بیشتر برای نشان دادن بازدارندگی خودشان بوده که در ایران برخی دچار اشتباه تحلیل شدند و خطر حمله نظامی را برجسته کردند.

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام
captcha