فرهنگ ایرانی ـ اسلامی را به گردشگران معرفی کنیم
کد خبر: 3949370
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۴

فرهنگ ایرانی ـ اسلامی را به گردشگران معرفی کنیم

نماینده ولی‌فقیه در استان یزد یکی از کارکردهای گردشگری را تأثیرگذاری فرهنگی دانست و گفت: باید از گردشگری به عنوان یک فرصت استفاده شود و فرهنگ ایرانی ـ اسلامی را به گردشگران منتقل کنیم.

فرهنگ ایرانی اسلامی به گردشگران منتقل شود

به گزارش ایکنا از یزد، آیت‌الله محمدرضا ناصری، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه یزد، امروز، 4 بهمن در دیدار علی‌اصغر مونسان، وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اظهار کرد: یزد از دیرباز به دارالعباده شهرت دارد و رهبر معظم انقلاب نیز در سفر خود به استان یزد در سال 86 لقب دارالعلم به یزد دادند، ضمن اینکه به دلیل مراسم ویژه مذهبی ماه محرم، این شهر به حسینیه ایران نیز شهرت دارد. 

وی با اشاره به اینکه این برند یزد سبب شده تا هر سال در ایام محرم تعداد بسیاری گردشگر خارجی و داخلی به یزد سفر کنند و از نزدیک به تماشای عزاداری‌ها بپردازند، افزود: خوشبختانه گردشگران خارجی اغلب رعایت فضای مذهبی یزد را داشته و حجاب و شئون اسلامی را رعایت می‌کنند اما در مواجهه با برخی گردشگران داخلی با مشکلاتی مواجه هستیم.

ناصری تأکید کرد: لازم است در کنار توسعه گردشگری، مراعات جنبه‌های اخلاقی، مذهبی و فرهنگی در استان‌ها مدنظر باشد و میراث فرهنگی باید برای این مقوله یک ساز و کار طراحی کند.

امام جمعه یزد با اشاره به اینکه برخی بوم‌گردی‌ها به پاتوق تبدیل شده و در آن رعایت اخلاق و شئون اسلامی نمی‌شود گفت: از زمان پیروزی انقلاب اسلامی، عده‌ای در برابر گردشگری مقاومت می‌کردند و آن را مخل فرهنگ می‌دانستند اما واقعیت این است که گردشگری به اقتصاد کشور کمک می‌کند، بنابراین باید ساز و کاری اندیشیده شود که هم فرهنگ مردم مناطق گردشگرپذیر دستخوش تغییر نشود و هم شاهد رونق کسب و کار مردم با توسعه گردشگری باشیم.

ناصری تصریح کرد: البته باید برای مردم شهرهای گردشگر پذیر نیز فرهنگ‌سازی لازم انجام شود تا به جای اینکه آنها از فرهنگ گردشگران تأثیر بپذیرند، خود تأثیرگذاری فرهنگی داشته باشند و یکی از کارکردهای گردشگری، تأثیرگذاری فرهنگی است بر این اساس باید از گردشگری به عنوان یک فرصت استفاده کرده و فرهنگ اسلامی، ایرانی و انقلابی خود را به گردشگران منتقل کنیم.

وی ایثارگری رزمندگان در دوران دفاع مقدس، ایثارگری کادر درمان در زمان شیوع کرونا و خدمت آنها به مردم، آزادی زندانیان جرائم مالی غیرعمد با کمک خیران به مناسبت‌های ویژه مذهبی و ... را نیز از جمله فرهنگ‌هایی برشمرد که باید برای گردشگران بازگو شود تا آنها بتوانند قضاوت درستی از کشور اسلامی و مردم مسلمان ما داشته باشند و تحت تاثیر تبلیغات منفی رسانه‌های خارجی قرار نگیرند.

ناصری بر مرمت خانه آیت‌الله فقیه خراسانی نیز تأکید کرد و گفت: اقداماتی در این زمینه انجام شده اما نیمه کاره رها شده که امیدواریم میراث فرهنگی یزد این موضوع را به شکل ویژه مدنظر قرار دهد زیرا حاج شیخ شخصیتی تأثیرگذار در یزد و مورد علاقه و احترام مردم بود.

علی‌اصغر مونسان، وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز در این نشست گفت: کرونا همه بخش‌ها را دچار آسیب‌های  اقتصادی جدی کرده اما حوزه گردشگری در صدر بخش‌های آسیب دیده قرار گرفته و با این وجود امیدوارانه پروژه‌های این بخش در حال اجرا است.

مونسان تأکید کرد: گردشگری زنجیره بزرگ است و همه صنوف از این حوزه به نحوی ارتزاق می‌کنند بنابراین در این شرایط تقریباً همه صنوف، متضرر شده‌اند که امیدواریم با مهار کرونا شاهد بازگشت رونق به اصناف مختلف باشیم.

وی اظهار کرد: دولت بسته‌هایی برای حمایت از بخش‌های آسیب‌دیده از کرونا فراهم کرده و برای سال آینده 7 هزار میلیارد تومان برای حمایت از بخش‌های آسیب دیده از کرونا در نظر گرفته شده که امیدواریم در مجلس تصویب شود.

انتهای پیام
captcha