عدالت علی(ع) نتیجه بندگی خداوند است
کد خبر: 3969138
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۵

عدالت علی(ع) نتیجه بندگی خداوند است

مسئول حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در جهاد کشاورزی چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به اینکه عدالت علی(ع) نتيجه بندگی خداوند است، گفت: حضرت علی(ع) اسوه تمامی سجایای اخلاقی به شمار می‌رود به این معنا كه ایشان مصداق عینی و نمونه‌ای كامل از اخلاق سیاسی، خانوادگی، فردی و اجتماعی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین حبیب‌الله زمانی‌، مسئول حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در جهاد کشاورزی چهارمحال‌وبختیاری در گفت‌و‌گو با ایکنا از چهارمحال و بختیاری با اشاره به اين كه امام علی(ع) نمونه بارز مرد قرآنی است، اظهار کرد: قرآن كريم به عنوان كتاب زندگی و راهنمای بزرگ بشريت برای خود مدل‌هايی به جامعه بشری عرضه كرده كه معلم و استاد قرآن شخص پيامبراكرم(ص) است.

وی افزود: آيات متعددی در شان این حضرت نازل شده است، به طوری که وقتی از بهترين انسان‌ها ياد می‌شود قرآن تعبير خير‌البرية می‌آورد كه پیامبر(ص) می‌فرماید: خير‌البريه علی(ع) و ياران ايشان هستند، همچنین زمانی كه از شخص عابد، زاهد، شجاع، نيرومند و مدافع حق سخن گفته می‌شود، از علی(ع) به عنوان شاهد و نمونه اعلی ياد می شود.

زمانی بیان کرد: امام علی(ع) عالم را جلوه خدا می‌داند، به همه چيز عشق می‌ورزد و جز به خداوند متعال به هيچ چيز دل نمی بندد و آخرين منزلگاه را ديدار حق تعالی می‌داند.

وی گفت: امام علی(ع) در دايره وجودی و زندگی برای خود جايگاه و منصبی قائل نبود، اگر به حكومت می‌رسيد نه برای اينكه بخواهد حكومت را به عنوان مقر قدرت، بهره‌وری، كام‌جويی و لذت‌گرايی در نظر بگيرد، بلکه حكومت را تكليف و پيمان الهی می‌داند كه حق مظلوم را از ظالم بگيرد.

مسئول حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در جهاد کشاورزی چهارمحال‌وبختیاری عنوان کرد: انسانی كه همه شخصيت و وجودش الهی است، با معيارهای خدايی حركت می‌كند و چيزی جز رضوان الهی برای او مهم نيست، تمام تلاشش اين است كه مورد خشنودی خداوند قرار بگيرد، وقتی به اين وادی می‌رسد، نفس پیامبر(ص) می‌شود که در آيه معروف مباهله منظور از «انفسنا» حضرت علی(ع) است.

وی با اشاره به اینکه عدالت علی(ع) نتيجه بندگی خداوند است، تصریح کرد: حضرت علی(ع) اسوه تمامی سجایای اخلاقی به شمار می‌رود به این معنا كه ایشان مصداق عینی و نمونه‌ای كامل از اخلاق سیاسی، خانوادگی، فردی و اجتماعی است و تمام جلوه‌های اخلاقی امام(ع) در اوج كمال قرار دارد، امیرمومنان(ع) در صفت‌هایی همچون صداقت، عدالت، انصاف، قناعت، ساده زیستی، تواضع و فروتنی الگو محسوب می‌شود، یعنی اخلاق فطری و غیر فطری در ایشان برجسته است.

زمانی بیان کرد: از مشاهده و تدبر در سیره حضرت علی(ع) می‌توان دریافت كه ایشان جلوه حقیقت الهی است و اگر هدف درک عدل علی(ع) باشد، باید دریافت كه خدا عدالت را چگونه معنا می‌كند و اگر فردی بخواهد، عدل را در قرآن و روایات پیامبر(ص) بیابد، باید به سیره امیرمومنان(ع) بنگرد.

مسئول حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در جهاد کشاورزی چهارمحال‌وبختیاری افزود: حضرت علی(ع) در عمل عادل‌ترین انسان، در نظر جامع‌ترین و آگاه‌ترین فرد به مباحث عدل و در باور معتقد به عدل الهی است و اندیشه غیرعادلانه در این حضرت وجود ندارد.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم زیبایی‌های وجودی حضرت را مرور کنیم،می‌بینیم از همان بدو تولد زیباترین ولادت، زیباترین نام، اولین مرد مسلمان، انتخاب زیباترین همسر، زیباترین اخلاص، تربیت، صبر و بردباری، زیباترین سخنان، خطبه‌ها، کلمات قصار و نامه‌ها، رسیدگی به ایتام و مستمندان، انفاق در راه خدا، زیباترین مناجات و ارتباط معنوی با خدا و مدهوش شدن از شوق او و زیباترین شهادت در محراب، سجده و مسجد از آن حضرت است.

مسئول حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در جهاد کشاورزی چهارمحال‌وبختیاری یکی از مهم‌ترین ویژگی امام علی(ع) را عدالت برشمرد و گفت: امام علی(ع) الگوی جهان در عدالت است زیرا او در عدل، قسط و عدالت سرآمد می‌باشد و حاضر نبود با هیچ مقام و ثروتی، حقی را از کسی ضایع کند.

وی با اشاره به اینکه علی(ع) مظهر عدالت و جلوه حق است، تصریح کرد: حضرت زمانی که حکومت را بدست گرفت افرادی خواستار سهم خود بودند که حضرت می‌فرمود من تنها به لیاقت‌ها و ظرفیت‌های افراد نگاه می‌کنم، زیرا برای من شایسته سالاری مهم است، بنابراین وقتی حضرت بنا به میل آن‌ها رفتار نکرد، منصب یا سهمی از بیت‌المال به آن‌ها نداد، خوارج را برای به راه انداختن جنگ ایجاد کردند که این نشان از عدالت حضرت بود.

زمانی خاطرنشان کرد: امام علی(ع) مظهر شجاعت، عدل و عدالت است و باید از شخصیت و سیره ایشان در زندگی درس بگیریم، اگر در ظاهر خود را پیرو علی(ع) بدانیم، در واقع علی(ع) را نشناخته‌ایم که برای شناخت عمیق چنین شخصیتی باید نگاهی جامع به زندگی این امام داشته باشیم.

انتهای پیام
captcha