تلویزیون سیدجمال نسازد خارجی‌ها تحریف‌شده‌اش را می‌سازند!
کد خبر: 3958250
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۴
هاشمی در گفت‌وگو با ایکنا:

تلویزیون سیدجمال نسازد خارجی‌ها تحریف‌شده‌اش را می‌سازند!

یک تهیه‌کننده سینما و تلویزیون گفت: ساختن فیلم و سریال‌های مستند در‌باره شخصیت‌هایی که متعلق به کشور ما است، یکی از رویکردهای ویژه شبکه‌های خارجی است تا به بتوانند روایتگر تاریخ از زبان خود باشند!

سید ضیا هاشمی، تهیه‌کننده سینما در گفت‌و‌گو با ایکنا درباره کم‌کاری سینما و تلویزیون در حوزه تاریخ معاصر و شخصیت‌هایی نظیر سید جمال‌الدین اسدآبادی اظهار کرد: دولت باید از تولیداتی که در آنها زندگی بزرگانی چون سید جمال‌الدین روایت می شود حمایت کند، به‌ویژه ارگان‌ها و نهادهایی که ردیف بودجه‌های فرهنگی دارند، زیرا تولید این دست آثار تاریخی نیاز به هزینه و سرمایه‌های هنگفت دارد که تامین آن از عهده بخش خصوصی خارج است.

وی افزود: ساخت اثری درباره سید جمال‌الدین اسدآبادی با تاریخچه مبارزاتش با ناصرالدین شاه و دستور اخراج وی از کشور توسط شاه، بسیار جذاب است و از فراز و فرودهای تاریخی کشور محسوب می‌شود، همچنین بستری مناسب برای خلق یک کار پر تنش و مناسب سینمایی و حتی تلویزیونی است‌.

این تهیه‌کننده ادامه داد: در حوزه سینما با توجه به اینکه تولید این آثار پرهزینه خواهد بود بخش خصوصی امکان ساخت آنها را نخواهد داشت. بودجه‌های دولتی هم از طریق باندها و لابی‌ها، مدیریت و هزینه می‌شود که در نهایت به دلیل این که افراد سود خود را در تولید جست‌وجو می‌کنند آثار خوبی تولید نمی‌شود. در تلویزیون هم متاسفانه دغدغه مدیران ساخت این دست آثار نیست، چراکه بیشتر به دنبال ساخت آثار زودبازده و اکثرا سطحی هستند که تنها آنتن را پر کند.

هاشمی متذکر شد: اگر امروز هم شاهد تولید «سلمان فارسی» هستیم. حاصل پیگیری‌های مجدانه میرباقری است. با یک جستجوی مختصر شاهد گلایه‌های این هنرمند در سال‌های گذشته و اعلام آمادگی‌اش برای ساخت سریال هستیم. این امر نشان می‌دهد ساخت فیلم یا سریال درباره شخصیت‌های مهم تاریخی متاسفانه از دغدغه مدیران نیست.

تهیه‌کننده فیلم «عروس»و «شوکران» درباره ساخت زندگی چهره‌هایی نظیر سید جمال با ممیزی گفت: برای آگاهی‌بخشی مخاطب به زندگی و تاثیرات روند فعالیت این چهره‌ها بر جامعه آن روزگار در این آثار، نباید با نگاه سیاست‌زده یا جناحی به آن پرداخت، بنابراین نویسنده و کارگردانی که زندگی  فردی این دست شخصیت‌ها را مد نظر قرار می‌دهد باید بی‌توجه به نگاه سیاسی تنها به نوع زندگی و راه و روش و منش و رفتار این شخصیت‌ها توجه کند.

عضو هیئت مدیره اتحادیه تهیه‌کنندگان سینمای ایران درباره این مهم که در تولیدات تلویزیون امکان روایت تاریخ معاصر به شکل واقعی فراهم است بیان کرد: متاسفانه سال‌هاست تلویزیون به صورت باندی، گروهی و سلیقه‌ای مدیریت می‌شود. طبعا تا چنین سیاستی بر تلویزیون حاکم است نمی‌توان شاهد ساخت آثار واقعی در حوزه تاریخ معاصر بود. از سوی دیگر جناح‌ها و گروه‌های سیاسی مطالبات خود را از سریال‌ها دارند که با نگاه سازندگان اثر متفاوت است، به همین دلیل برخی سریال‌ها در بازپخش دچار سانسور شده و برخی در قسمت‌های اولیه پخش توقیف می‌شوند.  با این اوصاف از تلویزیون نمی‌توان توقع نمایش واقعیت زندگی شخصیت‌های تاریخ معاصر را داشت.

وی درباره معرفی نادرست تاریخ معاصر توسط شبکه‌های ماهواره‌ای نیز چنین توضیح داد: همیشه با این دست مشکلات مواجه بودیم. ساختن فیلم و سریال‌های مستند در‌باره شخصیت‌هایی که متعلق به کشور ما است، یکی از رویکردهای ویژه شبکه‌های خارجی است تا به بتوانند روایتگر تاریخ از زبان خود باشند! این مشکلات ناشی هم از کم‌کاری و بی‌برنامگی برخی از مدیران ما در حوزه تولیدات سینمائی و تلویزیونی ناشی می‌شود، در همین راستا این آثار باید  بیشتر مورد توجه صدا وسیما و نهادهای با بوجه بالای فرهنگی قرار گیرد.

انتهای پیام
captcha