گذری بر عملکرد فرهنگسرای قرآن در سالی که گذشت
کد خبر: 3962996
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۹

گذری بر عملکرد فرهنگسرای قرآن در سالی که گذشت

گزارش اجمالی از فعالیت‌های فرهنگسرای قرآن در سال 99 ارائه می‌شود.

به گزارش ایکنا، فرهنگسرای قرآن در سالی که گذشت و با وجود شرایط کرونایی و وضعیت قرمز و نارنجی شدن شهر تهران، فعالیت‌های آموزشی خود را به صورت کامل تعطیل نکرد، بلکه آن را از بستر حضوری به مجازی و در وضعیت زرد به صورت نیمه حضوری و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی برگزار کرد.

برگزاری پویش نذر فرهنگی با مشارکت سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری تهران برای جذب مشارکت‌های شهروندان در امر فرهنگ‌سازی و تعمیم سنت‌های شایسته میان شهروندان آغاز شد و استمرار داشت. در قالب این پویش، نذر اثر و دریافت 120 اثر شامل کتاب، نماهنگ، پادکست، تلاوت، تواشیح و ابتهال از استادان حوزه‌های مختلف فرهنگی ـ قرآنی و سایر علاقه‌مندان ضمن انعکاس در فضای مجازی با موضوع امام حسین(ع) و نذر کتاب با اهدای دو هزار و 757 جلد کتاب از سوی شهروندان خیر به فرهنگسرا انجام شد.

همچنین با توجه به منویات مقام معظم رهبری و سیاست‌های سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری تهران در زمینه بهره‌گیری شایسته از ظرفیت‌های فضای مجازی برای ارائه خدمات فرهنگی ـ قرآنی، فرهنگسرای مجازی قرآن راه‌اندازی شد و در راستای آن پادکست‌های سخنرانی اساتید اخلاق چون آیت‌الله‌العظمی فاطمی‌نیا، جوادی آملی و مجتهدی تهرانی، آیه‌نگاری با تصویر متناسب روز با نشان نسیم رحمت در قالب استوری، موشن مناسبت‌های ملی و مذهبی با نشان ستاره باران و پادکست اختصاصی با عنوان سلیمانی عزیز، موشن تلاوت‌های کوتاه از استادان بین‌المللی ایرانی و مصری و پوستر ویژه پویش «ما عاشق محمدیم» صورت گرفتم.

از دیگر طرح‌های سال 99 می‌توان به راه‌اندازی فرهنگسرای جهادی قرآن به منظور فعالیت‌های مشارکتی با گروه‌های مردمی در راستای خدمت‌رسانی هرچه بهتر اشاره کرد. این فعالیت‌ها با رویکرد خدماتی و مذهبی و متناسب با شرایط کرونایی انجام شد.

برنامه‌های فرهنگسرای جهادی شامل اهدای کتاب، نوشت‌افزار و محصولات فرهنگی و توزیع 150 بسته در قالب هدیه به غنچه‌های نور و 114 قلم هدیه فرهنگی به مناطق 22گانه سازمان و مناطق محروم، برگزاری برنامه تکیه (13 شب عزاداری به همراه تهیه و توزیع غذا برای نوجوانان)، طبخ غذا و اطعام (طبخ و توزیع دو هزار و 250 بسته غذای گرم در منطقه 10 در ایام فاطمیه و غیرمناسبتی)، توزیع ارزاق و 50 بسته معیشتی، سفره فاطمی و اطعام عزارات حضرت زهرا(س)، توزیع ماسک و اقلام بهداشتی و ارسال دستگاه‌های حفظ قرآنی برای نابینایان است.

در برنامه‌های فرهنگسرای جهادی گروه جهادی شهید بلالی، گروه صاحب‌الامر(عج)، هیئت فاطمه الزهرا(س) همراهی داشتند.

اما در زمینه تولید محتواها و می‌توان به کلیپ کتاب‌های مهدویت، 30 برنامه کرسی تلاوت در ماه مبارک رمضان سال گذشته، اطلاع‌رسانی درباره کرونا ویروس، تعامل با رسانه‌ها و برگزاری مراسم نورافشانی و پرواز بالن آرزو در نیمه شعبان و انتشار در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی اشاره کرد.

همچنین در کنار سایر برنامه‌ها، برگزاری جشن مباهله، مراسم روز عرفه در پارک تهرانی منطقه 10، دیدار با خانواده‌های شهدا، برگزاری برنامه تکیه با مشارکت بسیج مسجد صاحب‌الامر(عج) و هیئت منتظران ظهور، برنامه‌های ماه محرم، اجرای پویش من محمد را دوست دارم، آذین‌بندی به مناسبت ایام دهه فجر، برگزاری مسابقات برخط کشوری قرآن وزارت ورزش و جوانان و تولید محتوا عمومی و مناسبتی و انتشار در شبکه‌های مختلف اجتماعی نیز انجام شد.

نگارخانه هدی فرهنگسرای قرآن نیز در سالی که گذشت شاهد برنامه‌هایی چون برگزاری نمایشگاه‌های هنری در قالب فتوکلیپ، آموزش طراحی بافت پارچه در قالب ویدئو کلیپ، مسابقه نقاشی نماز امروز من در قالب ویدئو کلیپ، جشن فرشتگان آسمانی جشن عبادت در قالب فتوکلیپ، آزمون بزرگ استاد فرشچیان همزمان با عید قربان در قالب فتوکلیپ، هنر عاشورایی در قالب فتوکلیپ، اجرای پویش من حسین(ع) را دوست دارم به صورت بازخوانی شعر، عکس‌نوشته و نقاشی، نماهنگ دل اربعینی‌ها، شعر پایداری در قالب پادکست و پوست و ... بود.

کتابخانه هدی فرهنگسرای قرآن به مساحت 309 مترمربع و بابخش‌های سالن مطالعه، مرجع، مخزن، امانت و کودک و نوجوان بیش از 26 هزار جلد کتاب دارد و در سال 99، 942 نفر عضو جدید داشته است و هزار و 277 جلد کتاب را به امانت سپرده است.

در زمینه فعالیت‌های معاونت آموزشی فرهنگسرای قرآن می‌توان به برگزاری دوره روخوانی، فصیح‌خوانی، تجوید مقدماتی و تکمیلی، قرائت تقلیدی، ترتیل‌خوانی، توانمندساختن کودکان در حفظ و مفاهیم کلی سوره‌های جزء سی‌ام قرآن، برگزاری جلسه با کارشناسان قرآنی مراکز سازمان در سایت قرآن‌لند، ارائه طرح آیات زندگی(آیات موضوعی قرآن)، برگزاری 15 دوره آزمون مربیان مراکز سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری تهران و پیگیری و هماهنگی طرح مدرسه مکاتبه‌ای با حجت‌الاسلام حمید محمدی اشاره کرد.

تهیه پوستر ویژه فضای مجازی چرا قرآن را حفظ کنیم؟ شرکت در وبینارهای خانواده و عفاف و حجاب، تهیه محتوای متنی در خصوص آیات قرآنی و پیامبر اکرم(ص) ویژه «پویش ما عاشق محمدیم»، کلیپ چگونه قرآن را حفظ کنیم و خدمات آموزش قرآنی در سامانه «قرآن لند» از دیگر فعالیت‌های انجام شده از سوی فرهنگسرای قرآن در سال 99 است.

واحد فرهنگ‌سازی قرآنی فرهنگسرا از سال 1391 به جهت ترویج و گسترش فرهنگ غنی قرآن با برگزاری عنوان برنامه‌های تبلیغی ـ ترویجی ایجاد شد. از عمده فعالیت‌های آن در سال 99 می‌توان به دیدار از خانواده شهدا در فصل بهار، پیگیری و اجرای غیرحضوری برنامه هنر تلاوت با حضور احمد ابوالقاسمی، قاری بین‌المللی کشورمان، اجرای برنامه 30 محفل، 30 تلاوت در ماه مبارک رمضان، تولید فتوکلیپ رحل و رحیل و برنامه قاریان شهید در هفته بسیج و همکاری فنی در برگزاری مسابقات قرآن وزارت ورزش و جوانان به صورت برخط با حضور داوران کشوری و بین‌المللی در فرهنگسرای قرآن اشاره کرد.

یادآور می‌شود، فرهنگسرای قرآن در خیابان قزوین، نرسیده به سه راه آذری، نبش خیابان شهید کاظمی قرار دارد. 

انتهای پیام
captcha