فراهم شدن زمینه درک و فهم قرآن، به واسطه شب‌های قدر
کد خبر: 3968837
تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۸

فراهم شدن زمینه درک و فهم قرآن، به واسطه شب‌های قدر

امام جمعه موقت شهرکرد با بیان اینکه در شب‌های قدر باید زمینه درک و فهم قرآن، تفکر، تعقل و تدبر در آیات را فراهم کنیم، گفت: یکی از مهم‌ترین اعمال در شب‌های قدر استغفار، توبه و طلب آمرزش است، بنابراین انسان باید باور داشته باشد که خدا توبه را می‌پذیرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن فاطمی، امام جمعه موقت شهرکرد در گفت‌و‌گو با ایکنا از چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه شب قدر شب بیدار شدن است، اظهار کرد: ارزش شب قدر به نزول قرآن است، افراد برای درک حقيقت اين شب بايد با قرآن، معارف و حقايق آن ارتباط بگیرند، یعنی در قرآن تدبر و تفكر كرده و از احكام و فرامين قرآنی تبعيت كنند.

وی افزود: ارزش انسان با قرآن و كلام خداست چرا كه انسان زمانی ارزش و شخصيت و منزلت دارد كه با قرآن كريم به عنوان كلام و سخن خداوند متعال انس داشته باشد، بنابراین انسان بایستی برای درک شخصيت خود نزد پروردگار محاسبه‌ای انجام دهد كه چه اندازه با قرآن ارتباط دارد و جايگاه اين كتاب مقدس در زندگی او چيست.

فاطمی گفت: اگر کسی بخواهد از برکات شب قدر به طور کامل بهره‌مند شود باید بداند که در ماه‌های رجب و شعبان مراقب رفتار و نفس اماره خود باشد، از معصیت دوری کند و به مستحبات روی آورد تا در ماه رمضان و شب قدر آمادگی پذیرش توفیقات الهی را داشته باشد.

مدیر حوزه علمیه امامیه شهرکرد بیان کرد: هر كس بايد ميزان درک و انديشه خود نسبت به فرامين قرآن را بسنجد و اگر در پرتو اين سنجش و محاسبه به اين نتيجه برسد كه قرآن در حاشيه زندگی اوست و ميل به قرائت، تدبر و تفكر در قرآن و عمل به آن ندارد، قطعاً هيچ ارزشی نزد خداوند و قرآن كريم ندارد.

وی تأکید کرد: شب قدر از امتیاز و فضیلت خاصی برخوردار است، اگر کسی شب قدر را درک کند و به عبادت بپردازد، برابر با ۸۴ سال عبادت است، به شرط اینکه عبادت تنها به شب قدر ختم نشود و به طور مداوم در طول سال انجام شود.

امام جمعه موقت شهرکرد با اشاره به اینکه شب قدر به واسطه نزول قرآن كريم، قدر نام گرفته است، تصریح کرد: اگر قرآن از انسان گرفته شود نه تنها او ديگر انسان نيست و اعتبار انسانيت از او گرفته می‌شود، بلكه تا مرحله حيوانيت نزول پیدا می‌کند، از طرفی این يكی از امتيازات دين مبين اسلام است كه قرآن تنها يک‌بار نازل نشده بلكه اين قرآن كه تجلی خداوند بر رسولش است، هر سال يک مرتبه و در شب قدر نازل می‌شود.

فاطمی با بیان اینکه شب قدر شبی است كه ارزش آن از يک عمر بالاتر و والاتر است و در پرتو انجام مناسک، آداب و ادعيه اين شب و مخصوصاً در شب زنده‌داری، عبادت و بندگی خداوند خلاصه می‌شود، تصریح کرد: لازم است قدر و منزلت این شب‌ها را بدانیم، گرچه شب‌های قدر بامنزلت هستند، اما طبق روایات شب قدر در شب ۲۳ ماه مبارک رمضان قوی‌تر است و باید توجهات ویژه‌ای نسبت به این شب داشته باشیم.

امام جمعه موقت شهرکرد با بیان این‌که لیلةالقدر، شب نزول قرآن است، بیان کرد: در این شب‌های بامنزلت برای ظهور منجی عالم بشریت، برآورده شدن حاجات و برطرف شدن بلای کرونا هم دعا کنیم تا خداوند متعال صحت، آرامش و آسایش را نصیب جامعه کند.

مدیر حوزه علمیه امامیه شهرکرد گفت: هر کس به قدر و ظرف خود از ایام و لیالی قدر توشه برمی‌دارد، اما مهم است که قدرشناس باشیم، یعنی لیلة‌القدر را به اندازه ظرف وجودی خود درک کنیم و قدر خویشتن خویش را بدانیم، شاید هیچ چیزی به اندازه قدرشناسی، آدمی را رشد نمی‌دهد.

وی بیان کرد: شب‌های قدر به اندازه‌ای منزلت و عظمت دارد که خداوند در سوره قدر، چندین مرتبه کلمه قدر را تکرار کرده در صورتی که می‌توانست از ضمیر استفاده کند.

فاطمی در خصوص ارتباط شب‌های قدر با یکدیگر، تصریح کرد: روایتی به این مضمون وجود دارد که سرنوشت انسان در شب 19 ماه رمضان، تقدیر، در شب21 ماه رمضان، تثبیت و در شب 23 ماه مبارک، امضا می‌شود، پس این سه شب به هم مرتبط هستند و باید از برکات آن بهره‌مند شد.
  
وی یادآور شد: با توجه به این‌که در مفاتیح‌الجنان برای هریک از شب‌های قدر، اعمال خاصی تعریف شده، معلوم می‌شود که از زمان ائمه معصومین(ص) سه شب را به عنوان شب قدر در نظر می‌گرفتند.

امام جمعه موقت شهرکرد شب های قدر را شب های دعا کردن و با خدا حرف زدن دانست و گفت: شب های قدر شب های قدردانی است و باید خودمان را به قرآن عرضه کنیم و با انسان کامل ارتباط داشته باشیم، زیرا شناخت و محبت نسبت به ائمه(ع) که واسطه فیض و عصاره الگوهای فضائل بشری هستند، ضرورت دارد.

وی با بیان اینکه در شب‌های قدر باید زمینه درک و فهم قرآن، تفکر، تعقل و تدبر در آیات را فراهم کنیم، گفت: یکی از مهم‌ترین اعمال در شب‌های قدر استغفار، توبه و طلب آمرزش است، بنابراین انسان باید باور داشته باشد که خدا توبه را می‌پذیرد، گرچه شرط استغفار در این شب‌ها این است که فرد بعد از اتمام این شب‌ها و حتی ماه رمضان نباید گناهان گذشته را مرتکب شود.

 

 

انتهای پیام
captcha