طرح «زکات علمی»؛ گامی در تحقق عدالت آموزشی
کد خبر: 3957441
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۰

طرح «زکات علمی»؛ گامی در تحقق عدالت آموزشی

مسئول علمی و پژوهشی بسیج دانشجویی دانشکده علوم قرآنی تهران با بیان اینکه طرح مؤمنانه «زکات علمی» گامی در تحقق عدالت آموزشی است، گفت: این طرح برگرفته از تعالیم و احادیث مکتب معادن علم الهی حضرات معصومین(ع) و در راستای گسترش مهارت‌ها و سطح علمی نسل جوان و نوجوان کشور، اجرا می‌شود.

با حاکم شدن شرایط کرونایی در کشور، تشکل‌های دانشجویی کوشیدند تا برنامه‌های خود را مطابق با این شرایط هماهنگ کنند که از جمله آن می‌توان به بسیج دانشجویی دانشکده علوم قرآنی تهران اشاره کرد که با طرح جهادی «زکات علمی» سعی در ترویج فرهنگ نشر علم و خدمت‌رسانی علمی، رفع مشکالت دانش‌آموزان محروم یا کم‌برخوردار از تحصیل در شرایط کرونایی و پس از آن و گسترش نظام مردمی آموزش قرآن در سطح محالت دارد.

مجتبی فیضی کلاسی، مسئول علمی و پژوهشی بسیج دانشجویی دانشکده علوم قرآنی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار افتخاری ایکنا، وجه تسمیه این طرح را برگرفته از تعالیم و احادیث مکتب معادن علم الهی حضرات معصومین(ع) دانست و گفت: حضرات معصومین(ع) زکات علم را نشر آن برشمرده‌اند و در این راستا الزام است تا این فرهنگ اهل بیتی در تار و پود جامعه اسلامی گسترش پیدا کند.

وی با اشاره به لزوم گسترش مهارت‌ها و سطح علمی نسل جوان و نوجوان کشور، شرایط کرونایی را به‌عنوان فرصتی مغتنم در این خصوص برشمرد و بیان کرد: هر نوجوان و جوانی در منزل می‌تواند در این دوران یک مهارت فنی یا علمی را از طریق بسترهای فناوری فراگیرد یا به مقاطع پایین تر خو د بیاموزد.

مسئول علمی بسیج دانشکده علوم قرآنی تهران رسالت دانشجویان را در این زمینه مهم برشمرد و افزود: در گفت‌وگوهایی که با دوستان دانشجو داشتیم دریافتیم که هرکدام در یک مهارت خاصی توانایی دارند این مهارت می‌تواند تسلط بر یک نرم‌افزار کاربردی یا طراحی سایت و... باشد یا آنکه مهارتی فنی باشد؛ از سویی دیگر دانشجویان پرتلاشی داریم که از سطح علمی خوبی برخوردارند و می‌توانند به سایر دانشجویان هم ترم یا ترم پایین‌تر خود آموزش دهند یا آنکه به دانش‌آموزان مقاطع مختلف یاری‌رسانی کنند.
 
فیضی کلاسی بیان کرد: برای نمونه تولید و نشر جزوه‌های موضوعی از مباحث تخصصی رشته علوم قرآن و حدیث، رفع اشکال علمی و پاسخگویی به سؤالات درسی سایر دانشجویان، تحقیق تخصصی در خصوص هر یک از محورهای پژوهشی رشته علوم قرآن و حدیث، تولید نمودارهای درسی جهت استفاده سایر دانشجویان، تولید محصولات آموزشی از تدریس قرآن، عربی یا هر مهارت و علمی و تخصصی، تولید محصول آموزشی قرآنی یا حدیثی در حوزه کودک مثل داستان‌نویسی، تصویرسازی و...، راه‌اندازی وبلاگ آموزشی جهت نشر مطالب علمی و تدریس دروس یا یک موضوع تخصصی در رشته قرآن و حدیث، تولید پادکست‌ها یا محتواهای صوتی مثل ادعیه صحیفه سجادیه، سبک‌های قرائت قرآن و یا هر اثری جهت ترویج فرهنگ قرآن و حدیث، تشکیل استارتاپ‌های قرآنی و حدیثی، تشکیل باشگاه ایده‌پردازی قرآنی دربستر پیام‌رسان‌ها و...، ساخت صفحات مجازی یا کانال و گروه در پیام‌رسان‌های داخلی، برگزاری جلسات نشر تفسیر قرآن، نهج‌البلاغه‌خوانی، صحیفه‌خوانی و... در میان اقوام، مسجد محله، پایگاه بسیج محله، کانون‌های فرهنگی محله، دوستان، به‌صورت مجازی و... از برنامه‌های پیشنهادی در این طرح است که دانشجویان دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم در برخی عرصه‌های آن شروع به فعالیت کرده‌اند.

عضو انجمن علمی دانشکده علوم قرآنی تهران افزود: در ادامه اجرای طرح، دوستانی از سایر دانشکده‌های دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم و حتی دانشگاه‌های دیگر نظیر فرهنگیان، علوم پزشکی و چهره‌های قرآنی با ما تماس گرفتند و اعلام آمادگی کردند تا در عرصه‌های دیگر نظیر برگزاری دوره آموزشی رایگان آفیس، فتوشاپ، رفع اشکالات درسی، آموزش‌های تخصصی قرآنی و... برای دانش‌آموزان بی‌بضاعت، بی‌سرپرست و... در میان بستگان، آشنایان و... اقدام کنند.

وی ادامه داد: در فاز اول هر دانشجو در یک محله به رسالت جهاد زکات علمی و گسترش آن در میان اهالی محله می‌پردازد، تمرکز فعلی بر بهره‌گیری از ظرفیت فضای مجازی یا برگزاری کلاس حضوری با تعداد انگشت‌شمار افراد با رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی است.

مسئول علمی بسیج دانشکده علوم قرآنی تهران بیان کرد: تاکنون به همت دانشجویان مؤمن و مجاهد سرزمین‌مان، این خدمات علمی رایگان در گستره وسیعی از روستاهای آذربایجان غربی و کرمانشاه تا شهرستان‌های سیرجان، قزوین، قائنات خراسان‌جنوبی، شهرکرد، تهران به‌صورت خودجوش و جهادی ارائه شده است که البته فعالیت درسطحی بسیار محدود است که پیشنهاد می‌شود دوستان دانشجوی عزیزمان در سایر دانشگاه‌های کشور نیز با شناخت و بهره‌گیری از ظرفیت عظیم دانشجویان این الگوی قرآنی و نبوی را گسترش دهند تا به سهم خودمان گامی در تحقق عدالت آموزشی، رفع محرومیت و ارتقای سطح علمی و مهارتی فرزندان این سرزمین بردایم و این موارد محدود به اردوهای جهادی نشود.

وی اظهار کرد: امروز شاهد جلوه‌های جدید از کمک‌های مؤمنانه در عرصه علمی هستیم. باید هر کدام از ما دانشجویان بکوشد به‌صورت محله‌محور با همکاری سایر دانشجویان هم محله خود، در ارتقای سطح قرآنی، علمی یا فرهنگی نوجوانان و جوانان محله خودش تلاش کند یا آنکه اگر فرضا فردی در یک محله استاد یک رشته فنی است و صلاحیت‌ها و مدارک آموزشی دارد آن را به بقیه بیاموزد. فرهنگ تعلیم و تعلم در نظام اسلامی باید مردمی شود، همان‌طور که در صدر اسلام پیامبر اکرم(ص) نظام آموزشی قرائت را این‌گونه قرار داد که هر مسلمانی هم متعلم قرآن بود نسبت به آیاتی که فرانگرفته یا تثبیت نشده بود و هم پس از یادگیری و تأیید استادش، معلم قرآن دیگران می‌شد. به‌ این ترتیب با مردمی شدن تعلیم و تربیت، می‌توان در جامعه ایمانی برای رشد انسان‌ها در ابعاد مختلف زندگی و زمینه‌سازی ظهور حضرت بقیة‌الله‌ الاعظم(ارواحنا فداه) آماده شود. در این خصوص مساجد می‌توانند نقش مهمی داشته باشند.

فیضی کلاسی در بیان کرد: رایزنی‌هایی با ناحیه بسیج دانشجویی تهران بزرگ نیز صورت گرفته است تا بتوانیم ان‌شاءالله بستری رایگان در طرح زکات علمی برای دانشجویان جهادگر جهت تدریس آماده کنیم. به هرحال همه باید بکوشیم تا با بهره‌گیری از ظرفیت‌های مختلف، سنت نبوی نشرعلم در جامعه اسلامی با رویکردی مردمی و جهادی تحقق عینی یابد.

وی یادآور شد: علاقه‌مندان می‌توانند برای شرکت در این طرح به نشانی‌های کاربری fmkelasi @ ویژه آقایان و moradijr @ ویژه بانوان در پیام‌رسان ایتا و جهت پیگیری مطالب به كانال سپهر نور به نشانی eitaa.com/sepehr_noor مراجعه کنند.

زهرا مطهری
انتهای پیام
captcha