درخواست نهادهای حقوقی برای پایان دادن به سوزاندن اجساد متوفیان کرونا در سریلانکا
کد خبر: 3946637
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۹

درخواست نهادهای حقوقی برای پایان دادن به سوزاندن اجساد متوفیان کرونا در سریلانکا

16 نهاد حقوقی در استرالیا در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل از او خواستند بر دولت سریلانکا فشار آورد تا سوزاندن اجساد مسلمانانی که بر اثر ابتلا به کرونا فوت می‌کنند، متوقف کند.

به گزارش ایکنا به نقل از خبرگزاری آناتولی ترکیه، 16 سازمان غیردولتی در استرالیا امروز شنبه خواستار فشار برای جلوگیری از سوزاندن اجباری اجساد قربانیان کرونا در سریلانکا شدند.

این 16 نهاد در نامه‌ای به آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل خواسته خود را مطرح کردند.

این نامه از سوی «اینول بوباج» رئیس ائتلاف استرالیایی‌هایی که به دنبال حکمرانی خوب در سریلانکا هستند و به نمایندگی از 16 نهاد نماینده مسلمانان، مسیحیان، هندوها و بودایی‌های مقیم استرالیا آماده شده است.

در این نامه آمده است که سوزاندن اجباری اجساد قربانیان کرونا نقض حقوق بشر است و کشورهایی مانند ایالات متحده، هند، مکزیک و ایتالیا  که شاهد قربانی شدن شمار زیادی بر اثر ابتلا به کرونا هستند، اقدام به سوزاندان اجساد قربانیان نمی‌کنند؛ اما سریلانکا دست به چنین کاری می‌زند.

این نهادها در نامه‌ای به «آنتونیو گوترش» به دبیرکل سازمان ملل متحد، گفتند: ما از سازمان ملل می‌خواهیم به دولت سریلانکا فشار آورد تا از تصمیم برای سوزاندن اجساد منصرف شود.

در این نامه آمده است: اقدامات غیراخلاقی و ناراحت کننده دولت سریلانکا باعث نارضایتی، اضطراب و ناآرامی در کشور شده است.

بوبج در گفت‌وگو با خبرگزاری آناتولی گفت: سوزاندن اجساد از سوی دولت سریلانکا ناقض حقوق بشر و کنوانسیون‌های بین‌المللی بوده و باعث نگرانی جامعه شده است.

وی افزود: دولت فعلی سریلانکا به لطف آزادی بودایی‌ها به قدرت رسید و اکنون می‌خواهد آنها را راضی کند و این با سایر قومیت‌ها سازگار نیست. دولت نمی‌تواند برای یک قوم باشد. باید به همه مردم کشور خدمت کند و این کار را نمی‌کند و حقوق مسلمانان و مسیحیان را نادیده می‌گیرد.

محمد محی‌الدین، ​​رئیس شورای اسلامی در ایالت ویکتوریا (جنوب شرقی استرالیا)  تأکید کرد که ادعاهای دولت سریلانکا درباره اینکه دفن قربانیان کرونا باعث بیماری برای مردم و آلودگی آب می‌شود، واقعیت ندارد.

وی با بیان اینکه این تصمیم انگیزه‌های نژادپرستانه دارد و هیچ مبنای علمی ندارد، خاطرنشان كرد: مسلمانانی كه حدود 10 درصد از جمعیت كشور سریلانکا را تشكیل می‌دهند به ویژه تحت هدایت برخی از كشیشان و سیاستمداران بودایی در سال‌های اخیر مورد خشونت قرار گرفته‌اند.

 وی افزود: این تبعیض علیه اقلیت مسلمان است زیرا طبق حقوق اساسی و کنوانسیون سازمان ملل، اقلیت‌ها حق عمل به ایمان خود را دارند. تدفین بخشی از دین ما است  در حالی که آنها را از ابتدایی‌ترین حقوق خود یعنی تدفین محترمانه و نماز خواندن بر اجساد آنها محروم می‌کنند.

دولت سریلانکا روز پنجشنبه اعلام کرد که به رغم ادامه اعتراضات مسلمانان دنیا به سوزانده شدن اجساد مسلمانان در این کشور به توصیه پزشکان به این کار خود ادامه می‌دهد.

انتهای پیام
captcha