ضرورت تأسی مسلمانان از روحیه مجاهدان صدر اسلام
کد خبر: 3968118
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۶
مفتی مصر تأکید کرد:

ضرورت تأسی مسلمانان از روحیه مجاهدان صدر اسلام

مفتی مصر تأمل در ابعاد وقوع غزوه بدر در هفدهم رمضان سال دوم هجری را موجب معرفت مسلمانان نسبت به تحولات جهان امروز توصیف کرد و گفت: امت اسلام برای نیل به جایگاه واقعی خود از روحیه مجاهدان صدر اسلام تأسی گرفته و با یکدیگر متحد باشند.

به گزارش ایکنا به نقل از پایگاه خبری المصری الیوم، «شوقی علام»، مفتی مصر ماه رمضان را از جهت اراده محکم مؤمن برای خلق پیروزی‌ها و غلبه بر هوا و هوس، ماه موفقیت‌ها در همه سطوح توصیف کرد.

مفتی مصر در نطق روزانه ماه رمضان خود در برنامه تلویزیونی «کتب علیکم الصیام» اضافه کرد که ماه رمضان برای انجام کارهایی که باید انجام شود و تأخیر در آن جایز نیست، مانعی نخواهد بود که از جمله آن روبه‌رو شدن با دشمن است همان چیزی که در جنگ بزرگ بدر در زمان پیغمبر اسلام اتفاق افتاد.

او اظهار کرد: جنگ بدر در ماه رمضان که ماه نبردهای سرنوشت‌ساز تحولات اساسی و پیروزی‌های قاطع تاریخی برای امت محمدی است، رخ داد و کسی که در قرن‌های متوالی تاریخ تأمل می‌کند، می‌یابد که بیشتر حماسه‌های مسلمانان و پیروزی‌های آنها در ماه مبارک رمضان اتفاق افتاده است که شروع آن با جنگ بزرگ بدر در هفدهم ماه رمضان سال دوم هجرت پیامبر(ص) بوده است.

شوقی علام گفت: جنگ در اسلام، جنگی در نهایت پاكی است و این مسئله در هر دو بعد نظریه و كاربرد در دین اسلام و در میان مسلمانان بسیار روشن است.

مفتی مصر تأکید کرد: این توفیق الهی و موفقیت خیره‌کننده مسلمانان بر دشمنانی که به توانایی‌ها و دستاوردهای مسلمانان چشم طمع داشتند و استقلال، امنیت و اطمینان آنها را تهدید می‌کردند، جز با عزم صادقانه، اراده قوی و حفظ خود از بندگی شهوات و تسلیم شدن در برابر وسوسه‌ها حاصل نشد که این‌ها هم ویژگی روزه‌داری است.

وی ادامه داد: اما این نبرد ابدی، مانند دیگر نبردها تأیید می‌کند که اصل در رابطه بین مسلمانان و دیگران مبتنی بر همزیستی، گرایش به صلح، تعهد به ارزش‌ها و اخلاقیات و تلاش در راه درستی و نیکی بدون هر گونه تمایز و تبعیض است.

علام تصریح کرد: پیامبر اکرم(ص) و یارانش پانزده سال قبل از این جنگ انواع آزار و اذیت‌ها و عذاب‌ها را تحمل کردند و همین ویژگی‌های جنگ بزرگ بدر از ترجیح دادن صلح و از بین رفتن گزینه‌های غیر جنگ و مشورت میان فرمانده و سربازانش همگی درس‌های باشکوهی در مورد همزیستی و صلح ارائه می‌دهد و نماد بزرگی در مبارزه و سربلندی را نشان می‌دهد و همه این نمونه جنگ‌ها قادر است که برای امروز ما نقطه آغازین مسیر امت به سمت ثبات و پیشرفت و دستیابی به همبستگی میان امت اسلامی با جهان و بشریت باشد.

مفتی مصر تأکید کرد که غزوه‌های پیامبر صلی الله علیه و آله در دفاع از وجود دولت صورت گرفت و هرگز مسئله حمله غیرعادلانه و تجاوز به دیگران نبود و این همان چیزی است که پیامبر ارتش‌های مسلمان را به آن توصیه می‌کرد و می‌فرمود: «أُوصِيكُمْ بِتَقْوَى اللَّهِ؛ لا تَعْصُوا، وَلا تَغُلُّوا، وَلا تَجْبُنُوا، وَلا تُغْرِقُوا نَخْلًا، وَلا تحْرِقُوا زَرْعًا، وَلا تَحْبِسُوا بَهِيمَةً، وَلا تَقْطَعُوا شَجَرَةً مُثْمِرَةً، وَلا تَقْتُلُوا شَيْخًا كَبِيرًا، وَلا صَبِيًّا صَغِيرًا».

مفتی مصر در پایان همچنین از همه امت اسلامی خواست با بهره‌مندی از روحیه مجاهدان صدر اسلام در تحقق پیروزی‌ها و فتوحات اسلامی با یکدیگر تلاش و همکاری کنند و متحد باشند تا امت اسلامی جایگاه شایسته خود را در بین امت‌ها به خود اختصاص دهد.

انتهای پیام
captcha