عدالت اجتماعی در تبلور آثار نماز بر رفتار و اندیشه‌ انسان‌ها محقق می‌شود
کد خبر: 3950248
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۳

عدالت اجتماعی در تبلور آثار نماز بر رفتار و اندیشه‌ انسان‌ها محقق می‌شود

استاندار فارس با اشاره به آثار اجتماعی نماز گفت: اگر واقعا آن چیزی که در نماز به آن شهادت می‌دهیم و خود را بنده خدا قلمداد كرده و بی‌نیاز از هر کس و نیازمند به خالق اعلام می‌کنیم، باید در رفتار و زندگی اجتماعی ما تبلور پیدا کند و به سمت و سوی عدالت اجتماعی و رعایت حقوق دیگران خواهیم رفت.

به گزارش ایكنا از فارس، عنایت‌الله رحیمی، استاندار فارس امروز، 8 بهمن‌ماه در ششمین اجلاس نماز این استان با بیان اینكه به‌عنوان یک مسلمان این را وظیفه خود می‌دانیم که در راه ترویج این فریضه اصلی یعنی نماز تلاش كنیم، گفت: همان‌طور كه رهبر معظم انقلاب فرمودند نماز کلیدی‌ترین عنصر اصلاح جامعه و فرد است و حتماً در زندگی فردی و اجتماعی انسان آثاری برجا می‌گذارد.

وی با تصریح اینكه شاید بتوانیم بگوییم اصلی‌ترین فلسفه نماز یاد خداست؛ در همه اوقات یاد خداست که ما را از سیئات و بدی‌ها دور می‌کند و ذکر خداست که قلب ما را مطمئن می‌کند و ما را به مسیر راست و درست هدایت می‌کند، گفت: نماز وسیله زدوده شدن گناهان و مغفرت و آمرزش الهی خواهد بود چراكه در منابع مختلف دینی و آموزه‌های دینی و اعتقادی اسلام بر آن تأکید شده است.

رحیمی، نماز را سدی در برابر گناهان توصیف كرد و گفت: كسی که نماز را با اعتقاد قلبی و درونی اقامه می‌کند از بسیاری از خطاها و لغزش‌ها به دور است و این فریضه الهی حتماً پرده‌های غفلت و سستی را از برابر دیدگان ما می‌زداید و خودبینی و غرور را در هم می‌شکند. کسی که روزانه خودش را در مقابل خدا به تعظیم و سجده قرار می‌دهد طبیعتاً احساس کبر و غرور را در خودش از بین می‌برد و خود را موجودی بنده در مقابل خالق می‌داند و حاضر نمی‌شود انسانی را به بندگی و بردگی بکشاند.

استاندار فارس با ذكر این نكته كه همه ما اعتقاد داریم نماز وسیله پرورش فضایل اخلاقی و تکامل معنوی آحاد جامعه و انسان‌هاست، گفت: همه اعمال ما در قبال اقامه نماز است که ارزش پیدا می‌کند. کسی که کارهای خوبی انجام می‌دهد اما نماز را اقامه نکند، باز هم در یك جای كار می‌لنگد.

وی با بیان اینكه نماز آثار اجتماعی فراوانی دارد، گفت: اگر واقعا آن چیزی که در نماز به آن شهادت می‌دهیم، اعتقاد داریم و خود را بنده خدا قلمداد كرده و بی‌نیاز از هر کس و نیازمند به خالق اعلام می‌کنیم، در رفتار، کردار، اندیشه و زندگی اجتماعی ما تبلور پیدا کند به سمت و سوی عدالت اجتماعی و رعایت حقوق دیگران خواهیم رفت.

رحیمی بیان كرد: هنگامی كه نماز اقامه می‌كنیم برای تهیه مایحتاج دنیوی ما را به سمت و سوی انحراف از حق و خدای ناکرده اعمال کاری که حقوق دیگران را ضایع کند، قدم بر نمی‌داریم و تمام این مسائل در رفتار و كردار انسان متبلور می‌شود و سرجمع آن هم در جامعه موجب حركت به سمت عدالت اجتماعی خواهد شد و هچنین باعث می‌شود که هر یک از کارگزاران، کارمندان، کارکنان و هر کسی در هر کسوت و کاری که مشغول است، انضباط در کار، پاکیزگی و طهارت ظاهری و باطنی داشته باشد.

استاندار فارس تأكید كرد: قطعاً این را باید به‌عنوان یک هدف هدفگذاری کنیم که نمازخوان باید تلاش کند اندیشه، گفتار و کرداش بازتاب یک نمازخوان واقعی باشد. اگر به آنچه که اقامه می‌کنیم اعتقاد راسخ و قلبی داشته باشیم بازتاب آن در رفتارماست و رفتار و کردار ما موجب جذب بیش از پیش نمازگزاران خواهد شد.

وی اظهار كرد: ما منابع مختلف دینی و عقیدتی داریم که با استفاده از آن‌ها می‌توانیم روح جست‌وجوگر جوانان و فرزندان این مرز و بوم را اغنا كنیم و آنان را به سمت و سویی سوق دهیم كه به‌عنوان انسان‌های تلاشگر، حق‌طلب، آزادی‌خواه، عدالت‌خواه، صالح و پرتلاش در خدمت مردم کشور و نظام اسلامی باشند.

رحیمی از دستگاه‌هایی اجرایی خواست تا یکی از رسالت‌های اصلی و ارزشمند خود را توجه به اقامه نماز و رفع مشکلات در راه اقامه نماز قرار دهند و سپس ادامه داد: تمام کارهای ما زمانی ارزش پیدا می‌کند که بتوانیم ترویج‌گر نماز باشیم و این را به ویژه در بین جوانان بیشتر ترویج دهیم و فرزندان خود را نمازخوان تربیت کنیم چراکه آینده جامعه اسلامی تضمین خواهد شد.

انتهای پیام
captcha