اجرای دو رویداد مهم قرآنی از سوی وزارت ارشاد و تعریف مأموریت کلیدی برای سازمان تبلیغات
کد خبر: 3968049
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۸
نگاهی به مهم‌ترین رویدادهای قرآنی هفته /

اجرای دو رویداد مهم قرآنی از سوی وزارت ارشاد و تعریف مأموریت کلیدی برای سازمان تبلیغات

در این هفته، نوزدهمین دوره آزمون سراسری قرآن و عترت به صورت مجازی و تمام الکترونیک برگزار شد، همچنین با برگزاری نشست خبری نخستین نمایشگاه مجازی قرآن، فردا شاهد افتتاح این رویداد خواهیم بود.

اجرای دو رویداد مهم قرآنی به همت وزارت ارشاد / تعریف مأموریت کلیدی برای سازمان تبلیغات

به گزارش ایکنا، روزهای آغازین اردیبهشت‌ماه شاهد واکنش یکی از مدیران امور قرآنی کشورمان به حاشیه‌های ایجاد شده از سوی یک فعال رسانه‌ای در مورد تعداد حافظان قرآن بودیم، همچنین در این هفته نخستین جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی در سال 1400 نیز برگزار شد و مهم‌ترین خروجی آن تأکید بر تهیه یک پلتفرم برای اجرای فعالیت‌های قرآنی در فضای مجازی بود، مأموریتی که بر دوش سازمان تبلیغات اسلامی گذاشته شد.

برگزاری نشست خبری نخستین نمایشگاه مجازی قرآن یکی دیگر از رویدادهای قرآنی این هفته بود. در خبر دیگری که از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت قرآن و عترت این وزارتخانه منتشر شد، از برگزاری نوزدهمین دوره آزمون سراسری قرآن و عترت به صورت تمام الکترونیک در روزهای هشتم تا دهم اردیبهشت‌ماه خبر داده شد. در ادامه نگاهی گذرا به رویدادهای این هفته خواهیم داشت.

هیچ آمار رسمی از تعداد حافظان قرآن ارائه نشده است

اولین روز هفته جاری با واکنش یکی از مدیران امور قرآنی کشور به اظهار نظر یکی از اهالی رسانه در مورد تعداد حافظان قرآن کریم آغاز شد. این واکنش در پی اظهار نظر در مورد تعداد حفاظ قرآن کریم در کشور و ادعای ارائه آمار اشتباه به مقام معظم رهبری بود که دبیر ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم، که بالاترین مرجع در زمینه حفظ قرآن است، واکنش نشان داد. مهدی قره‌شیخلو با تأکید بر اینکه هیچ آماری از تعداد حافظان قرآن کریم به هیچ مرجعی رسمی ارائه نشده، در مورد تعداد حافظان قرآن گفت: با توجه به اینکه آمار رسمی وجود ندارد نمی‌توان به صورت تخمینی هم اعلام کرد که چه تعداد حافظ قرآن در کشور وجود دارد.

تهیه‌کننده با اخلاق شبکه قرآن و معارف سیما درگذشت

«حمیدرضا محمد علیزاده»، تهیه‌کننده بااخلاق شبکه قرآن و معارف سیما اوایل هفته جاری در اثر ابتلا به بیماری کرونا، دار فانی را وداع گفت. وی در آستانه ماه مبارک رمضان درصدد تهیه و تولید برنامه تلویزیونی طرح ملی حفظ سه‌ساله قرآن کریم برای نوجوانان و کودکان بود. مسئولیت‌پذیری، نوآوری، تواضع و حسن معاشرت ایشان از شاخص‌های بارز اخلاقی مرحوم علیزاده بود.

سازمان تبلیغات اسلامی مأمور تهیه پلتفرم قرآنی شد

اولین جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی در سال ۱۴۰۰، پنجم اردیبهشت‌ماه به دو صورت حضوری و مجازی برگزار شد. در این جلسه علاوه بر تصویب عضویت وزارت بهداشت و ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد در کمیسیون تبلیغی و ترویجی، به سازمان تبلیغات اسلامی نیز مأموریت داده شد تا یک پلتفرم برای ارائه فعالیت‌های قرآنی در فضای مجازی در سطح ملی و بین‌المللی راه‌اندازی کند؛ مأموریتی که دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از آن به عنوان یک تصمیم تاریخی یاد کرد. 

حضور مؤذن غیرمصوب در رسانه ملی تخلف است

در این هفته و در زمان پخش زنده برنامه افطار شبکه تهران، در موعد اذان مغرب، شاهد حضور فردی برای اجرای اذان بودیم که اجرای ضعیف آن نقدهایی را از سوی برخی از فعالان قرآنی به همراه داشت. محمدتقی میرزاجانی، معاون اجرایی شورای عالی قرآن که نهاد متبوعش وظیفه نظارت بر پخش قرائت، دعا، مناجات، اذان و همه نغمه‌های دینی در صداوسیما را بر عهده دارد در این رابطه توضیحاتی را ارائه داد، وی با اشاره به اینکه همه تلاوت‌ها و اذان‌هایی که در اوقات اذانگاهی شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی پخش می‌شود، اعم از تولیدی و زنده باید مجوز شورای عالی قرآن را دریافت کنند، گفت: مواردی مثل استفاده از مؤذن غیر مصوب اذان مغرب جمعه، شبکه ۵ سیما، تخلف از ضوابط مصوب شورای عالی قرآن بوده که موضوعات این‌چنینی بلافاصله به شبکه مربوطه تذکر داده می‌شود. 

پویشی برای احیای مطالبه قرآنی مقام معظم رهبری

این هفته همچنین خبر راه‌اندازی پویش جلسات خانگی قرآن کریم اعلام شد، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی، مسئول پویش مردمی جلسات خانگی قرآن در مورد این پویش و اهداف آن، گفت: سال ٩٨ در دیدار طلیعه رمضان جمعی از قرآنیان با مقام معظم رهبری، ایشان ما را نسبت به یک عرصه فراموش‌ شده تنبه دادند و فرمودند: «دوره‌های خانگی قرآن را احیا کنید». بر همین اساس بر آن شدیم که با برگزاری پویش جلسات خانگی قرآن، ضمن حراست از جایگاه مردمی این جلسات برای گسترش کمی و کیفی این گفتمان قرآنی گام برداریم. در این مسیر قرآنیان و دغدغه‌مندان بسیاری از سراسر میهن اسلامی با ما همراه و همدل هستند و تا کنون بیش از دو هزار جلسه خانگی شناسایی و ثبت شده‌اند.

نخستین «جشنواره قرآن و عترت خانواده؛ مدیریت شهری و روستایی» برگزار می‌شود

همزمان با ماه مبارک رمضان، اولین «جشنواره قرآن و عترت خانواده مدیریت شهری و روستایی کشور» با حضور حجج اسلام حریزاوی، معاون سازمان تبلیغات اسلامی، مهدی اخوان‌صباغ، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم و مهدی جمالی‌نژاد، معاون وزیر کشور و رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، در سالن جلسات سازمان دارالقرآن برگزار شد. جامعه مخاطب جشنواره قرآن و عترت خانواده مدیریت شهری و روستایی کشور چیزی حدود ۵۰۰ هزار نفر از پرسنل به همراه خانواده‌های سازمان‌های تحت پوشش این جشنواره خواهد بود. این جشنواره با مشارکت وزارت کشور و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری و همچنین سازمان دارالقرآن برگزار می‌شود و دبیرخانه آن در سازمان دارالقرآن الکریم مستقر است. نخستین جشنواره قرآن و عترت خانواده مدیریت شهری و روستایی کشور از روز میلاد امام حسن مجتبی(ع) کار خود را آغاز خواهد کرد و اختتامیه آن نیز روز میلاد امام رضا(ع) اعلام شده است. 

تفسیر همراه گامی ارزشمند در راستای عمومی‌سازی فهم و تدبر در قرآن است

آیین رونمایی از تفسیر همراه (تفسیر کوتاه آیات قرآن مجید) ۷ اردیبهشت‌ماه با حضور حجج‌اسلام حاج‌علی‌اکبری، رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور و حبیب‌رضا ارزانی، رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد کشور در محل ستاد فهما برگزار شد. در بخشی از این مراسم حاج‌علی‌اکبری گفت: مجموعه «تفسیر همراه» کاری ارزشمند و گامی در راستای عمومی‌سازی فهم و تدبر قرآن است، این کار با هدف پیاده کردن قرآن در عمل، از نظر روشی رویکرد تازه‌ای را ارایه و همچنین انتخاب‌های بهتری داشت که به نظر می‌رسد به دلیل رویکرد جمعی کار باشد. همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین ارزانی نیز با اشاره به محتوا و نوع ارایه آیات در این مجموعه، اظهار کرد: بسیاری از آیات منتخب با سبک زندگی در این تفسیر ارایه شده که می‌تواند مورد استفاده خانواده‌ها باشد.

تقویت عدالت در توزیع اقلام فرهنگی با برگزاری نمایشگاه مجازی قرآن

نشست خبری اولین نمایشگاه مجازی قرآن کریم نیز هفتم اردیبهشت‌ماه، با حضور عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رمضان‌علی سبحانی‌فر، مدیرعامل شرکت ملی پست ایران، ایوب دهقان‌کار، مدیر مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران در سالن اجتماعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد. در این نشست معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تشریح جزئیات نخستین دوره نمایشگاه مجازی قرآن، برگزاری این نمایشگاه را راهی برای تقویت عدالت توزیع اقلام فرهنگی برشمرد و گفت: این نمایشگاه تسهیل دسترسی‌های فرهنگی و دینی را محقق خواهد کرد.

اسامی مدیران بخش‌های نمایشگاه مجازی قرآن اعلام شد

در خبر دیگری از نمایشگاه قرآن اسامی مدیران بخش‌های مختلف نمایشگاه مجازی قرآن کریم از سوی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام شد. این نمایشگاه در دو بخش فروشگاهی و محتوایی با همکاری خانه کتاب و ادبیات ایران؛ از تاریخ ۱۱ تا ۲۱ اردیبهشت‌ماه سال جاری (۱۸ تا ۲۸ ماه مبارک رمضان) برگزار می‌شود.

ضبط ۳۰۰ تلاوت جدید برای رسانه ملی با رویکرد معنامحوری

مدیر شبکه قرآن و معارف سیما در این هفته طی گفت‌وگویی با ایکنا از ضبط ۳۰۰ تلاوت جدید برای پخش از رسانه ملی به ویژه در موعد اذان‌گاهی با دو رویکرد بهره‌مندی از چهره‌های جدید و تلاوت‌های معنی‌محور با همکاری شورای عالی قرآن و سازمان اوقاف و امور خیریه خبر داد. وی گفت: در حوزه تلاوت و اذان ملاحظات شبکه‌ای باید در نظر گرفته شود، هر شبکه‌ای یک مخاطب و مأموریتی دارد و متناسب با آن، باید برایشان تلاوت و اذان طراحی کنیم. هر شبکه‌ای هویت بصری خودش را دارد، یعنی در تلاوت هم از لحاظ شکلی و فرمی و هم محتوا و انتخاب قطعات، دقت‌نظرهایی است که حتماً باید مدنظر قرار بگیرد و ان شاءالله با تعامل با شورای عالی قرآن این موضوع پیگیری می‌شود.

رقابت ۱۲۰ هزار نفر در آزمون سراسری قرآن

در این هفته خبر مهم دیگری از وزارت ارشاد و معاونت قرآن و عترت انتشار یافت و بر اساس آن از برگزاری نوزدهمین آزمون سراسری قرآن و عترت از هشتم اردیبهشت‌ماه به صورت تمام الکترونیک و غیر حضوری در سراسر کشور، خبر داده شد. قبل از شروع این آزمون که بیش از ۱۲۰ هزار نفر در سه گروه و ۱۴ رشته آزمونی در آن حضور دارند، عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی شروع فرایند این آزمون را اعلام کرد. این آزمون که برای اولین بار به صورت مجازی برگزار می‌شود، پیش از این قرار بود، اواسط اسفندماه سال ۹۹ برگزار شود، اما به دلیل فراهم نبودن زیرساخت‌های لازم، زمان اجرای آن به اوایل اردیبهشت‌ماه موکول شد.

هر منطقه تهران یک میز قرآنی دارد

در این هفته همچنین حجت الاسلام والمسلمین میثم امرودی، رئیس سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری تهران از مجهز شدن مناطق مختلف تهران به میز قرآنی خبر داد وگفت: در حال حاضر فرهنگسرای قرآن در تمام مناطق یک میز قرآنی تشکیل داده است که دبیرخانه آن در فرهنگسرای قرآن مستقر است بنابراین جغرافیای کاری فرهنگسرا گسترده شده است. وی درباره هیئت اندیشه ورز قرآنی سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری تهران، ادامه داد: دبیرخانه هیئت اندیشه‌ورز قرآنی در فرهنگسرای قرآن مستقر است و اعضای شورای اندیشه‌ورز نیز شخصیت‌های برجسته قرآنی در حوزه های مختلف اعم از حفظ، مفاهیم، تجوید و تفسیر هستند و جغرافیایی کاری آن نیز در سطح تهران است.

انتهای پیام
captcha