اسراف دلیل کم شدن برکت مال است
کد خبر: 3946910
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۶

اسراف دلیل کم شدن برکت مال است

یک استاد حوزه و دانشگاه گفت: اساس برکت آن است که از راه حلال بدست آید و در راهش مصرف شود؛ این امر دارای فروعی مانند خواندن هر شب سوره واقعه، پیوسته دائم‌الوضو بودن، خدمت و احسان به پدر و مادر است.

برکت امری بسیار مهم در زندگی روزمره بوده که در قرآن کریم به آن اشاره شده است و تقریباً همه ما مسلمانان به عینه برکت در ثروت را از نزدیک مشاهده و به آن اعتقاد داریم.

از مهم‌­ترین خواسته‌های بشر، خیر و برکت است که همه­ انسان‌­ها با هر عقیده و اندیشه­ دینی، خواستار آن دو در زندگی خود هستند و در محاورات روزمره ­خود از آن به طور فراوان استفاده می‌کنند.

از طرفی برکت ممکن است کم باشد اما دوام دارد و کار با برکت و خیر یعنی خدمتی که در پیشگاه خداوند کم نشده و گم نمی‌شود چرا که اخلاص در آن وجود دارد.

آنچه مهم است بدانیم، مال حرام رشد نمی‌کند و برکت را از خانه می‌برد و اگر هم رشد کند برکت ندارد، بنابراین مال کم با برکت بهتر از مال زیاد بی‌برکت است، طبق فرمایش پیامبر گرامی اسلام(ص) خیانت کردن، دزدی، روابط نامشروع، سبک شمردن نماز، رزق و روزی را در زندگی کم می‌کند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدرضا نورمحمدی، استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، در خصوص برکت در زندگی، اظهار کرد: خداوند در قرآن کریم دستور داده که ما انسان‌ها زندگی طیب و پاک داشته باشیم، به این معنا که داشتن زندگی طاهر، منجر به برکت می‌شود.

وی افزود: بعضی اوقات معنا و مفهوم برکت را نمی‌دانیم و لوازمی که باید در زندگی وجود داشته باشد تا برکت حاصل شود را فراهم نمی‌کنیم، در صورتی که باور، زمانی به منصه ظهور و بروز می‌رسد که به عمل ختم شود.

نورمحمدی با اشاره به اینکه عامل مهم در زندگی پاک، ایمان و عمل صالح است، تصریح کرد: مفهوم برکت آن است که کاری که انجام می‌دهیم ثمره آن مضاعف و در مسیر خود، استفاده شود، بنابراین برای اینکه زندگی افراد پُر برکت شود، نیازمند وسایلی است، در واقع لازمه آن بدست آوردن اعتبار و ثروت از مسیرهایی است که خداوند آن مسیر را مباح دانسته باشد.

این استاد حوزه و دانشگاه تأکید کرد: ضرورت دارد لوازم ثروت و اندوخته مانند خمس و زکات را پرداخت و به نیازمندان و افراد کم برخوردارها توجه و کمک کنیم، از طرفی نباید در هر کاری اسراف و زیاده‌روی کرد، زیرا انجام آن‌ها برکت را از بین می‌برد.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا برکت در زندگی برخی افرادی با حقوق اندک بسیار و در برخی خانواده‌ها با وجود تلاش بسیار، برکت کمتر است؟، بیان کرد: یکی از لوازم برکت به اندازه خرج کردن است، فردی که با درآمد اندک اگر تدبیر و برنامه‌ریزی در زندگی داشته باشد، برکت مال او بسیار است، در حالی‌که برخی افراد به دلیل اسراف و ریخت و پاش‌های بی‌مورد برکت مال‌‌شان کم می‌شود.

نورمحمدی بر ضرورت داشتن هدف، برای بدست آوردن ثروت و هزینه‌کرد آن تأکید کرد و گفت: اگر هدف ارتقای انسانی و قرب الهی باشد، در صورتی این امر حاصل می‌شود که در مسیر رضوان پروردگار و قوانین الهی هزینه شود.

وی ساخت بنیادهای خیریه از جمله حسینیه، مدرسه، مسجد، جاده و توجه به افراد بی‌بضاعت را از جمله عواملی دانست که می‌تواند انسان را به قرب الهی نزدیک کند.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه قرب الهی دارای فرایندی است که بتوانیم آثار خوب از خود برجای بگذاریم، اضافه کرد: در واقع یکی از آثار خیر، فرزندان نیکو و صالح است، فرزند صالح در صورتی به درستی تربیت می‌شود که لقمه حلال در زندگی او وارد شده باشد، در غیر این صورت حق در وجود فرزند تأثیرگذار نیست، به این معنا شکمی که از حرام پر شود حق روی او اثر ندارد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه یکی از موانع استجابت دعا حرام‌خواری است، تصریح کرد: در روایتی بیان شده که از امام علی(ع) سؤال کردند، چرا دعای ما مستجاب نمی‌شود، امام فرمود: رزق حلال نمی‌خورید، بنابراین رزق حلال، موجب استجابت دعای فرد می‌شود، از طرفی در قرآن کریم آمده است، نماز انسان را از فحشا و منکر بازمی‌دارد، نمازی که انسان به‌وسیله قوه الهی و نیروی درونی می‌خواند و ذکر خدا را به جای می‌آورد، اگر از راه حلال تأمین شده باشد انسان را به مقصد که همان قرب الهی است می‌رساند، در غیر این‌صورت نتیجه عکس حاصل می‌شود.

نورمحمدی با تأکید بر اینکه اساس برکت آن است که از راه حلال به‌دست آید و در راه حلال مصرف شود، گفت: این امر دارای فروعی از جمله خواندن سوره مبارکه واقعه هر شب‌، پیوسته دائم‌الوضو بودن، خدمت و احسان به پدر و مادر است که این عوامل برکت در زندگی را افزایش می‌دهند، کسی که‌ مورد خشم پدر و مادر قرار می‌گیرد برکت در زندگی او جای ندارد، همچنین کسی که مایل به دریافت برکت بسیار در زندگی است، باید دعا و رضایت پدر و مادر پشت سر او باشد، از طرفی افراد لازم است زکات و خمس مال خود را بپردازند و ایمان داشته باشند،بنابراین برکت نصیب او و زندگی‌شان خواهد شد.

انتهای پیام
captcha