موفقیت جامعه؛ در پرتوی توجه به قرآن
کد خبر: 3966599
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۶

موفقیت جامعه؛ در پرتوی توجه به قرآن

یکی از طلاب حافظ قرآن حوزه علمیه امام علی(ع) سلماس گفت: قرآن کریم انسان را هم از نظر فردی هدایت می‌کند و هم از نظر اجتماعی، بنابراین افراد قرآنی به مراتب موفق‌تر از افراد غیر قرآنی هستند و حال اگر ما بخواهیم جامعه‌ای موفق از حیث فردی و اجتماعی بسازیم باید بر قرآن و اهمیت آن تأکید بورزیم.

ارسالی امروز ا جامعه موفق در پرتوی توجه به قرآن کریمبه مناسبت ماه رمضان که ماه تولد قرآن، انس با قرآن، بهار قرآن و ماه شناخت و بهره بردارى فکرى و عملى از قرآن است، خبرنگار ایکنا از آذربایجان‌غربی، با رضا ملکی، یکی از طلاب حافظ قرآن حوزه علمیه امام علی(ع) سلماس، در مورد «نقش و جایگاه این کتاب آسمانی در زندگی» مصاحبه‌ای داشته است که در ادامه می‌خوانید:

ایکنا_ تأثیر قرآن در زندگی فردی و اجتماعی شما چه بود؟

قرآن کریم منبع نور الهی است و به‌عنوان ثقل اکبر در کنار اهل بیت(ع) انسان را به سمت معبودش هدایت می‌کند. حال انسانی که با این منبع نور ازلی و ابدی همراه می‌شود، بنابر روایت امام صادق(ع) قرآن با گوشت و پوست و خون او درمی‌آمیزد و چنین انسانی مطمئنا می‌تواند راه از بیراه شناخته و در این مسیر پرالتهاب آخرالزمان خود را به ساحل نجات برساند.

قرآن کریم انسان را هم از نظر فردی هدایت می‌کند و هم از نظر اجتماعی، بنابراین افراد قرآنی به مراتب موفق تر از افراد غیر قرآنی هستند و حال اگر ما بخواهیم جامعه‌ای موفق از حیث فردی و اجتماعی بسازیم باید بر قرآن و اهمیت آن تاکید ورزیم.

ایکنا_ وظیفه شما به عنوان طلاب حافظ در برابر قرآن چیست؟

اولین وظیفه حافظ قرآن کریم، عمل به آیاتی است که حفظ کرده و انتظار مردم نیز او همین است و او می‌تواند با رفتار و کردار قرآنی خود دیگران را به سوی قرآن و دین جذب کند، چنانکه درباره پیامبر اکرم(ص) گفته شده: «خُلقه القرآن؛ اخلاق ایشان قرآنی بود». خداوند هم درباره پیامبرش فرمود «إنک لعلی خلق عظیم». به خاطر همین اخلاق بود که هر کس رسول خدا(ص) را می‌دید، به ایشان گرایش پیدا می‌کرد.

ایکنا ـ آیا همزمان با درس حوزوی کارحفظ قرآن را هم انجام می‌دادید؟

بنده از بدو ورودم به حوزه علمیه در کنار درس، قرآن و حفظ آن را شروع کردم این امر بسیار در تحصیل بهتر علوم حوزوی به من کمک کرد و همچنین در این مدت توفیق حفظ ۱۷ جزء قرآن نصیبم شده است.

ایکناـ برای حفظ بهتر قرآن باید به چه نکاتی توجه شود؟

اصل قضیه داشتن انگیزه و هدفمند بودن در این مسیر است و بعد از آن باید روش را یاد گرفت و آن را به نحو احسن انجام داد.

ایکناـ انگیزه اصلی شما برای پرداختن به حفظ قرآن چه بود؟

می‌گویند رفیق در رفیقش تاثیر می‌گذارد، آمدیم که رفیق قرآن شویم تا تربیتمان کند، در این مسیر از اساتیدی مانند آقایان کوهکن و طاهری بهره‌مند شدم و علاقه بزرگترین انگیزه ام بود.

ایکناـ به نظر شما زیباترین آیه قرآن کدام بوده و چه تأثیری بر شما داشته است؟ بهترین خاطره‌ای که از دوران حفظ و انس با قرآن دارید را بیان کنید؟

آیه 139 سوره آل عمران «وَلَا تَهِنُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ»، این آیه مرا به خودباوری و توانستن رساند و با توجه به این آیه به رسیدن به تمدن نوین اسلامی بیاندیشم و بهترین خاطراتم در دوره‌های قرآنی رقم خورده که در جمعی با صفا که همه در خدمت قرآن بودند، به سر می‌بردم.

ایکناـ تجربه خاصی در روند حفظ قرآن دارید که برای دیگران و به‌ویژه علاقه‌مندان به این حوزه مفید باشد؟

فکر نکنید که وقت نگذاشتن برای انجام تکالیف قرآنی، صرفه جویی در وقت است، اصلا، زیرا در آینده این صفحات پاشنه آشیل شما بوده وقتی علاقه پیدا کردید، زمان بیشتری برای آن صرف خواهید کرد.

ایکناـ تا به حال در مسابقات قرآن شرکت کرده‌اید؟ از موفقیت‌های قرآنی‌تان بفرمایید؟

بله در مسابقات بین حوزوی و اوقاف شرکت کرده‌ام. حفظ قرآن موفقیت است و من هرچه دارم از سفره قرآن دارم که آن را اهل بیت(ع) به من هدیه داده‌اند و این بزرگترین موفقیت در زندگی هر حافظ قرآن است.

انتهای پیام
captcha