روحانی که با جان و دل به تبلیغ دین در مناطق محروم می‌پردازد
کد خبر: 3966640
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۲

روحانی که با جان و دل به تبلیغ دین در مناطق محروم می‌پردازد

ماندگاری، پایایی و گسترش دین خدا در گرو تبلیغ است و اگر هنوز عطر خوش وحی در میان آدمیان پراکنده است و استشمام می‌شود، تنها به دلیل اثر شیوه‌های تبلیغی پیامبران، اولیای الهی، معصومین(ع) و سپس مبلغان دینی بعد از آن‌ها است.

اهمیت تبلیغ تا آنجاست که خداوند در قرآن کریم به پیامبر خود می‌فرماید: «اگر آنچه را بر تو نازل کردیم تبلیغ نکنی، در واقع رسالت خود را انجام نداده‌ای»؛ و این یعنی در پرتو تبلیغ است که راه سعادت و هدایت بر روی انسان‌ها گشوده و مبانی اصلی فرهنگ اسلامی تبیین و درونی می‌شود.

در این میان افرادی هستند که با جان و دل به تبلیغ در مناطق محروم می‌پردازند و انگیزه‌ آن‌ها با درآمد کم کاهش نمی‌یابد، بلکه تلاش می‌کنند تا در مناطق محروم حضور پیدا کنند و به ترویج معارف دینی بپردازند.

مصاحبه‌ای با روحانی مستقر در روستای دزک سفلی شهرستان کوهرنگ انجام شده است، این روستا از جمله روستاهای محروم شهرستان کوهرنگ است.

حجت‌الاسلام محمد جمالپور اهل دزک سفلی روستایی در شهرستان کوهرنگ و روحانی مستقر در این روستا، می‌گوید: در سال 73 وارد حوزه علمیه شدم، از سال 75 به بعد در کنار تحصیل، به کار تبلیغ مشغول شدم و در این سال‌ها در مناطق عشایری و محروم حضور پیدا کردم.

با چه هدفی به حوزه علمیه راه پیدا کردید؟

از ابتدای ورود به حوزه علمیه هدفم انجام کار تبلیغ بود که بتوانم بعد از اتمام تحصیل، کار تبلیغ را در مناطق محروم استان از جمله روستای محل تولدم انجام دهم.

در مناطقی که حضور پیدا می‌کردم برنامه‌های فرهنگی برای مردم منطقه برگزار می‌کردم گرچه کار تبلیغ در مناطق محروم با توجه به نبود امکانات کار سختی است اما من چون این شرایط را درک کرده بودم مشکلی سد راهم نشد، زیرا از ابتدا تصمیم گرفته بودم که حتی اگر شرایط بهتر برایم پیش آمد، ذره‌ای از هدفم دور نشوم.

زمانی که وارد مناطق محروم می‌شدم و می‌خواستم به تبلیغ و ترویج دین بپردازم، متاسفانه مشکلی که طی این سال‌ها در بیشتر روستاها وجود داشت، نبود مسجد بود که با کمک برخی از دوستان و با امکاناتی که وجود داشت، محلی را برای اقامه نماز جماعت آماده می‌کردیم.

تا سال ۸۷ تحصیلات حوزوی را به اتمام رساندم و مدرک سطح سه حوزه را دریافت کردم، در این مدت به مناطق مختلف به عنوان روحانی مستقر، اعزام می‌شدم اما از سال ۹۰ به مدت شش سال برای کار تبلیغ در مرکز شهرستان کوهرنگ(چلگرد) حضور پیدا کردم و مستقر بودم.

از ابتدا که کار تبلیغ را آغاز کردم به کسب درآمد زیاد از این طریق فکر نمی‌کردم زیرا کار طلبگی درآمد پایینی دارد، اما برحسب وظیفه این کار را انتخاب کردم و تا زمانی که بتوانم لحظه‌ای از وظیفه‌ام در راستای تبلیغ دین کوتاهی نخواهم کرد، زیرا مردم مناطق محروم به آشنایی با معارف دینی احتیاج دارند و وظیفه روحانی است که به کار تبلیغ بپردازد و مردم را با این معارف آشنا کنند.

کار تبلیغ در مناطق محروم با توجه به نبود امکانات دشوار نیست؟

شاید برای کسی که شرایط روستا را درک نکرده و با مناطق محروم سازگار نباشد، در ابتدا اندکی دشوار باشد اما من با توجه به اینکه زاده روستا بودم این را با خانواده در میان گذشتم که در این راه برای تبلیغ دین قدم بگذارم تا نتیجه‌ای از کارم بگیرم، امیدوارم خداوند متعال از کاری که انجام می‌دهم راضی باشد و توشه‌ای برای آخرت داشته باشم.

در کنار کار تبلیغ به چه کاری مشغول هستید؟

در کنار کار تبلیغ به کار اقتصادی مشغول هستم که طی شش سال حضور در شهرستان کوهرنگ، تجارب بسیاری کسب کردم، به طوری که حرفه زنبورداری را یاد گرفتم و به کار کشاورزی در روستا مشغول شدم، با توجه به اینکه مردم روستا درآمدی نداشتند، آموزش‌هایی به مردم روستا دادم و اکنون 60 نفر از مردم روستا برای کسب امرارمعاش خود به کار زنبورداری مشغول هستند، البته در ساعات بیکاری به کار اقتصادی می‌پردازم تا لطمه‌ای به کار اصلی که همان تبلیغ است، وارد نشود.

در طی این سال‌ها که کار تبلیغ انجام می‌دادم بیشترین مسئله و مشکل مردم روستا در امر واجبات دینی بود که خوشبختانه توانستم با تشریح مسائل دینی، آگاهی‌های لازم را به آن‌ها منتقل کنم و خوشحالم که توانستم در روستاها و مناطق محروم، مسائل دین را ترویج و مردم را با معارف دینی آشنا کنم.

چرا برخی مبلغان حاضر به تبلیغ دین در مناطق محروم نیستند؟

هر مبلغ باید این را در نظر بگیرد که بعد از اتمام تحصیلات خود به منطقه خود برای کار تبلیغ برگردد، زیرا مبلغ هر منطقه برای تاثیرگذاری و آشنایی با معروف و واجبات دینی باید با زبان قوم خود با مردم سخن بگوید، در کنار مردم و همگام با مردم باشد تا بتواند در کار خود موفق باشد مخصوصا اکنون که مردم در حال فاصله گرفتن از دین هستند و لازم است مبلغان در مناطق محروم حضور پیدا کنند تا شبهاتی که دارند را بتوانند برطرف کنند و راهنمای یکدیگر باشند.

مبلغی که در مناطق محروم قصد استقرار دارد باید زیرساخت‌هایی برای او فراهم باشد تا بتواند مدت طولانی را برای کار تبلیغ سپری کند که متاسفانه مشکل مناطق محروم نبود زیرساخت‌های لازم برای مستقر شدن روحانی است که ممکن است روحانی که زاده روستا نباشد نتواند در روستا به کار تبلیغ بپردازد، بنابراین اگر زیرساخت‌هایی در حد امکان فراهم باشد و حمایت‌های لازم از مبلغ صورت گیرد قطعا اثرگذاری آن بیشتر خواهد بود.

مبلغی که بتواند در شرایط سخت کار تبلیغ را انجام دهد هنر بسیاری کرده است اما لازم است مبلغ در مناطق محروم حضور پیدا کند و خود را با شرایط آن منطقه وفق دهد.

گرچه افرادی بودند که به عنوان روحانی مستقر به مناطق محروم اعزام شدند اما با توجه به شرایط، نتوانستند دوام بیاورند و بعد از گذشت دو ماه آن منطقه را ترک کردند، براساس سال‌ها انجام کار تبلیغ، به دیگر مبلغان توصیه می‌کنم که در ابتدا هدف از ورود به حوزه علمیه که به آن‌ها توصیه می‌شود را فراموش نکنند و تا می‌توانند در مناطق محروم به کار تبلیغ بپردازند، گرچه با وجود نبود امکانات کار دشواری است و بسیاری از افراد تبلیغ در دیگر مناطق را بر مناطق محروم ترجیح می‌دهند، اما باید مردم روستا را همچون خانواده خود دانست که نیاز به آشنایی با معارف دین دارند، شاید در ابتدا کار دشواری باشد اما اگر وظیفه خود را در نظر بگیرند، قطعا در انجام کار تبلیغ در مناطق محروم پیشگام خواهند شد.

انتهای پیام
captcha