آثار روزه‌داری در كلام پیامبر(ص) / حتی بیماران هم از رحمت رمضان محروم نمی‌مانند
کد خبر: 3965566
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۷:۴۳

آثار روزه‌داری در كلام پیامبر(ص) / حتی بیماران هم از رحمت رمضان محروم نمی‌مانند

دبیر مجمع نخبگان دانشگاهی و حوزوی استان فارس با بیان اینكه روایتی در كتاب بحار‌الانوار آمده است كه پیامبر مكرم اسلام(ص) فرمود هیچ کسی نیست که ماه رمضان روزه بگیرد و سختی آن را تحمل کند مگر اینکه هفت اثر در زندگی او داشته باشد، به تبیین این آثار پرداخت و گفت: البته اگر کسی بیمار است و عذر دارد و نمی‌تواند روزه بگیرد از این ثواب‌ها محروم نمی‌شود، زیرا ماه، ماه رحمت است.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌رضا حدادیان، دبیر مجمع نخبگان دانشگاهی و حوزوی استان فارس در گفت‌وگو با ایكنا از فارس، به بیان نكاتی درباره آثار روزه‌داری با استفاده از روایات پرداخت و گفت: روایتی در كتاب بحار‌الانوار آمده است كه پیامبر مكرم اسلام(ص) فرمود هیچ کسی نیست که ماه رمضان روزه بگیرد و سختی آن را تحمل کند مگر اینکه هفت اثر در زندگی او داشته باشد، البته هر روزه‌ای این اثر را ندارد.

وی افزود: یکی از آن آثار این است که حرام در بدنش ذوب می‌شود. کسی که نگاه و استماع و... حرام داشته باعث می‌شود که این‌ها در بدنش تحلیل رود یعنی این خود به‌خود پادزهری است که در زندگی حرام را از بین می‌برد. این یک تمرین و ممارست است. کسی که سی روز نخوردن حلال را تمرین می‌کند، بعد از ماه رمضان این فرد می‌تواند حرام را هم نخورد.

حدادیان بیان كرد:‌ در مکه وقتی مُحرم می‌شوید می‌گویند که مورچه را آزار ندهید، بدنت را نخارانید، خون از بدنتان بیرون نیاید. این می خواهد بگوید که تو اینحا نباید مورچه را آزار بدهی تمرین بکن که بعدا مردم را آزار ندهی لذا وقتی انسان روزه می‌گیرد و حلال بر او منع می‌شود می‌تواند دنبال نامحرم نرود، پای صحنه‌های متبذل ننشیند، پس این اولین اثر است. البته عده‌ای نگویند که ما یازده ماه سال را گناه می‌کنیم و در یک ماه رمضان همه آن‌ها ذوب می‌شود.

دبیر مجمع نخبگان دانشگاهی و حوزوی استان فارس با بیان اینكه دومین اثر آن است كسی که روزه می‌گیرد به رحمت خدا نزدیک می‌شود،‌ گفت: در قرآن 114 بار بسم الله الرحمن الرحیم است که 228 بار کلمه رحمت در آن تکرار شده است. بعضی از سوره‌های قرآن با رحمت شروع شده است. مثل سوره مریم. رحمت خدا این قدر مهم است که انبیای الهی دعا می‌کردند ادخلنی فی رحمتک عبادک الصالحین. هر کس که مشمول رحمت خدا شد بقیه مسائل حل است. چنانچه اول دعای كمیل هم می‌گوییم اللهم انی اسئلک برحمتک التی وسعت کل شئی.

وی با تصریح اینكه رحمت خداوند دو قسم است، گفت: یک رحمت عام و فراگیر دارد و نگاه نمی‌کند که طرف مؤمن است یا کافر. به همه این رحمت را می‌دهد. مثل رحمت جاذبه که شامل همه انسان‌های روی زمین است، رحمت هوا، سلامت ، غذا ... و دیگری رحمت خاص است، مثلاً باعث می‌شود که انسان لذت عبادت را بچشد، افسردگی نداشته باشد و باعث احساس آرامش می‌شود و موجب می‌شود که انسان از مرگ نترسد البته رحمت خاص شامل هر کسی نمی‌شود  لذا از خدا می‌خواهیم که این رحمت را به ما بدهد. در دعای مناجات حضرت امیر(ع) می‌فرماید که خدایا به من رحم کن. رحمت خاص خدا این است که از آن‌ها راضی باشد.

حدادیان با بیان اینكه در روزه خداوند رحمتش را شامل بنده می‌کند، افزود: بنده هفده ساعت گرسنگی و تشنگی را تحمل می‌کند مخصوصاً نوجوانانی که سال اولشان است که روزه می‌گیرند و او فقط به‌خاطر خدا دارد این کار را می‌کند. اگر ساعت ناهار این نوجوان جابه‌جا شود نوجوان صدایش در می‌آید. داریم که روزه‌دار یک شادی عجیبی در افطار دارد و یک شادی هم هنگام عید فطر دارد.

دبیر مجمع نخبگان دانشگاهی و حوزوی استان فارس با اشاره به اینكه در روایات آمده است كه جایزه ویژه به فرد روزه‌دار داده می‌شود، گفت: البته اگر کسی بیمار است و عذر دارد و نمی‌تواند روزه بگیرد از این ثواب‌ها محروم نمی‌شود، زیرا ماه، ماه رحمت است. تلاوت قرآن و دعا خواندن و بسیاری کارهای دیگر می توان در این ماه انجام داد. بحث ما بر روی کسانی است که می‌توانند روزه بگیرند ولی به آن بی‌توجهی می‌کنند.

وی به سومین اثر روزه‌داری اشاره كرد و گفت: اثر سوم این است که خداوند سکرات موت را بر فردی که روزه می‌گیرد، آسان می‌کند. سکرات به معنی مستی مرگ است یعنی لحظه‌ای که انسان دارد از بستگانش جدا می‌شود و یک حالت سختی است زیرا لحظه انتقال است. بعضی از اولیا خدا برای آن لحظه گریه می‌کردند، پس برای فرد روزه‌دار لحظه مرگ آسان می‌شود و عزرائیل را به‌صورت خوبی می‌بیند و جان دادن برایش سهل می‌شود.

حدادیان اظهار كرد: اثر چهارم این است که فردی که روزه می‌گیرد از تشنگی و گرسنگی روز قیامت مصون می‌ماند. دانش‌آموزی که صبح تا شب درس می‌خواند و کلاس می‌رود، به امید قبولی در کنکور همه این سختی‌ها را قبول می‌کند. این روایت بسیار زیاد است.

دبیر مجمع نخبگان دانشگاهی و حوزوی استان فارس با بیان اینكه اثر پنجم این است که خداوند او را از آتش جهنم در امان می‌دارد، گفت: یکی از عواملی که باعث جهنمی شدن ماس شیطان است. در ماه رمضان شیطان عملاً دستش بسته است.

وی یادآور شد: اثر ششم این است که خدا از غذاهای پاکیزه بهشت به او می‌خوراند زیرا او مستحق بهشت است. فرمود : هرکس در ماه رمضان روزه بگیرد و با خودش بگوید که هر چند سال که زنده باشم روزه می‌گیرم، اگر او بمیرد و ماه رمضان دیگری را درک نکند به بهشت می‌رود.

حدادیان با بیان اینكه اثر هفتم این است که روزه انسان‌ها، کفاره اشتباه حضرت آدم(ع) که از بهشت رانده شد، می‌شود، گفت: کسانی داشته‌ایم که تمام عمرشان روزه بودند مگر روزهایی که روزه حرام بوده است یا کسانی که از خدا خواسته‌اند که با زبان روزه از دنیا بروند.

وی با ذكر این نكته كه حتی مستحب است بعد از عید فطر انسان شش روز روزه بگیرد، گفت: اگر کسی این شش روز را روزه بگیرد گویی کل سال را روزه بوده است. بزرگان اخلاق می‌گویند علت گرفتن این شش روزه این است که یعنی خدایا ما هنوز خسته نشده‌ایم. امام سجاد(ع) وقتی هلال ماه رمضان می‌رسید لبخند می‌زند و وقتی هلال ماه شوال می‌رسید، اشک می‌ریخت. ایشان وداع با رمضان داشت.

دبیر مجمع نخبگان دانشگاهی و حوزوی استان فارس با تأكید بر اینكه ماه رمضان ماه استثنائی است، گفت:‌ در بین انبیا الهی، برترین انبیا رسول خداست.  در بین اوصیا، برترین وصی حضرت علی(ع) است،  در بین بانوان، حضرت زهرا سیدة‌النساء‌العالمین است.  در ایام هفته جمعه برتر است. در میان ذکرها ذکر سبحان الله و الحمدلله ولا اله الا الله و الله اکبر برتر است.  برترین ماه هم ماه رمضان و برترین شب، شب قدر است. در این ماه ختم یک آیه ثواب ختم کل قرآن را دارد، خواب هم عبادت است. خدا می‌خواهد بگوید که وقتی این‌ها ثواب دارد ببینید که نماز چه ثوابی دارد، البته ضوابطی دارد که بعداً خواهیم گفت.

انتهای پیام
captcha