زهرا‌(س) به میدان جنگ نرفت، میدان جنگ به در خانه ایشان آمد
کد خبر: 3948159
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۷
یک استاد حوزه:

زهرا‌(س) به میدان جنگ نرفت، میدان جنگ به در خانه ایشان آمد

یک استاد حوزه علمیه گفت: صدیقه طاهره سلام الله علیها در ولایتمداری و دفاع از ولایت امام علی علیه السلام در زمانی که مردان همه ساکت بودند، مردانه ایستاد و اگر چه به میدان جنگ نرفت، میدان جنگ به در خانه ایشان آمد و به شهادت رسیدند.

حجت‌الاسلام احمد شیخ بهایی، استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه کرمان در گفت‌و‌گو با ایکنا از کرمان، ضمن تسلیت سالروز شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها و در ادامه با تبیین زندگینامه این بانوی بزرگ گفت: درست است زندگی این بانوی بزرگ اسلام در مقطعی از تاریخ (دهه اول هجری) اتفاق افتاد، اما زندگی ایشان به لحاظ انسانی، سرشار از نکته‌هایی است که برای هر انسانی در هر قرنی و هر نسلی می‌تواند الگو و درس‌آموز باشد و او را در مسیر صحیح زندگی راهنمایی کند.

وی زندگی زهرای مرضیه سلام الله علیها را یک زندگی معمولی ندانست و بیان کرد: سراسر زندگی ایشان برای دیگران درس است.

این استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه کرمان با تأکید برآنکه حضرت برای همه زنان الگوست، اظهار کرد: پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند «فاطمه سرور همه زنان جهان است» و این سروری در قالب‌های مختلف خود را نشان می‌دهد.

شیخ بهایی با اشاره به رفتار حضرت زهرای مرضیه با پدر بزرگوارشان تصریح کرد: حضرت فاطمه سلام الله علیها بعد از وفات مادرش حضرت خدیجه، در کودکی، جای مادر را هم پر کرد و آن قدر به پدر بزرگوارش می‌رسید که لقب «ام ابیها» گرفت، چراکه برای پدرش مانند یک مادر، دلسوزی و رسیدگی می‌کرد.

وی از جایگاه حضرت فاطمه(س) سخن به میان آورد و بیان کرد: پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله نیز آن‌قدر حضرت زهرا را دوست داشت که هر زمان دخترشان وارد جایی می‌شد که پیامبر بود، ایشان بلند می‌شد و به استقبالش می‌رفت.

این استاد حوزه علمیه افزود: حضرت زهرا سلام الله علیها در زمان جنگ نیز کمک می‌کرد و زمانی که خبر شهادت پیامبر در جنگ اُحد رسید، حضرت زهرا به همراه دیگر زنان راه افتادند تا ببینند چه شده و در زمان مجروحیت حضرت علی علیه السلام مانند یک پرستار به ایشان رسیدگی کرد و این برخوردها به عنوان یک دختر برای همه دختران عالم الگوست که چگونه با پدرانشان برخورد کنند.

وی به تبیین رفتار حضرت فاطمه(س) با همسرشان پرداخت و تصریح کرد: این بانوی بزرگ در مقام همسر نیز هیچ وقت درخواستی از امیرالمومنین علیه السلام نداشت که ایشان نتوانند از پس آن بربیایند، با سختی‌های اقتصادی شدید آن دوره ساخت و مانند همه مسلمانان و بلکه در سطح پایین‌ترین افراد زندگی می‌کرد.

شیخ بهایی افزود: با اینکه حضرت زهرا سلام الله علیها دختر رییس حکومت بود و می‌توانست بهترین زندگی را داشته باشد، اما ساده زندگی می‌کرد و گاهی اگر مظاهری مانند پرده، گردنبند و ... ایجاد می‌شد و می‌دید پیامبر اسلام تمایلی ندارد، آنها را به خدمت حضرت می‌فرستاد تا در راه خدا هدیه بدهند.

وی با اشاره به زندگی عبادی حضرت زهرا سلام الله علیها اظهار کرد: امام حسن علیه السلام فرمود «مادرم در عبادت نیمه شب به یاد همه همسایه‌ها بود و دعا می‌کرد و زمانی که گفتم چرا برای خودمان دعا نمی‌کنی؟ فرمود اول همسایه و بعد خانه». این سرشار از معارف زندگی اجتماعی است که این بانوی بزرگ حتی در عبادت نیمه شب همسایه را بر خود مقدم می‌دارد.

وی با بیان این مطلب که امیرالمومنین علیه السلام فرمود «زهرا(سلام الله علیها) برای من بهترین یاور در اطاعت فرمان خداست»، عنوان کرد: این بانوی گرانقدر به عنوان مادر فرزندانی مانند امام حسن و امام حسین و زینبین علیهم السلام تربیت کرد که به تعبیر امام راحل(ره)، نورشان از خاک تا آن سوی افلاک می‌درخشد.

این استاد حوزه علمیه اظهار کرد: زنان ما باید از زندگی حضرت زهرا علیها السلام الگو گرفته و مسئله ازدواج را به تأخیر نیندازند، فرزند بیاورند و در تربیت فرزندان، به ایشان اقتدا کنند.

وی افزود: در صحنه علمی نیز حضرت فاطمه سلام الله علیها پاسخگوی سوالات زنان مدینه و به تفسیر قرآن مسلط بودند و در خطبه‌هایی که به ما رسیده، می‌بینیم چقدر استناد به آیات قرآن کریم دارند.

این استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه کرمان بیان کرد: دختر پیامبر اسلام صلوات الله علیهما تحلیل سیاسی درستی از اوضاع آن روز داشتند و این تحلیل موجب می‌شد درست تصمیم بگیرد و زمانی که همه جمعیت به سمت یک مسیر انحرافی رفت، حضرت زهرا در مقابل این انحراف ایستاد و در مسیر درست مقاومت کرد و در نهایت جان خود را در این مسیر فدا کرد.

شیخ بهایی اظهار کرد: صدیقه طاهره سلام الله علیها در ولایتمداری و دفاع از ولایت امام علی علیه السلام در زمانی که مردان همه ساکت بودند، مردانه ایستاد و اگر چه به میدان جنگ نرفت، میدان جنگ به در خانه ایشان آمد و به شهادت رسیدند و مظلومیت این بانوی بزرگ تا ظهور صاحب الزمان(عج) برقرار است. زیرا همه سوال می‌کنند چرا پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله این بارگاه با عظمت را دارند و قبر تنها دخترش که مدت کوتاهی بعد از ایشان از دنیا رفتند، کجاست و این مسئله نشان از مظلومیت حضرت زهرا سلام الله علیها دارد.

انتهای پیام
captcha