تبعیت از ولی فقیه؛ رمز ماندگاری قیام 15 خرداد
کد خبر: 3975668
تاریخ انتشار : ۱۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۲:۱۱
مدیر حوزه علمیه امام خمینی (ره) اراک:

تبعیت از ولی فقیه؛ رمز ماندگاری قیام 15 خرداد

مدیر حوزه علمیه امام خمینی(ره) اراک تبعیت از ولی فقیه و حمایت همه‌جانبه مردم از ایشان را دلیل ماندگاری قیام 15 خرداد بیان کرد و گفت: امروز دشمن سعی دارد جوان و نوجوان ما را از ولی فقیه دور نگه دارد، درصورتی که رمز موفقیت در همه امور تبعیت از ولایت فقیه است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید احمد میرمهدی، مدیر حوزه علمیه امام خمینی(ره) اراک، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، قیام ۱۵ خرداد سال ۴۲ را نقطه عطف پیروزی انقلاب در سال 57 دانست و اظهار کرد: امام خمینی(ره) از سال 42 تا 57 توانست راه نویی را پیش روی مردم ایران بگذارد و تحولی شگرف خلق کند.

وی در خصوص چگونگی قیام 15 خرداد، تصریح کرد: این قیام به رهبری امام خمینی(ره) و به دنبال واکنش مردم مبتنی بر عقد قرارداد کاپیتولاسیون بین ایران و امریکا به وقوع پیوست. با عقد این قرارداد امریکاییان با وجود ارتکاب جنایت و خطا در دادگاه‌های ایرانی مورد محاکمه قرار نمی‌گرفتند و برای محاکمه‌ای کاملاً فرمالیته به کشور خود سفر می‌کردند.

حجت‌الاسلام میرمهدی اضافه کرد: قیام ۱۵ خرداد از معدود قیام‌هایی بود که با واکنش منفی آمریکا و شوروی روبرو شد، این قیام از سوی متفکران و اندیشمندان بلوک شرق و غرب، قیامی مرتجعانه قلمداد شده و هریک کوشیدند که ریشه‌های آن را با توجه به پیش زمینه‌های فکری خود تفسیر کنند.

وی ادامه داد: به دنبال عقد قرارداد ننگین کاپیتولاسیون اعلامیه‌های حضرت امام اقشار تحصیل کرده، مردم شهری و روستایی را مخاطب قرار داد و آنان را به قیام دعوت کرد. ایشان در اعلامیه‌ها با لحن میهن دوستانه، ضد استعماری و ضد صهیونیستی، جوانان را به رها کردن فرهنگ و ارزش‌های غربی و مقابله با سیاست‌های فرهنگی شاه دعوت کردند.

میرمهدی تصریح کرد: حضرت امام (ره) تأسی به قرآن و اسلام را پشتوانه کشور دانستند و سیاست‌های معارضه جویانه خاندان پهلوی با روحانیت را نقض‌کننده استقلال کشور تلقی کرده و به رویارویی ملت به ویژه جوانان با فرهنگ ضد اسلامی توصیه فرمودند، جوانان نیز لبیک‌گویان فرمایشات ایشان را تبعیت کرده و با عنایت خدا، همت والای مردم و رهبری پیامبرگونه ایشان انقلاب در عین ناباوری بلوک شرق و غرب در 22 بهمن 57 به پیروزی رسید.

مدیر حوزه علمیه امام خمینی (ره) اراک قیام ۱۵ خرداد را بیانگر افتخار ملت ایران اسلامی در برابر زیاده‌خواهی ستمگران دانست و اضافه کرد: آن حضرت با پشتوانه مردمی هرگونه وابستگی کشور به اجانب و ایادی مزدور را از بین بردند و حکومت الهی را تشکیل دادند.

وی بیان کرد: روز پانزدهم خرداد روزی به یادماندنی در تاریخ انقلاب اسلامی است. در کتاب (صحیفه نور، 1361: 84 – 82) آمده است «در دوم فروردین ۱۳۴۲ که مصادف با ۲۵ شوال ۱۳۸۲ ه. ق. سالگرد شهادت امام صادق (ع) بود، مجلس سوگواری از سوی امام خمینی در بیتشان و از سوی آیت الله گلپایگانی در مدرسه فیضیه برگزار گردید. آن روز مأموران زیادی که به طور ناشناس با اتوبوس وارد قم شده بودند پس از ناکامی از برهم زدن مجلس سوگواری بیت امام، وارد مدرسه فیضیه شده و با حمله به طلاب و به گلوله بستن مدرسه، اثاثیه حجره‌ها را در وسط مدرسه به آتش می‌کشند. در این حادثه عده‌ای از طلاب کشته و زخمی شدند. در همین روز حملة مشابهی نیز به مدرسه طالبیة تبریز صورت می‌گیرد. وقتی خبر فاجعه فیضیه را به امام خمینی رساندند ایشان بلافاصله تصمیم گرفت به طرف آن مدرسه حرکت کند. روحانیان و مردم حاضر در منزل که از احتمال گزند به ایشان نگران بودند، مانع خروج امام از منزل شدند. این واقعه طنین خود را در کشور بازیافت؛ نماز جماعت مساجد تهران و پاره‌ای دیگر از شهر‌ها تا یک هفته تعطیل شد. علمای نجف، کربلا و مشهد با صدور تلگرام‌هایی واکنش نشان دادند و آیت‌الله خویی و شیرازی، شاه را عامل این جنایت تلقی نمودند و آیت‌الله حکیم تقاضای مهاجرت مراجع ایران به نجف به عنوان اعتراض به شاه را کرد. رژیم شاه تلاش نمود واقعه را درگیری میان مردم و دهقانان از یک سو و روحانیان از سوی دیگر، بر سر مسئله اصلاحات ارضی و حق رأی بانوان معرفی نماید. شاه برای تحقیر روحانیان، دستور داد آن‌ها به خدمت وظیفه اعزام شوند. در مقابل، امام خمینی از این امر استقبال نمود و طلاب را دعوت به فراگیری خوب تعلیمات نظامی کرد. (روزنامه اطلاعات، ۶/ ۱/ ۱۳۴۲) از طرفی امام خمینی در واکنش به فاجعه فیضیه در سخنان و اطلاعیه‌های متعددی که به مناسبت‌های مختلف درباره این حادثه ایراد و منتشر می‌ساخت به افشاگری علیه ماهیت دولت پهلوی می‌پرداخت و مردم را نسبت به عمق فاجعه مطلع می‌نمود». به دنبال شهادت بسیاری از مردم و روحانیت ایشان این روز را برای همیشه عزای عمومی اعلام فرمودند.

وی تبعیت از ولی فقیه و حمایت همه‌جانبه مردم از ایشان را دلیل ماندگاری قیام 15 خرداد بیان کرد و افزود: امروز دشمن سعی دارد جوان و نوجوان ما را از ولی فقیه دور نگه دارد، درصورتیکه رمز موفقیت در همه امور تبعیت از ولایت فقیه است و تبیین این مهم برعهده آموزش و پرورش، حوزه و دانشگاه است.

قیام 15 خرداد، روز تقابل جبهه انقلابیون با نظام طاغوت

حجت‌الاسلام میرمهدی اظهار کرد: این روز بزرگ، روز تقابل جبهه انقلابیون متعهد و مدافعان ارزش‌های اسلامی به رهبری امام راحل(ره)، با نظام طاغوت است. دشمن با اسکان در ایران کنترل ملت و نظام را در دست داشت و قیام 15 خرداد زنگ خطری برای آنان و دنبال کردن اهداف شومشان در کشور ما و راهی برای نجات ملت از چنگال مزدوران شد.

مدیر حوزه علمیه امام خمینی(ره) اراک در ادامه به حمایت و اعلام وفاداری مردم قم، ورامین و تهران از امام راحل اشاره و ادامه داد: در آن بازه زمانی با توجه به اینکه دستگاه طاغوت و رژیم منحوس پهلوی تصمیم گرفت تمامی اقدامات مربوط به ۱۵ خرداد را سرکوب کند، اما شعله‌های عشق به اسلام و امام راحل(ره) در دل مردم زنده بود و تا رسیدن به هدف نهایت (تشکیل حکومت اسلامی) دست از حمایت ایشان برنداشتند.

وی با بیان اینکه امروز نیز انقلاب اسلامی به سکانداری مقام معظم رهبری، آزمایش‌ها و وقایع بسیاری را گذرانده و در تمام موارد سربلند بوده است، اظهار کرد: قیام 15 خرداد دارای ناگفته‌هایی است که نباید مورد غفلت از سوی رسانه قرار گیرد. حق نوجوانان و جوانان است تا با ابعاد گسترده این قیام آشنا شوند و ضروری است تا کارشناسان اهل فن با زبانی ساده و بدون پیچیدگی نکات را بازگو کنند.

مدیر حوزه علمیه امام خمینی(ره) اراک مطرح شدن اسلام به عنوان یک مکتب مبارزه را از پیامدهای ماندگار قیام 15 خرداد دانست و گفت: این پیام پس از گذشت 58 هنوز هم راهگشاست و شاهدیم در دوران دفاع مقدس و جبهه مقاومت حرف اول را می‌زند. جوانان دهه 70 که رزمندگان مدافع حرم را تشکیل می‌دهند با تأسی از اهل‌بیت(ع) و قرآن و به پیروی از خط‌مشی نهضت روح‌الله و رهبر معظم انقلاب دست به حماسه زده و جان خود را فدا می‌کنند.

انتهای پیام
captcha