مهم‌ترین مراقبه اهل معرفت در ماه رجب
کد خبر: 3953663
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۸

مهم‌ترین مراقبه اهل معرفت در ماه رجب

ماه رجب، از فرصت‌هایی است كه خداوند در اختیار تمام بندگانش قرار داده است و این رحمت واسعه الهی شامل عموم مردم می‌شود، اما فقط اهل معرفت می‌توانند از ظرفیت این فرصت برای دستیابی به كمال و غایتی كه حضرت باری‌تعالی مقدور كرده است، استفاده كنند.

برخی از ایام و روزهای خداوند هستند كه در آن درب‌های رحمت الهی بیش از سایر ایام به روی بندگان گشوده می‌شود. خداوند ظرفیتی را برای بندگانش قرار می‌دهد تا به وسیله آن ظرفیت بتوانند بر معرفت خویش افزوده و ظرف وجودی خود را لبریز عبودیت كنند.

ماه رجب، از جمله فرصت‌هایی است كه خداوند در اختیار تمام بندگانش قرار داده است و این رحمت واسعه الهی شامل عموم مردم می‌شود اما تنها اهل معرفت می‌توانند از ظرفیت این فرصت برای دستیابی به كمال و آن غایتی كه حضرت باری‌تعالی برای آن مقدور كرده است، استفاده كنند.

احادیث و روایات اسلامی متعددی در خصوص استفاده از ظرفیت ماه رجب‌المرجب وجود دارد؛ به‌ عنوان مثال امام موسی كاظم(ع) فرمودند رجب ماه بزرگی است كه خداوند پاداش نیكی‌ها را در آن چند برابر و گناهان را پاك می‌كند.

به تعبیر آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی «ماه رجب، ماه درخواست ظرفیت است. درست است که بعضی از کارهای بدی که کردیم از ما ظرفیت را گرفته است ولی ظرفیت‌ده، همچنان بخشنده است لذا از او ظرفیت طلب کنید، استحقاق طلب کنید، لیاقت طلب کنید و بعد از خداوند مسئلت کنید که به این ظرفیت، پاسخ مثبت بدهد و مظروف را عطا کند».

آن‌گونه که اهل معرفت گفته‌اند، از مهم‌ترین مراقباتی که در این ماه از ابتدا تا انتهای آن خوب است مورد توجه قرار گیرد، یادآوری حدیث «فرشته داعی» است. چنانکه در حدیثی از پیامبر اکرم(ص) که درود خداوند بر خودش و خاندانش باد، چنین نقل شده است که خدای متعال در آسمان هفتم فرشته‌ای را گماشته است که به او «داعی» گفته می‌شود.

زمانی که ماه رجب فرامی‌رسد کار این فرشته این است که در طول ماه رجب هر شب تا صبح ندا می‌دهد: طوبى للذاكرین؛ خوشا به حال ذاکرین (یادکنندگان خدا و نعمت‌های او)؛ طوبى للطّائعین؛ خوشا به حال فرمانبران و منقادان؛ سپس پیام خداوند به بندگان خود را چنین فریاد می‌زند: ۱. أنا جلیس من جالسنی؛ من همنشین کسی‌ام که همنشین من باشد؛ ۲. و مطیع من أطاعنی؛ من فرمانبر کسی‌ام که فرمانبرم باشد؛ ۳. و غافر من استغفرنی؛ من بخشنده کسی‌ام که از من طلب بخشش کند؛ ۴. الشّهر شهری، و العبد عبدی، و الرّحمة رحمتی؛ این ماه ماه من است، بنده هم بنده من است، و رحمت هم رحمت من است، ۵. فمن دعانی فی هذا الشهر أجبته؛ پس هر کس در این ماه مرا بخواند اجابتش می‌کنم؛۶. و من سألنی أعطیته؛ و کسی که از من بخواهد، به او عطا خواهم کرد؛ ۷. و من استهدانی هدیته؛ و کسی که از من طلب هدایت کند، او را هدایت می‌کنم؛ ۸. و جعلت هذا الشّهر حبلًا بینی و بین عبادی، فمن اعتصم به وصل إلی؛ این ماه را ریسمانی میان خودم و بندگانم قرار داده‌ام، کسی که به این ریسمان چنگ زند به من می‌رسد.

در روایات اسلامی، احادیث و روایت‌های متعددی در خصوص استفاده از ظرفیت ماه رجب‌المرجب كه در آن ندای «این‌ الرجبیون» برای اهل معرفت به گوش می‌رسد و در روز قیامت هم با همین ندا آنان فراخوانده می‌شوند، آمده است كه در ذیل برخی از این توصیه‌ها را از زبان رهبر معظم انقلاب می‌خوانیم:

1- در ماه رجب به ذكر، دعا و توسل اهمیت دهید.

2- از هر ساعت ماه رجب برای به دست آوردن توجه الهی استفاده كنید.

3- جوان‌ها از سنت حسنه اعتكاف در ماه رجب بیشتر استفاده كنند.

4- از دعاهای ماه رجب معارف الهی را یاد بگیرید.

5- توسلات خود را هرچه می‌توانید بیشتر كنید.

6- در ماه رجب دائم استغفار كنید.

7- ماه رجب بیشتر ماه نماز است.

8- از ماه رجب برای تقویت بعد معنویت گرایتان بهره ببرید.

انتهای پیام
captcha