ترسیم ویژگی‌های دختر پیامبر(ص) از زبان اهل سنت و شیعه
کد خبر: 3952927
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۰

ترسیم ویژگی‌های دختر پیامبر(ص) از زبان اهل سنت و شیعه

در وبینار تقریبی «شمیم دخت نبی اکرم(ص)» 15 نفر از مسئولان فرهنگی شیعه و اهل سنت به بیان ویژگی‌های حضرت فاطمه(س) از دیدگاه مذاهب اسلامی پرداختند.

به گزارش خبرنگار ایکنا، وبینار تقریبی «شمیم دخت نبی اکرم(ص)» به مناسبت ولادت باسعادت حضرت فاطمه زهرا(س) و هفته زن، عصر امروز دوشنبه، ۲۰ بهمن‌ماه  با سخنرانی حجت‌الاسلام حمید شهریاری، دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی آغاز شد.

در این وبینار، حجت‌الاسلام شهریاری به بیان علت حُب حضرت رسول(ص) نسبت به حضرت فاطمه(س) پرداخت و گفت: علت حب نبی(ص) نسبت به فاطمه زهرا، یکی از نکاتی است که در منابع وارد شده است. نقل است در تاریخ که پیامبر عنایت خاصی به حضرت زهرا داشتند، همیشه ایشان را در آغوش می‌گرفتند و می‌بوسیدند، به نحوی که کثرت بوسیدن آن حضرت موجب سؤال برخی از بانوان شده بود و در این خصوص سؤال می‌کردند.

وی ادامه داد: در کتاب عیون اخبار الرضا مرحوم صدوق از همدانی، از حروی، از امام رضا(ع) نقل شده است که پیامبر وقتی به آسمان رفت، فرمود که جبرئیل دست من را گرفت و وارد بهشت کرد و میوه‌ای بهشتی به من داد و بر اثر خوردن آن میوه نطفه‌ای در سلب من منعقد شد و چون به زمین آمدم حضرت خدیجه، فاطمه را باردار شد. پیامبر فرموده‌اند هر وقت که مایل بودم بوی بهشت را استشمام کنم، فاطمه را می‌بویم و فاطمه برای من بوی بهشت را دارد.

ترسیم ویژگی‌های دختر پیامبر(ص) از زبان اهل سنت و شیعه

محسن مسچی، معاون امور ایران مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی نیز به پنج آیه و پنج حدیث که تمام فرق در خصوص انتصاب آنها به حضرت زهرا(س) اتفاق نظر دارند، اشاره کرد و گفت: آیه تطهیر، آیه مودت، آیه مباهله، سوره نور که در آن مصداق مشکات را به حضرت زهرا(س) تعبیر کرده‌اند و آیات سوره کوثر از دیدگاه همه مذاهب به حضرت فاطمه(س) نسبت داده شده است.

5 حدیث در مورد حضرت زهرا‌(س) که اهل سنت و شیعه آن را نقل کرده‌اند

وی در ادامه به بیان پنج حدیث که از پیامبر (ص) و در شأن حضرت فاطمه(س) نقل شده و مورد اتفاق همه فرق است، اشاره کرد و گفت: این حدیث که حضرت فاطمه پاره تن پیامبر(ص) است، حدیثی که از امام احمد حنبل و او از ابو سعید خزری نقل می‌کند که فاطمه سرور زنان اهل بهشت است، حدیث سوم از حاکم نیشابوری است که می‌فرماید: «خداوند به غضب حضرت زهرا غضبناک می‌شود و راضی می‌شود به آنچه حضرت زهرا(س) به آن راضی است. حدیث چهارم که حاکم نیشابوری از عایشه و او از پیامبر نقل فرمودند که با چهار خصلت حضرت را معرفی می‌کند: فاطمه سرور زنان جهان(دو عالم)، فاطمه سرور زنان امت من، فاطمه سرور زنان مومن و فاطمه سرور زنان اهل بهشت است. این چهار تعبیر تجمیعاً در بسیاری از منابع روایی اهل سنت و شیعه ذکر شده است.

مسچی افزود: حاکم نیشابوری از قول خلیفه دوم نقل می‌کند و او از عایشه نقل می‌کند که فاطمه محبوب‌ترین زنان نزد پیامبر است و هر موقع زهرا بر پیامبر وارد می‌شد، پیامبر تمام‌قد می‌ایستاد، وی را می‌بوسید، در آغوش می‌گرفت و جای خود را به او می‌داد و می‌فرمود پدر و مادرم فدای تو باد. این تعبیر بلند و عاشقانه‌ای است و نشان از یک عشق درونی دارد.

پنج روش شناخت حضرت فاطمه(س)

حجت‌الاسلام ناصر رفیعی محمدی، عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی و سخنران مذهبی کشورمان به تشریح پنج روش شناخت حضرت فاطمه(س) پرداخت و گفت: مفسران نام حضرت زهرا(س) را در سند نزول آیات متعددی از قرآن بیان کرده‌اند. از جمله سوره «هل اتی» که در آن ۱۸ آیه به واسطه انفاقی که حضرت زهرا(س) به یتیم، فقیر و مسکین کرد و به همراه خانواده روزه گرفتند، نازل شده است. همچنین آیه تطهیر که در شأن ایشان و خانواده ایشان نازل شده است.

وی در ادامه به نمونه‌ای از سیره حضرت زهرا(س) اشاره کرد و گفت: شعار و پیام بزرگ حضرت زهرا(س) «الجارُ ثُمَّ الدّارُ» است و این یعنی اوج دگرگرایی و اوج فرهنگ دینی. برخلاف آنچه امروز برخی می‌گویند خودمان نه دیگران و اینکه در سایر کشورها چه خبر است و چه اتفاقی رخ می‌دهد، به ما مربوط نیست، حضرت معتقد بودند اول همسایه بعد خانه که البته ما در فرهنگ دعایمان نیز همین نکته را داریم.

آخوند نوری‌زاده، امام جمعه اهل سنت گنبد کاووس نیز ضمن آرزوی اینکه در این دنیا زیارت و در آن دنیا شفاعت حضرت زهرا(س) نصیب ما شود، گفت: زنان در تاریخ از جایگاه و شخصیت مناسبی برخوردار نبودند اما دین مبین اسلام ظهور و با همه کج روی‌ها مبارزه کرد و شخصیت واقعی زن را برای مسلمانان و به جامعه اسلامی برگرداند. چون پیامبر مبعوث شد به عنوان رحمت برای عالمیان مبعوث شد که این رحمت شامل همه مسلمانان به ویژه زنان و دختران است که قبلاً هیچگونه جایگاهی نداشتند.

وی با تأکید بر اینکه خداوند ملاک برتری انسان چه مرد و چه زن را در تقوا و فضائل اخلاقی دانسته است، گفت: پیامبر در خصوص حضرت فاطمه زهرا(س) می‌فرمایند: من هیچوقت طاقت و تحمل دوری حضرت فاطمه را ندارم.

اهل سنت کمال ایمان را با اولویت محبت اهل بیت(ع) میسر می‌داند

در ادامه، امام جمعه اهل سنت گنبد کاووس اظهار کرد: از دیدگاه اهل سنت، حضرت فاطمه از اهل بیت حضرت محمد(ص) بوده و ایمان واقعی ما زمانی کامل می‌شود که محبت اهل بیت را نسبت به جان و مالمان در اولویت قرار دهیم. پیامبر می‌فرماید محبت من را بر خود لازم بدارید و محبت اهل بیت من را هم بر خود لازم بدارید. پس همانگونه که پیامبر را دوست داریم، اهل بیت آن حضرت به ویژه فاطمه‌(س) را در اولویت قرار می‌دهیم و در این صورت است که ایمان ما کامل خواهدشد.

وی هشدار داد: همه می‌دانند که دشمنان اسلام می‌خواهند زنان ما را با عناوین مختلفی فریب دهند؛ بنابراین فلاح و نجات در تبعیت از حضرت فاطمه است.

مولوی سیدابراهیم فاضلی حسینی، مدیر حوزه‌های علمیه شورک ملکی و جامعه الاحناف تایباد نیز ضمن اشاره به تولد، ازدواج و جایگاه حضرت فاطمه(س) نزد رسول خدا، گفت: زهد، پارسایی و صبر فاطمه این است که زندگی در نهایت سادگی و بی‌آلایشی داشتند و وقتی به دلیل کار زیاد از حضرت محمد(ص) تقاضای کنیز کردند، حضرت تسبیحات را به ایشان یاد دادند.

وی افزود: عایشه می‌گوید فاطمه در حُسن و رفتار شبیه حضرت محمد(ص) بود و حدیث صحیح و متعددی در مورد سروری فاطمه برای زنان دنیا و آخرت نقل شده است. این عقیده ما اهل سنت است که بعد از وفات پیامبر، یگانه یادگار پیامبر بی بی حضرت فاطمه سرور زنان اهل بهشت بود و پیامبر فرمودند غضب او غضب من است و اذیت فاطمه اذیت خداست.

ترسیم ویژگی‌های دختر پیامبر(ص) از زبان اهل سنت و شیعه

عفت شریعتی، مشاور امور بانوان مجمع جهانی تقریب نیز گفت: امروز مسلمانان در سراسر جهان با همدلی، همراهی، محدت و اخوت سیر تکاملی خود را ادامه می‌دهند. مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی هم در این مسیر طی طریق می‌کند و سکان‌دار همدلی، وحدت و تحقق اهداف اسلام راستین در جمهوری اسلامی ایران زیر پرچم ولایت قرآن کریم و عنایت خداوند متعال حرکت روبه جلو خواهد داشت.

وی ادامه داد: حضرت زهرا(س) دستاوردهای رسالت پدر بزرگوارشان و حضرت علی(ع) را پاسدار بود و ما بر این اعتقاد هستیم در این زمان فرخنده و ایامی که رایحه خوش ولایت امیرمومنان و حضرت زهرای مرضیه جهان بشری را معطر کرده است. ان‌شاء‌الله با اخوت، همدلی، همراهی در ابعاد مختلف مردم ایران، حرکت به سوی تمدن نوین را تسریع خواهند کرد؛ آبروی جهان اسلام امروز ایران اسلامی است.

شریعتی اضافه کرد: ما بر این اعتقادیم که با همت مسلمانان به ویژه مردم عزیز ایران اسلامی، آمریکای جنایت‌کار، اسرائیل غاصب و سعودی‌های از خدا بی‌خبر نمی‌توانند منافع مسلمانان را مصادره کنند، بلکه این تعیین‌کنندگی بر عهده مردم سلحشور جهان اسلام است که سرمایه آنها شهیدان گرانقدر هستند.

مقصود از تقریب مذاهب

شعله ظهیری، سرپرست دانشگاه فرهنگیان کردستان نیز به بیان مفهوم تقریب مذاهب پرداخت و گفت: ریشه لغوی تقریب از واژه قرب به معنی نزديك کردن و  در اصطلاح این است که مذاهب با حفظ استقلال و ماهیت خود، به یکدیگر نزدیک شوند و پیروان مذاهب با شناخت واقعی از يكديگر و اتفاق نظر بر سر مشترکات به درک متقابلی برسند که در نهایت منجر به تقویت احترام پیروان مذاهب نسبت به یکدیگر می‌شود. از این رو در تفکر دینی هرگز مراد و مقصود از تقریب مذاهب  کنار نهادن و انحلال مذاهب و یا ادغام آنها در یکدیگر نیست.

وی اضافه کرد: تفکر تقریبی و اتحاد اسلامی در حقیقت احیای اصل قرآنی است که پیشوایان دینی ما همواره تأکید بسیاری بر حفظ آن داشته‌اند. چرا که باعث ترویج محبت، همدلی، هم نوایی و تحقق اهداف مشترک جهان اسلام و این مهم منجر به بیداری همه مسلمین و یکپارچه بودن در مقابل دشمنان می‌شود. همان دشمنی که برای مبارزه با اسلام، با ترویج مذهب‌گرایی و تعصبات مذهبی به دنبال ایجاد تقابل و رقابت و تفرقه میان مسلمانان هستند. لذا مسلمانان در جهان اسلام باید آگاه باشند و ایجاد وحدت و همدلی را بزرگترین دغدغه خود بدانند، چرا که اتحاد بين مسلمان نه تنها خنثی‌ساز توطئه‌های دشمنان و بسترساز فضای آرامش و همدلی در جامعه است، بلکه زمینه بروز و ظهور اقتدار و عظمتی است که قرآن برای مسلمانان خواسته است و دشمنان همواره از تحقق آن بیمناک بوده‌اند.

ظهیری در پایان گفت: امت اسلامی در آستانه ورود به هزاره جديد است و باید تلاش کند تا با تقويت مبانی اسلام و همدلی و اتحاد و انسجام، عرصه را برای بهره‌مندی انسان سرگشته دنيای امروز، از نعمت اسلام فراهم آورد. مهمترين ابزار تحقق اين امر باید تلاش در راستای تقریب مذاهب باشد.

لعیا میرزایی‌نژاد، مدیر حوزه علیمه هبه الرحمن تربت جام نیز گفت: به طور قطع در هر دینی، یک چهره زن کامل وجود دارد که همه او را تقدیس می‌کنند. در مسیحیت چهره مریم پاکدامن و در اسلام چهره کامله حضرت فاطمه(س) است. پیامبر حضرت فاطمه را خیر‌البشر نامیده‌اند. این بانو نزد پیامبر از احترام خاصی برخوردار بودند، به نحوی که حیرت همگان را بر می‌انگیخت.

وی افزود: در بیان عظمت حضرت زهرا، همین بس که در شجره خانوادگی شهره جهانی دارند. پیامبر با فاطمه می‌خندید و با فاطمه می‌گریست.

آسیه حاجی میرزاعلی، مدیر و استاد حوزه علمیه خواهران آق‌قلا گلستان نیز ضمن برشمردن ویژگی‌های مادری و همسری حضرت فاطمه(س)، این سؤال را مطرح کرد که آیا ما مسلمانان که ادعا داریم و افتخار می‌کنیم که امت مسلمانی هستیم، به سیره حضرت فاطمه در دختر، مادر و همسر بودنشان تأسی کرده‌ایم.

وی اضافه کرد: حضرت فاطمه(س) در روایت اهل تسنن هم به عنوان بانویی جامع فضائل انسانی ترسیم شده است. سرور زنان بهشتی بودن حضرت فاطمه(س) در انواع کتاب‌های اهل سنت به تکرار ذکر شده است. و ما باید به خودمان مراجعه کنیم و اگر اینگونه نیستیم، روش زندگیمان را تغییر دهیم.

در ادامه فریده یوسفی، استاد دانشگاه شهرستان سراوان به ارائه مقاله‌ای با عنوان زنان، هویت اسلامی و انقلابی و مشارکت اجتماعی پرداخت و گفت: زنان در سراسر جهان نقش بسیار مهم و تعیین‌کننده‌ای در اداره امور خانواده و جامعه دارند. آنان برای تسریع روند تغییر و تحول و پیشرفت جامعه، می‌توانند مسئولیت‌های بسیار جدی و مهمی را برعهده گیرند، چراکه در هر جامعه‌ای پرورش نسل آینده در دست زنان است.

وی افزود: یکی از دستاوردهای شکوهمند انقلاب اسلامی افزایش سهم مشارکت اجتماعی و سیاسی زنان در اداره کشور هست. جریان انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) باعث شد که زنان هم از لحاظ فکری و هم از لحاظ عملی به شأن و منزلت و جایگاه واقعی خود برسند. انقلاب اسلامی الگوی ارزشمندی از حیات زنان در جامعه ارائه کرد. الگویی که هویت اسلامی متناسب با جایگاه زن را به نمایش گذاشت. زنی که امروزه نه تنها مستقل است، بلکه دارای مسئولیت در ساختمان حکومت اسلامی نیز می باشد.

یوسفی ادامه داد: اسلام به هیچ وجه خواهان پرده‌نشینی و محبوس بودن زن نبوده و نیست؛ پرده‌نشین بودن زن در طول تاریخ نتیجه تعصب‌های نابجا و غرض‌ورزی‌هایی است که از جانب برخی افراد رخ داده است. اسلام نه به محبوس بودن زن اعتقاد دارد و نه به مختلط بودن؛ بلکه اسلام به حفظ حریم اعتقاد دارد و با شرکت زن با حفظ حجاب اسلامی و عفاف در تمام عرصه‌های اجتماعی موافق بوده و آن را موجب پیشرفت و توسعه جامعه و سلامت روحی و روانی زنان و مردان می‌داند.

مریم مهدی‌پور، همسر شهید مدافع حرم هادی باغبانی، فاطمه قبادی، فعال فرهنگی استان کرمانشاه، آی‌جمال قورچایی، مدیر حوزه علمیه بانوان اهل سنت آزادشهر، سعیده حاجی علی کنگانی، استاد مدرسه دینی بنات الرسول کنگان بوشهر و سکینه نارویی، مدیر حوزه علمیه خراهران شهرستان ایرانشهر نیز در ادامه به بیان سخنان خود با محوریت حضرت فاطمه(س) پرداختند.  

انتهای پیام
captcha