هنر امام خمینی(ره) تلفیق میان آرمان‌گرایی با واقع‌بینی و عقلانیت با معنویت بود
کد خبر: 3954295
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۵
حجت‌الاسلام مهاجرنیا:

هنر امام خمینی(ره) تلفیق میان آرمان‌گرایی با واقع‌بینی و عقلانیت با معنویت بود

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: حکیم انقلاب با تدبیر درست، آرمان‌گرایی را که خصیصه انقلاب‌ها است، با واقع‌گرایی تلفیق کرد و دوراندیشی را با مصلحت به پیش برد. 

ارسال// هنر امام خمینی(ره) تلفیق میان آرمان‌گرایی با واقع‌بینی و عقلانیت با معنویت بودبه گزارش ایکنا، در راستای برگزاری همایش ملی «بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و توسعه علوم انسانی»، مجموعه نشست‌های کارگروه سیاست، با حضور حجج اسلام والمسلمین نجف لکزایی، رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، سیدسجاد ایزدهی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، سیدکاظم سیدباقری، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، محسن مهاجرنیا، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، محمد ملک‌زاده، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و مسعود پورفرد، دانشیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسن مهاجرنیا، در این نشست با اشاره به موضوع حکمت سیاسی در گام اول انقلاب، گفت: حکمت سیاسی مفهومی گسترده‌تر از فلسفه سیاسی است و بار معنایی قرآنی و اسلامی دارد و تعریف آن، دانش و بینش قطعی و متقن در کشف حقایق حیات سیاسی است.

وی افزود: حکمت سیاسی با حقایق و قطع و یقین سر و کار دارد و همراه با تدبیر، منطق، پختگی و دوراندیشی است؛ در این بحث ما با عدم تفریط و افراط، پرهیز از رفتارهای هیجانی، عدم تحجر و انفعال و پرهیز از تقلید کورکورانه روبرو هستیم.

مهاجرنیا با بیان اینکه انقلاب اسلامی در مرحله جوشش انقلابی و نظام‌سازی به دلایل مختلف مبتنی بر حکمت سیاسی و محاسبات عقلانی شکل گرفته است، اظهار کرد: یکی از ویژگی‌های برجسته انقلاب اسلامی، برخوردار از رهبری حکیمانه است؛ مقام معظم رهبری در مورد امام فرمودند که امام به معنای واقعی کلمه حکیم بود؛ یعنی خدا براساس آنچه در سوره لقمان آمده، حکمت به ایشان داده بود.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به ویژگی دیگر انقلاب اسلامی، اضافه کرد: عمدتاً در انقلاب‌ها بعد از اینکه پیروز می‌شوند، تازه به فکر نوع سیستم اداره می‌افتند، اما انقلاب حداقل یکی دو دهه قبل به علت سه نوع حکمت یعنی عقلانیت معنوی، عقلانیت ارزشی و عقلانیت ابزاری به این فکر کرده بود؛ از عقلانیت معنوی، پیاده کردن دستورات شرعی، از عقلانیت ارزشی نظریه ولایت فقیه و از عقلانیت ابزاری هم نهادهای سیاسی و اجتماعی مدرن متناسب با فضای مدرن به دست آمد و نظام‌های مختلف اداری و سیاسی و اجتماعی کشور شکل گرفت.

وی اضافه کرد: انقلاب بدون تقلید از شرق و غرب و با پرهیز از هیجانات و بدون افراط و تفریط و تحجر و تعصب نظام اسلامی را جایگزین شاهنشاهی کرد؛ حکیم انقلاب با تدبیر درست، آرمان‌گرایی را که خصیصه انقلاب‌ها است با واقع‌گرایی تلفیق کرد و دوراندیشی را با مصلحت به پیش برد که کمتر انقلابی توانسته در آغاز این تلفیقات را ایجاد کند.

وی ادامه داد: انقلاب توانست تعارضات ناشی از تجزیه طلبی‌ها را مدیریت و تعارضات را به خوبی حل کند؛ جامعه متکثر ایرانی که اقوام مختلف دارد، در گذشته ادعای تجزیه‌طلبی داشتند، اما امام با حکمت سیاسی خود این مسئله را مدیریت کرد.

مهاجرنیا اظهار کرد: رهبری حکیم انقلاب، ماهیت اسلامی انقلاب را از میان جریانات مختلف مانند جمهوری دموکراتیک، جمهوری دموکراتیک اسلامی بیرون آورد، حتی برخی خواهان حذف قید اسلام بودند، اما امام جمهوری اسلامی را به تصویب اکثریت مردم رساند.

استاد دانشگاه باقرالعلوم(ع) گفت: رهبری حکیم انقلاب هوشمندانه و با محاسبه‌گری دقیق با وجود همه تزاحمات و تعارضات و دخالت‌های بیگانه، نظریه سازگاری جوشش انقلابی را با نظم سیاسی که در بیانه گام دوم هم بر آن تأکید شده است، تلفیق و به نظم سیاسی به نام جمهوری اسلامی تبدیل کرد.

مهاجرنیا بیان کرد: برخی از این ویژگی‌ها برندهای اختصاصی انقلاب است که در انقلاب‌های دیگر نمونه ندارد.

انتهای پیام
captcha