
به گزارش خبرنگار ایکنا، علی الهیار ترکمن، قائم مقام وزیر آموزش و پرورش در ستاد مرکزی بزرگداشت مقام معلم در نشستی خبری که امروز هفتم اردیبهشتماه برگزار شد، به تشریح برنامههای هفته معلم (۱۲ تا ۱۸ اردیبهشت)، پرداخت و در سخنانی اظهار کرد: مقام معظم رهبری در سخنان خود در شهریورماه سال گذشته، معلمان را افسران پیشرفت کشور نامیدند. ایشان سه سطح را برای حفظ شأن و تکریم معلمان تعیین کردند که خود معلم، ستاد وزارتخانه و دستگاههای فرهنگی مربوط به ویژه رسانه ملی از آن جمله هستند. برنامههای ما در هفته معلم نیز انعکاس تلاشها و قدردانی از زحمات آنها به ویژه در دوران کروناست. معلمان، سربازان خط آموزش در دوران کرونا هستند.
وی در بخشی از سخنان خود به نامگذاری روزهای هفته معلم پرداخت و گفت: روز یکشنبه ۱۲ اردیبهشت، با عنوان «شهید مطهری، معلم ماندگار» نامگذاری شده است. همچنین روز دوشنبه ۱۳ اردیبهشت؛ «معلم، قدر و منزلت معلمی»، روز سهشنبه ۱۴ اردیبهشت؛ «معلم، افسران سپاه کشور»، روز سهشنبه ۱۵ اردیبهشت؛ «معلم، مرجعیت تربیتی و اجتماعی»، روز پنجشنبه ۱۶ اردیبهشت؛ «معلم، زیستبوم جدید، چالشها و فرصتها»، روز جمعه ۱۷ اردیبهشت؛ «معلم، خانواده و مشارکت اجتماعی» و روز شنبه ۱۸ اردیبهشت؛ «معلم، پیشسکوتان و چهرههای ماندگار» نامگذاری گردیده است. در کنار این نامگذاری، برنامههای اجرایی نیز پیشبینی شده که از آن جمله میتوان برنامه دیدار رئیسجمهور با فرهنگیان را در روز شنبه ۱۱ اردیبهشت را نام برد که در این مراسم هشت نفر از فرهنگیان به صورت حضوری تقدیر میشوند و مابقی به صورت ویدئو کنفرانس و در استانها مورد تقدیر قرار میگیرند.
قائممقام وزیر ادامه داد: روز یکشنبه ۱۲ اردیبهشت نیز پخش بیانات رهبر انقلاب و ارسال پیام تبریک وزیر به معلمان را خواهیم داشت. همچنین گفتوگوی زنده وزیر به مناسبت گرامیداشت مقام معلم و نیز گفتوگوی تلفنی وزیر با خانواده شهیدان مطهری، رجایی و باهنر را در برنامه داریم. روز دوشنبه نیز دیدار غیرحضوری وزیر و فرهنگیان در سراسر کشور را خواهیم داشت. روز چهارشنبه وزیر آموزش و پرورش و معاونان در برنامههای رسانه به مناسبت مقام شامخ معلم شرکت میکند. روز پنجشنبه ۱۶ اردیبهشتماه نیز دیدار غیرحضوری فرهنگیان با رئیس مجلس را خواهیم داشت. روز شنبه، ۱۸ اردیبهشت نیز وزیر در شبکه شاد سخنرانی و دیدار خواهد داشت و جمعبندی هفته بزرگداشت را انجام میدهد.
الهیار ترکمن با بیان اینکه در سال ۱۴۰۰ برای نخستینبار برنامهای تحت عنوان شناسایی جلوههای معلمی تدوین شده است، افزود: این برنامه با استقبال خوب معلمان مواجه شد و تلاش کردیم بالاترین امتیازات و مستندات را جمعآوری و معرفی کنیم. بر همین اساس ۳۰۵ هزار و ۹۱۱ معلم در برنامه خودارزیابی عملکردی شرکت کردند و از این تعداد ۲۲۸ هزار و ۱۸۹ نفر در سطح مدرسه ارزیابی و به منطقه معرفی شدند. ۷۰ هزار نفر مستندات را در سامانه بارگذاری کرده بودند. ۴ هزار و ۲۶ نفر وارد ارزیابی استانی و در نهایت ۳۸۳ نفر وارد مرحله کشوری شدند که از این افراد تجلیل خواهد شد.
ضرورت تدوین قانون خاص معلمان برای جبران تبعیضها
وی همچنین درباره اثربخشی برنامههای این هفته نیز گفت: در مدیریت مشاغل نارضایتی شغلی اپیدمی است و کانونهای صنفی در مشاغل به همین منظور شکل میگیرند. احساس تبعیض نهادینه شده برای فرهنگیان هم وجود دارد. در این باره نیازمند تدوین قانون خاص برای شرایط معلمی هستیم تا زمینهساز جبران خدمت مناسبی برای معلمان باشد. باید به سمت مطالبات سطح بالاتر که نوسازی در فرایندها و روشهای مالی اداری در چارچوب سندتحول بنیادین است حرکت کنیم.
معاون وزیر در خصوص راهاندازی سازمان نظام معلمی اظهار کرد: شکلگیری سازمان نظام معلمی با توجه به شرایط ناظر بر ساختار مالی و اداری وزارتخانه نمیتواند نقش مؤثری داشته باشد. پیش از آن نیازمند تدوین قانون خاص اداری و مالی آموزش و پرورش هستیم تا پس از آن سازمانی ناظر بر آن فعالیت کند. برنامه هفتم توسعه در این باره میتواند کمک کند و ارتقای عملکردی وزارتخانه را به همراه داشته باشد.
الهیار ترکمن در این نشست خبری همچنین درباره کمبود معلم در آموزش و پرورش و اینکه در چه رشتههایی و چه مقاطعی با کمبود معلم مواجه هستیم، گفت: کمبود معلم را به تفکیک هر مقطع و هر رشته داریم، اما اطلاعات ریز و دقیق باید در اختیار دستگاههای تصمیمگیر قرار گیرد و برای مجوزهای سال ۱۴۰۰ اقدامات عملی انجام شود. در این زمینه کارگروهی نیز وجود دارد تا برنامه جامع نیروی انسانی دنبال شود. شیوههای تأمین نیرو در آموزش و پرورش به نسبت دانش آموزان با کل کارکنان آموزش و پرورش است و دارای یک مصوبه نیز هست.
قائممقام وزیر آموزش و پرورش درباره معیشت فرهنگیان نیز بیان کرد: یکی از مصادیق تکریم معلم موضوع بهبود وضعیت معیشتی آنان است. با توجه به سیاستهای دولت در رتبهبندی سالهای ۹۴ و ۹۸ ضرایبی به حقوق فرهنگیان اضافه شد. برخی معتقدند کاری که ما کردیم رتبهبندی نبود. اگر از ظرفیت قانون استفاده نمیکردیم، سرنوشت لایحهای که تحت عنوان رتبهبندی به مجلس رفته جور دیگری رقم میخورد. رتبهبندی در مجلس نیز اعلام وصول شده و امیدواریم با رایزنی بتوانیم لایحه جامعی داشته باشیم که همه جنبههای کمی و کیفی را برای جامعه فرهنگیان افزایش دهد.
الهیار ترکمن همچنین درباره وضعیت مسکن فرهنگیان افزود: در برخی استانها زمینهایی معرفی شد که مورد استقبال کمتری واقع شده است. تا کنون ۴۳ هزار واحد کلید خورده است و اکثر آنها در سال ۱۴۰۰ تحویل خواهد شد. طبق آمار و اطلاعات موجود، در حدود ۱۷۰ هزار فرهنگی شاغل و بازنشسته فاقد مسکن هستند.
وی درباره خرید خدمتیها نیز بیان کرد: ۱۶ هزار نفر خرید خدمات داریم که البته از سال ۹۶ تا کنون افزایش نداشته است. خرید خدمات معادل خصوصیسازی نیست. از سال ۹۶ نیز در حدود ۳۵۰ هزار دانش آموز تحت آموزش این معلمان هستند و این رقم تغییری نکرده است. در استانهای سیستان و بلوچستان، خوزستان و اصفهان حتی نتایج حضور مؤثر خرید خدمتیها را میتوان مشاهده کرد.
انتهای پیام