گزارش دیدبان حقوق بشر از تداوم سوزاندن اجساد قربانیان کرونا در سریلانکا
کد خبر: 3955026
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۱

گزارش دیدبان حقوق بشر از تداوم سوزاندن اجساد قربانیان کرونا در سریلانکا

دیدبان حقوق بشر اعلام کرد: علی‌رغم تعهد نخست‌وزیر سریلانکا مبنی بر توقف سوزاندن اجباری اجساد شهروندان مسلمانی که بر اثر ابتلا به کرونا فوت می‌کنند، این روند همچنان ادامه دارد.

گزارش دیدبان حقوق بشر از تداوم سوزاندن اجساد قربانیان کرونا در سریلانکا

به گزارش ایکنا، به نقل از پایگاه خبری الجزیره، دیدبان حقوق بشر در گزارش خود اعلام کرد: مقامات سریلانکا به سوزاندن اجساد متوفیان کرونایی ادامه می‌دهند و وعده چند روز قبل نخست‌وزیر این کشور مبنی بر توقف این کار عملی نشد.

ماهیندا راجاپاکسا، نخست‌وزیر سریلانکا هفته گذشته اعلام کرد که مقامات این کشور از سوزاندن اجباری اجساد متوفیان کرونا جلوگیری می‌كنند و به نظر می‌رسید که از این طریق به سیاست نقض بی‌رحمانه حقوق مسلمانان پایان داده شود.

اما علی‌رغم این قول، مقامات سریلانکا به سوزاندن اجساد مسلمانان ادامه داده و از تصمیم خود بازگشتند. آنها معتقدند که تنها پس از انجام رایزنی‌هایی در یک کمیته تخصصی، سیاست موجود در این خصوص، تغییر می‌کند.

به گفته نهادهای حقوق بشری، دولت سریلانکا بدون هیچ مبنای پزشکی ادعا می‌کند که دفن متوفیان بر اساس آئین‌های اسلامی تهدیدی برای سلامت جامعه است، چیزی که نهادهای حقوقی آن را رد می‌کنند.

بعد از اینکه نخست‌وزیر سریلانکا از پایان قرنطینه در این کشور خبر داد، جسد «محمد کمال‌الدین محمد صمیم» در شهر «اتامادووا» سوزانده شد. دوستان این فعال اجتماعی گفتند که مقامات ابتدا مدعی شدند که او خودکشی کرده است، اما بعدا گفتند که او به کرونا مبتلا شده بود و جسدش را عجولانه سوزانده بودند.

در یک مورد دیگر، خانواده یک متخصص فیزیوتراپی 26 ساله که گفته می‌شد در خواب درگذشته است، از دادگاه تجدید نظر خواستند مانع سوزاندن جسد او شوند و اداره بیمارستان گفته بود که او بر اثر کرونا فوت کرده است.

از مارس 2020 (اسفند 98) که دولت سریلانکا سیاست سوزاندن اجساد متوفیان کرونا را پیاده می‌کند، مسلمانان از این قضیه بسیار متأثر و ناراضی هستند و حتی در بسیاری از موارد مسئولین این کشور اجساد افرادی که ابتلای آنها به کرونا هم قطعی نشده بود، سوزاندند.

طبق دستورالعمل‌های سازمان بهداشت جهانی اصرار بر سوزاندن اجساد کرونایی‌ هیچ توجیه پزشکی ندارد و هیئتی از متخصصان پزشکی سریلانکا خواستار توقف این سیاست شده‌اند. کارشناسان حقوق بشر در سازمان ملل و سازمان همکاری اسلامی هم این سیاست را محکوم کردند.

برخی مقامات سریلانکایی بر این باورند که دولت تصمیم خود را در چارچوب «برنامه سیاسی تاریک»، که باعث تقسیم قومی کشور می‌شود، اتخاذ کرده است، در حالی که طبق آیین مقدس اسلام، فرد مسلمان، چه زنده و چه مرده، حرمت و عزت خود را داراست؛ خداوند متعال در قرآن كريم می‌فرماید: «وَلَقَدْ كَرَّمْنَا بَنِي آدَمَ؛ و همانا فرزندان آدم را گرامى داشتيم»(اسراء/ آیه ۷۰)؛ دفن مسلمان به روش شرعی در قبر طبق فرمايش پیامبر اسلام(ص) برای حفظ کرامت انسانی اوست. سوزاندن جسد مسلمان جایز نیست و این سنت با شریعت والامرتبه اسلام مطابقت ندارد.

انتهای پیام
captcha