مبعث حقایق الهی را برای انسان روشن کرد
کد خبر: 3958956
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۰

مبعث حقایق الهی را برای انسان روشن کرد

امام جمعه فرخشهر گفت: بعثت پیامبر اکرم(ص) حادثه‌ای بود که همچنان زنده است و این زنده بودن بر قلب پیامبراکرم(ص) مبعوث شد و باید در قلب انسان‌ها بتابد، در غیر این صورت انسان بهره‌‎ای از این روز نخواهد برد.

در میان انبیای الهی پیامبراکرم(ص) اعظم و اشرف پیامبران الهی به‌شمار می‎‌رود، کمااینکه قرآن‌کریم بهترین معرف برای معرفی خصوصیات و ویژگی‌‎های پیامبراکرم(ص) به‌شمار می‎‌رود.

خداوند متعال کسی را به بعثت و نبوت برانگیخته است که می‎داند این چه شخصیت بزرگی است، این در حالی‌است که برای شناخت ابعاد و ویژگی‎‌های شخصیتی نبی مکرم اسلام باید به قرآن‌کریم مراجعه کنیم.

بر اساس آیه ۱۲۸ سوره توبه با این مضمون لَقَدْ جَاءكُمْ رَسُولٌ مِّنْ أَنفُسِكُمْ عَزِيزٌ عَلَيْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِيصٌ عَلَيْكُم بِالْمُؤْمِنِينَ رَؤُوفٌ رَّحِيمٌ خداوند متعال می‎فرماید: قطعا براى شما پيامبرى از خودتان آمد كه بر او دشوار است ‏شما در رنج بيفتيد به هدايت شما حريص و نسبت به مؤمنان دلسوز مهربان است.

نکته قابل تامل در اوصاف پیامبراکرم(ص) آن است که حضرت دارای دو جنبه بشری و الهی و معنوی است، به‌طوری‌که خداوند متعال در سوره توبه برای پیامبراکرم(ص) ویژگی‎‌هایی برشمرده از جمله این‌که پیامبراکرم(ص) برخاسته از متن مردم بوده او مردم‌دار و مردمی است، پیامبری از جنس مردم و برخاسته از دل مردم است او آشنا با درد و رنج مردم است چراکه پیامبر خودش در زندگی سختی‎های فراوانی کشید لذا با درد و رنج مردم آشناست و جدای از مردم نیست.

ویژگی دیگری که خدای متعال برای پیامبراکرم(ص) ذکر می‎کند این است که او حریص بر هدایت مردم است او علاقمند بود به این‌که مردم هدایت شوند و به راه راست بروند کمااینکه پیامبراکرم(ص) همیشه نسبت به مردم دلسوز بود و هیچ کس به اندازه او دلسوز مردم نبوده است.

بعثت پیامبر خبر از روند رو به رشد سیر تکامل بشر بود

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد احمدی امام جمعه فرخشهر، در گفت‌و‌گو با ایکنا از چهارمحال‌و‌بختیاری اظهار کرد: مبعث نه تنها در اسلام بلکه در تاریخ بشریت روز بسیار مهمی بوده، به طوری که سرمنشا تحولات بسیار عظیم در سرنوشت بشریت است.

وی افزود: بعد از فراهم شدن زمینه‌های تکامل بشری، مبعث اتفاق افتاد و بعثت پیامبر خبر از روند رو به رشد سیر تکامل بشر در آن روز بود، یعنی زمینه‌ای برای بعثت آخرین پیغمبر و کامل‌ترین انسان فراهم شد.

احمدی گفت: پیامبر اکرم(ص) فرمودند مَثَل من همچون آخرین خشت ساختمان زیبایی است که وقتی در جای خود قرار بگیرد آن ساختمان تکمیل می‌شود و به اهداف خود می‌رسد، از طرفی کامل‌ترین انسان آخرین پیامبر خدا شد و از طریق بعثت ارتباط خداوند با بشریت به فعلیت رسید، یعنی می‌توان گفت، مبعث زمینه‌ای را فراهم کرد که حقایق الهی، حقایق قرآنی و عالم برای روشن‌تر شدن حقیقت انسان در اختیار بشریت قرار گیرد.

امام جمعه فرخشهر با اشاره به اینکه روز مبعث همچون روز عید غدیرخم است، تصریح کرد: این دو مناسبت جزو روزهای سرنوشت‌ساز برای بشر بیان شده، زیرا هر دو مناسبت به بحث ولایت تعلق دارند.

وی بیان کرد: در قرآن کریم و در سوره مبارکه جمعه بیان شده یکی از اهداف هدایت مردم تزکیه، تعلیم، هدایت و نجات انسان‌ها از گمراهی‌ها بوده که هدف تمام انبیای الهی همین بوده، یعنی محوریت هدف تمام انبیا ایمان به خدا، معاد و روز قیامت بوده است.

احمدی تکمیل ایمان بشریت و تقوا و تحقق تمدن اسلامی برای بشریت و حکومت الهی از دیگر اهداف انبیا برشمرد و گفت: رسول خدا(ص) اصلى‌ترین وظیفه رسالت و نبوت خود را تکمیل کردن کارهاى خوب و اخلاقى بیان کرده و خطاب به مردم فرمودند: من براى کامل کردن اخلاق مبعوث شده‌ام.

پیام مبعث چه بود؟

وی تاکید کرد: پیام مهم مبعث قانون، قانون‌گذاری، حکم و حکومت که مخصوص خداوند متعال است و در عصر غیبت فقیه عادل که همان ولی‌فقیه است اذن به حکومت دارد.

وی ادامه داد: بعثت پیامبر اکرم(ص) به بالندگی و رشد عقلی بشر کمک شایانی کرد، زمانی که نور وحی به عقل بشریت تابید متوجه حقایق الهی شد، به طوری که بشر توانست خدا و مسائل علمی جهان را به خوبی بشناسد.

امام جمعه فرخشهر با بیان اینکه پیامبر اکرم(ص) مُبَشِر و مُنظِر است، تصریح کرد: لسان او لسان موعظه است و به مردم بشارت و انزار می‌دهد، بنابراین مبعث حادثه بسیار مهم و بی‌نظیر در تاریخ بشریت بوده و یکی از اهداف بعثت پیامبر اکرم(ص) و از جمله خصلت‌های ایشان صله ارحام بوده است.

وی تاکید کرد: مبعث حادثه‌ای بود که همچنان زنده است و این زنده بودن بر قلب پیامبراکرم(ص) مبعوث شد، بنابراین باید در قلب انسان‌ها بتابد، در غیر این صورت انسان بهره‌‎ای از این روز نخواهد برد، از طرفی لازم است همان اهدافی که بر وجود مبارک خاتم‌الانبیا(ص) برای بعثت تابیده، در وجود ما به حرکت درآید تا این‌گونه پیام بعثت را دریافت کنیم و پیامبر بر ما نیز مبعوث شود.

احمدی با تاکید بر اینکه یکی از جنبه‌های بعثت ارتباط بسیار قوی با بحث ولایت است، عنوان کرد: یکی از اعمال شب مبعث پیامبر اکرم(ص) بعد از انجام غسل زیارت امیرالمومنین(ع) است، همچنین از دیگر عبادات بسیارمهم روز مبعث، روزه گرفتن است زیرا این روز از چهار روز شاخص سال برای روزه گرفتن برشمرده شده که روایت است روزه روز مبعث ثواب یک عمر روزه‌داری را دارد، از طرفی بسیار صلوات فرستادن بر وجود خاتم‌النبیا(ص) از دیگر اعمال این روز بیان شده که انجام این اعمال نشان از اهتمام ما به مبعث پیامبر اکرم(ص) است.

وحدت؛ نیاز امروز جامعه

امام جمعه فرخشهر با بیان اینکه یکی از مولفه‌های روز مبعث تقویت وحدت میان مسلمانان است، خاطرنشان کرد: منظور از وحدت امت اسلامی این است که مسلمانان، در کنار حفظ اعتقادات مذهبی خود بر مشترکات دینی همچون قرآن، پیامبر و قبله‌ای واحد تاکید و از اختلافات گوناگون مذهبی، سیاسی و نژادی که موجب سستی و تضعیف امت اسلامی می‌شود دوری کنند، بی تردید سیره پیامبر(ص) می‏‌تواند مبین و مفسر اصول و معیارهایی برای ایجاد وحدت در وضعیت کنونی جهان اسلام باشد.

وی بیان کرد: پیامبر(ص) وحدت امت اسلامی را از راهبردهای بنیادین اقتدارمسلمانان در تمام زمان‌ها و مکان‌ها می‌دانست و برای برپایی و تحقق بخشیدن آن، تلاش‌های فراوانی کرد، به گونه‌ای که اقتدار و عزت جامعه نو پای اسلامی در عصر رسالت، نتیجه رهنمودها و تلاش‌های وحدت‌بخش آن حضرت بوده است، از طرفی از سیره سیاسی، اجتماعی و فرهنگی پیامبر(ص) درمی‌یابیم که نه تنها وحدت میان مسلمانان، بلکه همگرایی تمامی جامعه اسلامی ازاولویت‌های آن حضرت به شمار می‌آید.

انتهای پیام
captcha