حجتالاسلام والمسلمین ابراهیم حجتپناه، دبیر کانونهای خدمت رضوی چهارمحال و بختیاری، در گفتوگو با ایکنا از چهارمحالوبختیاری، اظهار کرد: مرگ در منطق قرآنی بهمعنای فنا و نابودی نیست بلکه دریچهای به سوی جهان جاودانگی و بقاست، حقیقت مرگ چون حقیقت حیات و زندگی از اسرار هستی است بهگونهای که حقیقت آن تاکنون بر کسی روشن نشده است. بلکه آنچه ما از حقیقت آن میشناسیم تنها آثار آن است.
وی افزود: نام مرگ برای بسياری از افراد وحشتناک است، ولی در جهانبينی اسلامی اين موضوع چهره ديگری دارد، چرا كه مرگ گذرگاهی است به جهان ديگر و در حقيقت يک تولد ثانوی به شمار میرود، البته لفظ فوت کردن به معنای تمام شدن اشتباه است زیرا در این عالم چیزی تمام نمیشود.
دبیر کانونهای خدمت رضوی چهارمحال و بختیاری گفت: بسياری مرگ را به عنوان فنا، نيستی و پايان يافتن همه چيز میدانند، به همين دليل از آن سخت بيمناكند و در وحشتاند، قرآن کریم آن را به عنوان «توفی» یعنی قبض كردن و دريافت داشتن روح انسان به وسيله ذات پاک پروردگار يا به تعبير ديگر انتقال از عالمی حقير و كوچک به جهانی بزرگ و والا تفسير كرده است.
وی بیان کرد: طبق آیات قرآن مرگ یک امر عدمی و بهمعنای فنا و نیستی نیست بلکه یک امر وجودی است، از این رو یک انتقال و عبور از جهان به جهان دیگر است، خداوند متعال در آیه ۱۸۵ سوره آلعمران در رابطه با مرگ فرموده است: «کُلُّ نَفْسٍ ذَآئِقَةُ الْمَوْتِ وَإِنَّمَا تُوَفَّوْنَ أُجُورَکُمْ یَوْمَ الْقِیَامَةِ فَمَن زُحْزِحَ عَنِ النَّارِ وَأُدْخِلَ الْجَنَّةَ فَقَدْ فَازَ وَما الْحَیَاةُ الدُّنْیَا إِلاَّ مَتَاعُ الْغُرُورِ؛ هر جاندارى چشنده طعم مرگ است و همانا روز رستاخیز پاداشهایتان بهطور کامل به شما داده میشود پس هر که را از آتش به دور دارند و در بهشت درآورند قطعاً کامیاب شده و زندگى دنیا جز مایه فریب نیست، همچنین، در آیه ۸۷ سوره نساء در این خصوص آمده است: اللّهُ لا إِلَهَ إِلاَّ هُوَ لَیَجْمَعَنَّکُمْ إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَةِ لاَ رَیْبَ فِیهِ وَمَنْ أَصْدَقُ مِنَ اللّهِ حَدِیثًا، خداوند کسى است که هیچ معبودى جز او نیست به یقین در روز رستاخیز که هیچ شکى در آن نیست شما را گرد خواهد آورد و راستگوتر از خدا در سخن کیست.
حجتپناه با اشاره به اینکه درباره مرگ دو عقیده بین انسانها وجود دارد، تصریح کرد: افرادی که اعتقادی به جهان آخرت و زندگی پس از مرگ ندارند و مردن را نابودی کامل میدانند، یعنی شخص مرده زنده نخواهد شد، از طرفی برخی افراد که به زندگی پس از مرگ اعتقاد دارند مردن را یک حادثه میدانند که باعث میشود روح شخص از جسم دنیوی بیرون آمده و در جسم مثالی یا اجسام دیگر داخل شده و به زندگی خود بهصورتی جدای از زندگی مردم کره زمین ادامه دهد، در اصل اعتقاد به معاد و جهان بعد از مرگ جزو ضروریات اعتقادات یک مسلمان به شمار میرود.
دبیر کانونهای خدمت رضوی چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: طبق آیات قرآن و روايات فرشتگان، جان همه انسانها را يكسان نمیگيرند، بلكه بعضی را با احترام و آسانی و برخی ديگر را با خشونت و سختی، یعنی برای افرادی که به دنیا و تعلقات آن وابسته نبوده، مرگ آسان است و با توجه به اینکه خداوند متعال لطف بزرگی به انسانها دارد، برای دل نبستن به دنیا دائما به او تذکر میدهد که دلبستگی به دنیا ارتباطی با دارایی یا تهیدست بودن افراد ندارد، بنابراین هر چه دلبستگی به دنیا بیشتر باشد، مرگ سختتری در انتظار افراد است.
وی ادامه داد: قرآن در اين باره در سوره نحل آيه 32 میفرمايد؛ كسانی كه فرشتگان مرگ روحشان را میگيرند، در حالی كه پاک و پاكيزهاند به آنها میگويند سلام بر شما وارد بهشت شويد، برای اعمالی كه انجام داديد، امام صادق(ع) نيز در اين باره میفرمايد: مرگ برای مومن به سان بوييدن بوی خوش است كه به سبب خوشی آن به خواب سبک میرود و همه دردها از او رخت برمیبندد.
دبیر کانونهای خدمت رضوی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه مرگ دريچهای به سوی عالم بقاست، بیان کرد: در عالم خواب روح انسان نابود نمیشود، بلكه موقتا رابطه آن با بدن ضعيف میشود، به همين دليل میتواند در عوالمی سير كند.
انتهای پیام