رویکرد مؤسسه مهر تابان مهدوی ایجاد فضاهای باز آموزشی است
کد خبر: 3974734
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۹
در گفت‌وگو با ایکنا مطرح شد؛

رویکرد مؤسسه مهر تابان مهدوی ایجاد فضاهای باز آموزشی است

مدیر مؤسسه مهر تابان مهدوی گفت: یکی از رویکردهایی که در این مؤسسه دنبال می‌شود، خارج کردن فضای آموزشی از محیط‌های سربسته و سوق دادن آن به سمت محیط‌های باز مثل طبیعت است.

رویکرد مؤسسه مهر تابان مهدوی، ایجاد فضاهای باز آموزشی است

حمیدرضا تاجی، مدیر مؤسسه مهر تابان مهدوی در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان درباره برنامه‌های سال 1400 این مؤسسه، اظهار کرد: با توجه به شرایط ناشی از شیوع کرونا، فعالیت‌های مجازی و حضور در این فضا را که از سال گذشته شروع کرده‌ایم، همچنان با جدیت دنبال می‌کنیم و امیدواریم بتوانیم تولیداتی بهتر از سال گذشته ارائه دهیم. در ابتدای سال جاری و به‌مناسبت نیمه شعبان، کلیپ‌هایی در رابطه با امام زمان(عج) و آیات مهدوی در قرآن تولید شد که مورد استقبال قرار گرفت و مسابقاتی نیز در فضای مجازی طراحی شد که این مسابقات نیز مورد توجه قرار گرفت و ما را تشویق کرد تا تولیداتی از این دست را ادامه دهیم.

وی افزود: دوره‌های آموزشی نیز همچنان با جدیت در فضای مجازی دنبال می‌شود، البته در فرصت‌هایی که از شدت شیوع کرونا کاسته و برقراری جلسات حضوری مجاز می‌شود، آموزش‌های حضوری را نیز دنبال می‌کنیم. در سال 1400 بنا داریم تولیدات در فضای مجازی و عرضه آنها را همچون سال قبل با جدیت پیگیری کنیم که در این خصوص برنامه‌های مفصلی تنظیم شده، از تربیت نیروهایی که قادر به فعالیت در این عرصه باشند، تا هدف‌گذاری‌هایی که برای بخش‌های مختلف انجام شده است.

مدیر مؤسسه مهر تابان مهدوی اضافه کرد: بخش دیگر فعالیت‌های ما، تولید یک‌سری برنامه‌های محتوایی برای مناسبت‌های مختلف است. با توجه به اینکه در شرایط شیوع کرونا به سر می‌بریم و در ایام عادی مردم سعی می‌کنند کمتر از منزل خارج شوند، بعضاً در مناسبت‌ها سعی می‌کنند این کار را انجام دهند، بنابراین طراحی یک‌سری برنامه‌ها برای مناسبت‌های مختلف با شکل تازه و متناسب با فضای جدید در دستورکار ما قرار دارد که امیدواریم در عید غدیر امسال بتوانیم اولین نمونه‌ها را با طراحی خانواده‌محور ارائه دهیم. معمولاً برنامه‌ها در سال‌های گذشته فردمحور بود، ولی امسال بنا داریم برنامه‌ها را به‌صورت خانواده‌محور طراحی کنیم تا مخاطب، جمع خانواده باشد و خانواده در این شرایط جایگاه بیشتری پیدا کند.

تاجی به موضوع ایجاد فضاهای باز آموزشی اشاره کرد و گفت: یکی از رویکردهایی که مؤسسه دنبال می‌کند، این است که فضای آموزشی را از محیط سربسته کلاس خارج کرده و به سمت محیط‌های باز مثل باغ و طبیعت سوق دهد. در این خصوص طراحی‌هایی انجام شده است و امیدواریم تا پایان سال بتوانیم نمونه‌ای از این فضای آموزشی را افتتاح کنیم. شاید الگوی بدی نباشد که از المان‌های طبیعی برای اجتماعات و دورهمی‌های خود استفاده کنیم، ضمن اینکه آسیب‌های محیط‌های بسته را به‌لحاظ شیوع کرونا ندارد.

وی تصریح کرد: پاسخگویی به شبهات و تربیت نیروهایی در این زمینه نیز در سال 1400 با جدیت دنبال می‌شود، چون متأسفانه به‌شدت با هجمه‌های اعتقادی و سؤالات رایجی که در فضاهای مجازی و حقیقی منتشر می‌شود مواجهیم و این سؤالات و شبهات بعضاً بدون پاسخ رها شده است. ما تلاش می‌کنیم تا پایان سال اولین خروجی‌های خود در این زمینه را ارائه دهیم تا مورد استفاده مخاطبان قرار گیرد. در خصوص سبک زندگی نیز قصد داریم محتوایی را که بخش پژوهشی مؤسسه در سال گذشته تهیه کرد، در قالب یک کتاب یا جزوه یا بسته ارائه کنیم. برنامه‌های معمول و روزمره مؤسسه نیز مانند مؤسسات دیگر در جریان است و مواردی که به آنها اشاره شد، به‌طور خاص در حال پیگیری بوده و هر کدام در قالب یک پروژه تعریف شده است.

مدیر مؤسسه مهر تابان مهدوی با بیان اینکه مؤسسات فرهنگی با شیوع کرونا به‌نوعی غافلگیر شدند، گفت: کرونا در اسفندماه 98 شیوع پیدا کرد، سپس با تعطیلی فروردین‌ماه مواجه شدیم و بعد از آن وقتی مراکز فعالیت خود را از سر گرفتند، در فضایی کاملاً جدید قرار داشتند که واقعاً غافلگیرانه بود. فعالیت در فضای مجازی همیشه در دستور کار مؤسسات فرهنگی قرار داشت، ولی شاید جزو اولویت‌های اول آنها نبود و شیوع کرونا الزامی ایجاد کرد که این مسئله به اولویت اول تبدیل شود. طبیعتاً فعالیت در این شرایط و فضا، به‌ لحاظ فنی نیازمند افراد متخصص و یک‌سری ابزارها و تجهیزات است و چون فضای مجازی اولویت اول ما نبود، این‌ها را در اختیار نداشتیم و باید ایجاد می‌کردیم. از طرف دیگر، تأمین بعضی از تجهیزات بودجه‌هایی نیاز داشت که در هزینه‌های مربوط به سال 99 مؤسسه پیش‌بینی نشده بود.

وی ادامه داد: به هر حال، این مسیری اجتناب‌ناپذیر بود و باید طی می‌شد و مؤسسات حداکثر تلاش خود را انجام دادند. شخصاً از نزدیک شاهد بودم که مؤسسات به هر طریقی توانستند، فعالیت‌های خود را در این دوران تقویت کردند، هر چند شدت و ضعف‌هایی داشت، برخی با سرعت بیشتری پیش رفتند و برخی با سرعت کمتر، ولی آنچه مسلم است اینکه همه مؤسسات تمام تلاش خود را انجام دادند تا بر شرایط تازه ایجاد شده حاکم شوند و فعالیت خود را ادامه دهند.

تاجی تصریح کرد: واقعیت این است که بازگشت به سبک کاری قبل از کرونا به‌صورت صددرصد دیگر امکان‌پذیر نیست و در فرهنگ عمومی تغییراتی ایجاد شده که این امکان را منتفی کرده است، بنابراین بخشی از زندگی متأثر از این تغییرات باقی خواهد ماند و فضای مجازی در آینده نسبت به قبل از شیوع کرونا نقش پررنگ‌تری در زندگی ما خواهد داشت، ولی از طرف دیگر، آموزش در فضای مجازی بسیار سطحی اتفاق می‌افتد، عمق ندارد و تأثیری که مدنظر آموزش‌دهندگان است، در آموزش مجازی ایجاد نمی‌شود؛ لذا برای تأثیرگذاری ضرورت دارد که آموزش‌ها در فضای حقیقی با جدیت دنبال شود.

وی افزود: من به‌عنوان مدیر حتماً سعی می‌کنم که فضای حقیقی را اصل و فضای مجازی را فرع قرار دهم، ولی نمی‌توانم بگویم فعالیت در فضای مجازی و آموزش‌های غیرحضوری را به صفر می‌رسانم، بلکه آن را در حداقل و به‌عنوان مکمل فضای حقیقی نگه می‌دارم، چون تأثیری که از فضای حقیقی دریافت کرده‌ام، بسیار بیشتر است. در کشور ما، تعریفی که از فضای مجازی ارائه می‌شود، مبتنی بر سرگرمی است و افراد عمدتاً از فضای مجازی برای سرگرمی، وقت‌گذرانی، تفریح و خنده و شوخی استفاده می‌کنند، در حالی که جنس و ماهیت آموزش‌های ما دقت و پیگیری مجدانه را می‌طلبد و وقتی این آموزش‌ها با فضای مجازی ترکیب شود، هم جدیت کنار می‌رود و هم از ارزش آموزش‌ها کاسته می‌شود و طبیعتاً تأثیر خود را از دست می‌دهد.

انتهای پیام
captcha