دلیل محبت حضرت محمد(ص) نسبت به حضرت زهرا(س) از زبان اهل سنت
کد خبر: 3952916
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۰

دلیل محبت حضرت محمد(ص) نسبت به حضرت زهرا(س) از زبان اهل سنت

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در وبینار تقریبی «شمیم دخت نبی اکرم(ص)» به بیان احادیث نقل شده در خصوص محبت حضرت رسول(ص) نسبت به حضرت زهرا(س) پرداخت و دلیل این محبت را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ وبینار تقریبی «شمیم دخت نبی اکرم(ص)» به مناسبت ولادت باسعادت حضرت فاطمه زهرا(س) و هفته زن، عصر امروز دوشنبه، ۲۰ بهمن‌ماه  با سخنرانی حجت‌الاسلام حمید شهریاری، دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی آغاز شد.

حجت‌الاسلام شهریاری در این وبینار به بیان علت حُب حضرت رسول(ص) نسبت به حضرت فاطمه(س) پرداخت و گفت: علت حب نبی‌(ص) نسبت به فاطمه زهرا یکی از نکاتی است که در منابع وارد شده است. نقل است در تاریخ که پیامبر عنایت خاصی به حضرت زهرا داشتند، همیشه ایشان را در آغوش می‌گرفتند و می‌بوسیدند، به نحوی که کثرت بوسیدن آن حضرت موجب سؤال برخی از بانوان شده بود و در این خصوص سؤال می‌کردند.

وی ادامه داد: در کتاب عیون اخبار الرضا مرحوم صدوق از همدانی، از حروی، از امام رضا(ع) نقل شده است که پیامبر وقتی به آسمان رفت، فرمودند که جبرئیل دست من را گرفت و وارد بهشت کرد و میوه‌ای بهشتی به من داد و بر اثر خوردن آن میوه نطفه‌ای در سلب من منعقد شد و چون به زمین آمدم حضرت خدیجه، فاطمه را باردار شد. پیامبر فرموده‌اند هر وقت که مایل بودم بوی بهشت را استشمام کنم، فاطمه را می‌بویم و فاطمه برای من بوی بهشت را دارد.

حجت‌الاسلام شهریاری با اشاره به اینکه همین حدیث را اهل سنت از عایشه نقل کرده‌اند، گفت: همینطور روایت است که راه رفتن فاطمه زهرا شبیه راه رفتن حضرت پیامبر بوده است. انس حضرت محمد به فاطمه‌(س) در روایات قابل پیگیری است.

وی ادامه داد: در روایتی در مسند حنبل آمده که عایشه گفته‌ است که روزی حضرت محمد فاطمه را نزد خود نشاندند و حدیثی نقل کردند که موجب گریه حضرت شد و دوباره حدیثی گفتند که موجب خوشحالی ایشان شد. عایشه از حضرت فاطمه سؤال کردند که من هیچگاه شادی که اینقدر به حزن نزدیک باشد، ندیده‌ایم. موضوع چیست؟ حضرت زهرا(س) می‌فرمایند که این رازی است که حضرت به من گفت و من اجازه ندارم تا زمانیکه ایشان زنده است آن را نقل کنم. بعد از وفات پیامبر دوباره عایشه از حضرت زهرا (س) سؤال می‌کنند که حضرت زهرا(س) می‌فرمایند حضرت محمد(ص) به من گفت: هر سال جبرئیل قرآن را یک بار بر  من نازل می‌کرد، اما امسال دوبار بر من نازل کرد که نشان می‌دهد امسال من وفات می‌کنم. این امر موجب گریه من شد، اما پدرم دوباره به من فرمود آیا تو دوست نداری که سیده زنان بهشت و اولین کسی باشی که بعد از مرگ به من ملحق می‌شوی؟ که این خبر که من زودتر از کسان دیگر به پدرم ملحق خواهم شد، موجب شادی من شد.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به اینکه پیامبر(ص) فرموده‌اند که ذریه همه پیامبران از نسل خودشان بوده، اما ذریه مرا در سلب علی قرار داده‌اند، گفت: واسطه‌ای که باعث شده ائمه(ع) فرزندان پیامبر محسوب شوند، این است که از دختر پیامبر و سلب علی(ع) حاصل شده‌اند. اینکه ذره حضرت محمد از ناحیه دختری انشعاب پیدا کرده‌اند، در تاریخ کمیاب است. ما نسبت به حضرت عیسی این مطلب را داریم که حضرت مریم‌(س) واسطه‌ای شدند که حضرت عیسی(ع) از سلب ابراهیم شمرده شوند و همین مسئله نشان می‌دهد که اینکه ذره انسان فقط از ناحیه پسر منتقل می‌شود، حرف درستی نیست.

انتهای پیام
captcha