روزه‌داری؛ مصداق رحمت عام خداوند
کد خبر: 3966650
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۹

روزه‌داری؛ مصداق رحمت عام خداوند

روزه‌داری در ماه مبارک رمضان یکی از نعمت‌های فراگیر و مصداق رحمت خداوند است که شامل همه انسان‌ها می‌شود.

روزه‌داری؛ مصداق رحمت عام خداوندیکی از مهم‌ترین تفاوت‌های ماه مبارک رمضان با سایر ماه‌ها در طول سال روزه‌داری و صبر در برابر گرسنگی و تشنگی است. یعنی تمرین صبر در برابر پیشامدها و حوادث است. اهمیت روزه‌داری و صبر در برابر گرسنگی و تشنگی به اندازه‌ای مورد تأکید خداوند و ائمه اطهار قرار دارد که در آیات و روایات متعددی بر آن تأکید شده است.

هر چند که بر اساس توصیه‌های دینی روزه‌داری تنها پرهیز از خوردن و آشامیدن نیست بلکه طبق فرمایش گهرباری از امام علی(ع) «روزه قلب بهتر از روزه زبان است و روزه زبان بهتر از روزه شکم».

یکی از آثار و برکات روزه ماه مبارک رمضان پرهیز از رفتارهای ناپسند مانند عصبانیت، خشم، غیبت کردن، تهمت زدن، دروغگویی، بدگویی و... است. این نوع رفتارها که از آن به رذائل اخلاقی نام برده می‌شود در اثر تمرین روزه‌داری و پی بردن به چرایی و چگونگی روزه‌داری است.

اکرم امینی، کارشناس مذهبی و مدرس دانشگاه، در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان شرقی، با اشاره به اهمیت رعایت مسائل اخلاقی در ماه صیام، گفت: فلسفه روزه‌داری در این ماه علاوه بر بهره‌گیری از فیوضات معنوی و مذهبی آن، کنترل هیجانات و پرهیز از محرمات نیز واجب است. یعنی با این کارها تقوی و خودسازی را در وجود خود افزایش می‌دهد و چه بهتر است پرهیزگاری و حال معنوی و تقوی حاصل شده بعد از ماه مبارک رمضان و در طول سال نیز همراه فرد باشد.

وی ادامه داد: روزه حقیقی راهی برای تسلط انسان بر نفس خویش و مبارزه با هوای نفس است.

امینی، با اشاره به تأثیر روزه در بعد فردی و اجتماعی بیان کرد: مهم‌ترین موضوعی که در بحث روزه‌داری مطرح است همدردی با فقرا و نیازمندانی است که در طول سال در فقر مالی هستند حس مشترک داشته و می‌توانند با آنها همدردی کنند.

وی ادامه داد: امام صادق (ع) فرمودند «روزه به این دلیل واجب شده است که میان فقیر و غنی مساوات برقرار گردد و این به جهت آن است که غنی طعم گرسنگی را بچشد و نسبت به فقیر ادای حق کند؛ چرا که اغنیا معمولاً هر چه را بخواهند برای آنها فراهم است، خدا می‌خواهد میان بندگان مساوات باشد، و طعم گرسنگی و درد و رنج را به اغنیا بچشاند تا آنان به ضعیفان و گرسنگان رحم کنند».

این کارشناس مذهبی روزه‌داری را مصداق رحمت عامه خداوند ذکر کرد و افزود: روزه داری در ماه مبارک رمضان یکی از نعمت‌های فراگیر و مصداق رحمت خداوند است که شامل همه انسان‌ها می‌شود چرا که خداوند در این ماه درهای رحمت خود را به روی انسان گشوده و درصدد است انسان‌ها را با تمرین صبر و تقوی به کمال برساند. آنهایی که متخلق به اخلاق الهی می‌شوند یعنی از محرمات دوری می‌کنند در نزد خداوند از جایگاه ویژه‌ای برخوردار هستند.

وی یکی دیگر از آثار روزه‌داری را آخرت گرایی نامید و گفت: همان طور که ذکر شد روزه داری تمرین صبر در برابر تشنگی و گرسنگی است ولی این فرم ظاهری روزه داری است، در حقیقت تحمل گرسنگی و تشنگی به یاد سختی گرسنگی و تشنگی در روز قیامت می افتد و با در‌ک این حال تصمیم می‌گیرد برای آن روز زاد و توشه‌ای برای خود جمع کند.

امینی با اشاره به آثار اجتماعی روزه‌داری نیز  تصریح کرد: علاوه بر اینکه روزه آثار فردی دارد و آن تقویت فضائل اخلاقی است در بعد اجتماعی نیز روزه موجب کاهش ناهنجاری های اجتماعی می‌شود.

طبق آماری که از سوی پلیس در رسانه‌ها اعلام می‌شود میزان جرم و جرائم و رفتارهای خشونت آمیز هم در این ماه کاهش پیدا می‌کند و این در اثر ایجاد فضای معنوی در جامعه و کاهش آسیب‌های اجتماعی، تقویت آستانه تحمل افراد و افزایش تاب آوری افراد در جامعه است.

وی با اشاره به اینکه بروز خیلی از موارد جرم و جنایت در جامعه ناشی از عصبانی شدن، غضب و شهوت ناشی می‌شود در ماه مبارک رمضان روزه‌داری روحیه تقوی و صبر در برابر امور فردی و اجتماعی را افزایش می‌دهد در نتیجه انسان با کنترل کردن عصبانیت و خشم خود به کاهش آسیب‌های اجتماعی در جامعه کمک می‌کند و این یکی از آثار معنوی جامعه در ایام ماه مبارک رمضان است.

انتهای پیام
captcha