مژدهی: مدیران نمایشی وفای به عهد ندارند
کد خبر: 3977307
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۳
نظرات اهالی تئاتر پیرامون احیای تئاتر/ 3

مژدهی: مدیران نمایشی وفای به عهد ندارند

یک کارگردان تئاتر گفت: به کمک‌های دولتی خوشبین نیستم و در چنین فضایی تنها امیدمان مردم هستند، چون آن‌ها هستند که با خرید بلیط، گیشه‌های تئاتر را زنده نگاه می‌دارند.

مجید کاظم‌زاده مژدهی، کارگردان تئاتر در گفت‌وگو با ایکنا با نامناسب توصیف کردن وضعیت تئاتر در شرایط کرونایی، اظهار کرد: نزدیک به دو سال است که تئاتر تعطیل است و نمایش‌های پراکنده و مقطعی هم نتوانسته وضعیت این هنر را بهبود بخشد. این مسئله آسیب‌های خود را به همراه داشته، زیرا جمع کثیری از اهالی تئاتر نتوانسته‌اند کار کنند. این وضعیت در حالیست که بسیاری از فعالان تئاتر تنها راه گذران زندگیشان همین هنر است، البته عده معدودی که به لحاظ مادی تامین بودند این فرصت را برای مطالعه و تحقیق در نظر گرفتند.

وی افزود: جدا از اهالی تئاتر، سالن‌داران بخش خصوصی بیش از همه متضرر شدند. این مشکل تا حدی بوده که برخی از آن‌ها مجبور به تغییر کاربری هم شده‌اند، نتیجه این موضوع در آینده برای اهالی تئاتر بسیار سخت خواهد بود، چون وقتی گروه‌های تئاتری محلی برای اجرا نداشته باشند، ضربه‌اش را تئاتر خواهد خورد.

این کارگردان در پاسخ به این سوال که راهکار برای رهایی از وضعیت بد موجود چیست، گفت: حداقل از طرف دولت من انتظار اتفاق خوبی را ندارم، چون هنر گرم برای دولتمردان اهمیتی ندارد. بیشتر مقامات از تئاتر تنها به عنوان هنر تزئینی نگاه می‌کنند که محلی برای عکس انداختن در آیین‌های افتتاحیه و اختتامیه برای آنهاست! جالب اینکه مسئولان هنری دوست دارند همیشه از آن‌ها تشکر شود، ولی دلیل این قدردانی را به شخصه نمی‌دانم.
در حال ادیتسرپرست گروه تئاتر «جهش» رشت تاکید کرد: پروژه‌ای را مرکز هنر‌های مجازی با نام تئاتر مجازی، تهیه کرد تا کار‌هایی که از اجرا باز ماندند به صورت تله تئاتر ضبط شده و در سامانه‌ای که تعریف شده به صورت آنلاین بارگذاری شوند. برای این موضوع تبلیغاتی فراوانی هم صورت گرفت. مدیر کل هنر‌های نمایشی (قادر آشنا) هم در این رابطه در مصاحبه‌های مختلف اعلام کردند برای تئاتر‌هایی که به شکل آنلاین اجرا می‌شود حداقل ۲۰ میلیون تومان در نظر گرفته می‌شود، اما در عمل اتفاقی رخ نداد. گواه این بدقولی کاری است که با من کردند. نمایشی را از دی ماه با دوربین‌های مختلف ضبط کردیم، اما بعد از ۶ ماه تنها ۱۰ میلیون به دست من رسید!

کاظم‌زاده مژدهی اضافه کرد: نبود وفای به عهد مسئولان در شرایطی است که روی حرف آن‌ها حساب کرده بودیم، ولی نتیجه ضرر شخصی بود، چون در کاری که از آن حرف زدم تنها ۱۰ الی ۱۲ میلیون هزینه اجازه دوربین‌ها شده بود! برای همین هم می‌گویم چندان به کمک‌های دولتی خوشبین نیستم. در چنین فضای تنها امیدمان مردم هستند، چون آن‌ها هستند که با خرید بلیط، گیشه‌های تئاتر را زنده نگاه می‌دارند.
در حال ادیتوی دیگر مشکل اکران آنلاین را ممیزی دانست و بیان کرد: متاسفانه بسیاری از کارها، دستخوش ممیزی‌هایی شد که منطقی نبود و تنها به واسطه سلیقه شخصی انجام می‌شد. این مشکل هم ناخودآگاه روی کیفیت تاثیر منفی گذاشت و سبب شد هم مردم نسبت به حوزه جدید نمایش، دید مثبتی نداشته باشند هم اینکه اهالی تئاتر، دیگر چندان علاقه‌ای برای حضور در تئاتر آنلاین از خود نشان ندادند. همچنین باید از نبود همراهی صدا و سیما نیز گلایه کنم، چون اگر سیما از نمایش‌های آنلاین حمایت می‌کرد مردم از این حوزه پشتیبانی جدی‌تری به عمل می‌آوردند.

بیشتر بخوانید:

تئاتر آنلاین بی‌معنی است

کاظم‌زاده مژدهی در بخش دیگری از سخنانش درباره تئاتر جدیدش هم چنین توضیح داد: هم اکنون مشغول اجرای تئاتری با عنوان «پاسکال» در شهر رشت هستم. خلاف کار‌های گذشته، در این نمایش بازی ندارم و تنها نویسندگی و کارگردان را بر عهده دارم. اجرا از ۱۸ خرداد آغاز و تا بیست‌و‌پنجم نیز ادامه خواهد داشت. «پاسکل» در نگاهی آزاد به رمان «خانواده پاسکوال دوآرته» نوشته خوسه سلا روی صحنه رفته است.
در حال ادیتاین کارگردان درباره اجرا در شرایط کرونایی تصریح کرد: من این نمایش را کاری آموزشی و پژوهشی می‌دانم که ویژگی‌های داستان با زمان حال کشورمان تا حدی نزدیکی دارد، اما درباره شرایط اجرای «پاسکال» نیز باید بگویم مردم رشت بسیار علاقه‌مند هستند، به‌نحویکه در شرایط بد جوی هم از تئاتر استقبال می‌کنند، البته علاقه شدید مردم رشت به هنر گرم، با آگاهی کامل همراه است، چون در زمان اجرا، تمامی پروتکل بهداشتی از سوی آن‌ها رعایت می‌شود. جالب است بدانید طبق ارزیابی‌های به عمل آمده، این شهر در اجرای تئاتر بهترین رکورد تماشاگر را داراست.

نمایش «پاسکال» به نویسندگی و کارگردانی مجید کاظم‌زاده مژدهی است که در آن ارسلان حقگو (پاسکال)، فاطمه میرزایی (مادر پاسکال)، ارشیا خیراندیش (شازده)، سما نعمت‌زاده (لولا)، غزل نیرومند (رساریو)، رضا نورانی دوست (نوچه)، عرشیا زمانی (نوچه)، حسن یعقوب‌پور (پدر مقدس)، آرمین صنم گلی (کشیش)، پارمیدا علیزاده (راهب) و سعید داوری (دون خسوس) به ایفای نقش می‌پردازند. همچنین محمد رسائلی و سعید داوری (مشاور کارگردان)، فاطمه میرزایی، ارشیا خیر‌اندیش، رضا نورانی دوست (گروه کارگردانی)، محمد رسائلی (طراح صحنه و نور)، غزل نیرومند (طراح و دوخت لباس)، عرشیا زمانی (طراح پوستر و بروشور)، رضا نورانی دوست (انتخاب موسیقی)، آرزو طاهری فرد، فاطمه گودرزی (روابط عمومی) از دیگر عوامل این نمایش هستند.
انتهای پیام
captcha