راهی برای انتقال محفوظات جدید به حافظه بلندمدت + صوت
کد خبر: 3967018
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۱
نکته‌ای برای حافظان قرآن /

راهی برای انتقال محفوظات جدید به حافظه بلندمدت + صوت

حجت‌الاسلام والمسلمین میریحیی، مدرس و حافظ کل قرآن کریم، ضمن تشریح روند قرارگیری محفوظات، اظهار کرد: حافظه انسان دو بخش کوتاه‌مدت و بلندمدت دارد. در واقع حفظ جدید ابتدا به حافظه کوتاه‌مدت فرستاده می‌شود و برنامه مرور 10 درس، حفظ جدید را در این حافظه تثبیت می‌کند و به مرور به حافظه بلندمدت می‌فرستد. مرور محفوظات موجب قوام تثبیت حفظ می‌شود.

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد میریحیی، مدرس و حافظ کل قرآن، ضمن تأکید بر مباحثه محفوظات و مرور 10 درس، گفت: این برنامه‌ریزی طبیعی است، چراکه حفظ کردن فرایندی دارد به عبارت دیگر از آغاز حفظ جدید کار مهمی را انجام می‌دهیم. بنابر این اینکه انسان بتواند تصویر آیات را با خواندن از روی مصحف شریف و با روخوانی و روان‌خوانی به ذهن منتقل کند، اهمیت فراوانی دارد.

وی با اشاره به اینکه حافظه انسان دو بخش کوتاه‌مدت و بلندمدت دارد، اظهار کرد: حفظ جدید در ابتدا به حافظه کوتاه‌مدت فرستاده می‌شود و برنامه مرور 10 درس، حفظ جدید را در حافظه کوتاه‌مدت تثبیت می‌کند و به مرور به حافظه بلندمدت می‌فرستد و مرور محفوظات موجب می‌شود تا قوام و تثبیت حفظ قوی‌تر پیش رود.

میریحیی درباره رعایت این نظم و تأثیر آن بر فرایند انتقال محفوظات از حافظه کوتاه‌مدت به بلندمدت بیان کرد: مباحثه نیز به دلیل اینکه نوعی تحویل دادن است، ضرورت دارد. تحویل دادن، مرحله‌ای از تکالیف حفظ محسوب می‌شود. فردی که علاقه‌مند به حفظ است باید به سه نکته توجه کند؛ درست بخواند، درست حفظ کند و درست تکرار کند.

این حافظ و مدرس قرآن اضافه کرد: به طور قطع هنگامی که از روی مصحف شریف با استفاده از صوت ترتیل قاریان مطرح یا با اتکا به تسلط خودتان به روخوانی قرآن مشغولید یا با کمک مربی‌تان می‌خوانید، اطمینان دارید که درست می‌خوانید، اما درست حفظ و تکرار کردن منوط به ارائه محفوظات است. اگر ارائه در قالب مباحثه باشد، اعتمادبه‌نفس فرد را بالا می‌برد. ضمن اینکه فرد از اطمینان بالاتری نسبت به محفوظاتش برخوردار خواهد بود.

کد
انتهای پیام
captcha