پیشنهاد توسعه رشته‌های مسابقات بین‌المللی قرآن بانوان
کد خبر: 3958270
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۴

پیشنهاد توسعه رشته‌های مسابقات بین‌المللی قرآن بانوان

عدم اطلاع شرکت‌کنندگان خارجی از آیتم‌های داوری و نکات آئین‌نامه، همچنین درخواست توسعه رشته‌های بخش بانوان از مهم‌ترین مواردی است که داوران مسابقات بین‌المللی قرآن بانوان به آن‌ اشاره داشتند.

به گزارش ایکنا، رقابت 13 بانوی شرکت‌کننده در رشته حفظ قرآن کریم از کشورهای مختلف جهان در چهارمین دوره مسابقات بین‌المللی بانوان روز گذشته، 17 اسفندماه پایان یافت. بررسی نقاط قوت و ضعف مسابقات راهی برای ارتقای کیفیت آن است. از این رو با فاطمه‌سادات حسینی‌فر، داور رشته حُسن حفظ، وحیده گنبدی، داور رشته صوت و فرشته مسجدی، داور رشته وقف و ابتدا در چهارمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن بانوان به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه می‌خوانیم:

سطح مسابقات کشوری اوقاف بالاتر از  بین‌المللی

فاطمه‌سادات حسینی‌فر، داور رشته حُسن حفظ این دوره از مسابقات در گفت‌وگو با ایکنا، اظهار کرد: در مورد تفاوت این دوره از مسابقات با دوره‌های قبل می‌توان گفت که یکسری مزایا و معایبی دارد. در مسابقات حضوری، فضای پر از معنویت و تعاملی شکل می‌گیرد. از یک جهت نیز با توجه به شرایط و بُعد مسیر بسیاری از بانوانی که از کشورهای مختلف در این مسابقات شرکت می‌کنند به دلیل شرایط ایاب و ذهاب و محدودیت‌هایی که برای بانوان است در محل سکونتشان می‌توانند، شرکت کنند و با کشوری که خیلی هم دور است مرتبط شوند و به بهترین نحو مسابقه خود را اجرا کنند.


بیشتر ببینید:


وی افزود: با توجه به اینکه شرایط، شرایط سختی است و بسیاری از کشورهایی که مسابقات بین‌المللی برگزار می‌کردند، مسابقاتشان را تعطیل کرده و برگزار نکردند، مسابقات به بهترین نحو اجرا شد. کشور ما تنها کشوری است که با این شرایط سخت بهترین مسابقه را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی اجرا کردند. پیشنهادی که برای بهتر شدن کیفیت برگزاری مسابقات دارم این است که از مدت‌ها قبل اطلاع‌رسانی گسترده انجام می‌شد تا تعداد شرکت‌کننده‌ها بیشتر باشد. تعداد زیادی از مردم مطلع باشند. به نظرم سازمان اوقاف واقعاً وظیفه‌ای که برعهده داشته اجرا کرده است، ولی رسانه ملی اطلاع‌رسانی است. بسیاری از افراد شاید از برگزاری مسابقات اطلاعی ندارند. جامعه قرآنی ما کوچک نیست و می‌طلبد که از مدت‌ها قبل اطلاع‌رسانی صورت گیرد و حتی در روزهایی مثل همین ماه رجب که در آن هستیم چقدر به خواندن قرآن توصیه شده و فضیلت دارد. با اطلاع‌رسانی بیشتر، استقبال نیز بیشتر می‌شود.

انتقاد از انحصار مسابقات بخش بانوان به رشته حفظ کل / بالاتر بودن سطح مسابقات کشوری نسبت به بین‌المللی

حسینی‌فر با بیان اینکه سطح متسابقات مطلوب است ولی مسابقات کشوری قرآن سازمان اوقاف و امور خیریه سطح بالاتری نسبت به مسابقات بین‌المللی دارد، گفت: همه نیز این مطلب را می‌دانند، آموزش‌هایی که در کشورمان داریم، بسیار قوی‌تر است و مسابقات ریزبینانه‌تر داوری می‌شود، ولی به‌صورت کلی چون مرحله آخر مسابقات بین‌المللی را داوری می‌کنیم، سطح متسابقان قابل قبول است.

مطلع‌‌نبودن شرکت‌کنندگان کشورهای دیگر از آیتم‌های داوری

در ادامه وحیده گنبدی، داور رشته صوت چهارمین دوره مسابقات بین‌المللی بانوان نیز در سخنانی گفت: با توجه به اینکه در دوره‌های کشوری نیز داوری کرده‌ام، در کل می‌توان گفت افرادی که در کشور ایران در حد متوسط یا حتی ضعیف نیز هستند به نسبت از کشورهای دیگر قوی‌تر عمل می‌کنند. اگر متسابقان کشورهای دیگر بتوانند به‌صورت مجازی با اساتید ایران در ارتباط باشند، فکر می‌کنم آن‌ها نیز بتوانند سطح تلاوت‌هایشان را ارتقا دهند.

وی ادامه داد: شاید یکی از دلایلی که کشورهای دیگر به‌ویژه کشورهای آفریقایی، نمی‌توانند به سطح کشورهایی مثل افغانستان، ایران و عراق برسند، این است که اطلاعی از آیتم‌های داوری ندارند، وگرنه آن‌ها هم از نظر حُسن حفظ قوی هستند.

گنبدی با اشاره به تفاوت آیین‌نامه کشوری با بین‌المللی در بحث صوت گفت: در بخش بین‌المللی نمره صوت، پنج نمره کمتر است چون بحث حسن حفظ و تجوید در اینجا حرف اول را می‌زند و نسبت به مرحله کشوری نمره صوت و لحن پایین‌تر است.

وی با اشاره به کیفیت خوب مسابقات با توجه به شرایط شیوع کرونا، گفت: پروتکل‌های بهداشتی رعایت شد، جایگاهی که برای داوران در نظر گرقته شده، بسیار خوب بود، ولی درباره سطح متسابقان، شرکت‌کنندگان کشورهای دیگر نیز باید سعی کنند و در تمامی موارد آموزش ببینند تا سطحشان ارتقا پیدا کند.

انتقاد از انحصار مسابقات بخش بانوان به رشته حفظ کل / بالاتر بودن سطح مسابقات کشوری نسبت به بین‌المللی

سرایت مسابقات حفظ کل بانوان به دیگر رشته‌‌های قرآنی‌

بنا بر این گزارش، در ادامه به سراغ فرشته مسجدی، داور رشته وقف و ابتدا رفتیم، وی در گفت‌وگو با ایکنا، درباره ملاک انتخاب شرکت‌‌کنندگان کشورهای دیگر بیان کرد: عده زیادی پس از اعلام عمومی در مرحله ابتدایی آزمون شرکت‌می‌کنند و طی چند مرحله غربال شده و نفر نهایی به مرحله بین‌المللی راه پیدا می‌کند.

مسجدی ادامه داد: کرونا در کاهش تعداد شرکت‌کننده‌های امسال بی‌تأثیر نبود. ارتباط قوی‌تری در زمینه تبادل فرهنگی با دیگر کشورها داشته باشیم، کمک به تبلیغ مسابقات می‌کند. منهای یکی دو مورد، مابقی شرکت‌کنندگان بخش بانوان که از آن‌ها آزمون به عمل آمد، سطح مطلوبی از ارائه محفوظات را داشتند.

داور رشته وقف و ابتدا خواستار سرایت مسابقات به رشته‌های دیگر قرآنی نیز شد و گفت: در حال حاضر مسابقات بانوان تنها در رشته حفظ برگزار می‌شود، رشته‌های دیگر نیز در دستور کار قرار گیرد و محدودیت‌ها از بین برود. در بخش بانوان اگر رشته‌های قرائت تحقیق، ترتیل، تفسیر، مفاهیم و ... نیز باشند، خوب است.

لیلا شرف

انتهای پیام
captcha