واقعیت صبر در کلام امیرالمؤمنین + فیلم
کد خبر: 3968944
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۵

واقعیت صبر در کلام امیرالمؤمنین + فیلم

مبلغ افغانستانی و رئیس مرکز فرهنگی تبیان تصریح کرد:‌ صبری که حضرت علی(ع) در نهج‌البلاغه مطرح می‌کند و در قرآن مورد تأکید قرار گرفته، صبر در مقابل سختی‌ها است توأم با مقاومت و تغییر وضع موجود برای رسیدن به وضعیت مطلوب.

واقعیت صبر در کلام امیرالمؤمنین+ فیلم

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعیسی حسینی مزاری، مبلغ افغانستانی و رئیس مرکز فرهنگی تبیان در پنجمین قسمت از سلسله درس‌گفتار «زیست مسلمانی در پرتو نهج‌البلاغه» که به صورت ویدئوکلیپ برای ایکنا تهیه شده است، تصریح کرد: صبری که حضرت علی(ع) مطرح می‌کند و در قرآن مورد تأکید قرار گرفته، صبر در مقابل سختی‌ها است توأم با مقاومت، استقامت و مبارزه با سختی‌ها.

در ادامه مشروح سخنان حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعیسی حسینی مزاری در بیست و هشتمین روز از ماه مبارک رمضان از نظر می‌گذرد:

بسم الله الرحمن الرحیم . اَللّـهُمَّ وَفِّرْ حَظّي فيهِ مِنَ النَّوافِلِ، وَأَكْرِمْني فيهِ بِإِحْضارِ الْمَسائِلِ ، وَقَرِّبْ فيهِ وَسيلَتى إِلَيْكَ مِنْ بَيْنِ الْوَسائِلِ ، يا مَنْ لا يَشْغَلُهُ اِلْحـاحُ الْمُلِحّينَ.

امروز، روز 28 رمضان المبارک و موضوع بحث فضیلت‌های اخلاقی در نهج‌البلاغه است. یکی از موضوعات اخلاقی که در نهج‌البلاغه مورد اشاره و تأکید قرار گرفته موضوع صبر است. چنانچه حضرت علی(ع) در حکمت 82 می‌فرماید: «فَإِنَّ الصَّبْرَ مِنَ الْإِيمَانِ كَالرَّأْسِ مِنَ الْجَسَدِ: صبر برای ایمان مانند سر است برای بدن».

بنابراین اگر کسی صبر نداشته باشد، ایمان ندارد. از این روایت فهمیده می‌شود که صبر در میان تمام فضایل اخلاقی از جایگاه بالا و اثرگذاری برخوردار است. صبر انواع مختلفی دارد. صبر در برابر نفس امّاره، صبر در برابر دشمن و صبر در مقابل مشکلات و معضلات فردی و اجتماعی.

صبر در عرف به معنای تحمل مشکلات، معضلات و پایداری برای تحمل وضع موجود است. اما واقعیت این نیست. صبری که حضرت علی(ع) مطرح می‌کند و در قرآن نیز مورد تأکید قرار گرفته، صبر در مقابل سختی‌ها است توأم با مقاومت، استقامت و مبارزه در برابر این سختی‌ها و تغییر وضع موجود برای رسیدن به وضعیت مطلوب.

 امیدواریم که در ماه مبارک و به خصوص در روزهای باقی مانده از جمله افرادی باشیم که از صبر مطلوب برخوردار و در برابر مشکلات و معضلات مختلف مبارزه کرده و بر آن پیروز فائق آییم.

انتهای پیام
captcha